mastodon Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Hvorfor akkurat en slik håpløs dimensjon som 175 / 60 R 15 ?Nesten ingen produsenter som lager en slik diomensjon. Må ikke ha den dimmensjonen. Sommerhjulene kan dere glemme nå, de tas neste år. Bilen kommer knapt nok til å kjøre før vinterhjula settes på. Ny dekk og felg pakke handles inn på vårparten Det jeg nå må ha er vinterdekk (iallefall om ikke alt for lenge, hehe). 165/70-14 dekk er det som er originalt. Kan vurdere andre dim, så lenge de holder vektklasse 87, som også er lettere finnere på litt bredere dekk. Eventuelt at det er c-dekk. Noen som vet om noen med ok pris på brukbare dekk i den eller tilsvarende dimensjon? Stemmer med 5,5" std felg for jeg har samme bil.. Fant Fulda Carat Exelero med dim 195 / 50 R16 88V jeg kommer til å gå for.. Alt innenfor lovlighetens rammer.. Jeg kjøpte forresten Nokian Hakkapelitta 5 i 175 / 65 14 til vinterbruk.. Kunne og ha gått for 175 / 70 14 det er kun 2,5% mer rulleomkrets Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Hvorfor akkurat en slik håpløs dimensjon som 175 / 60 R 15 ?Nesten ingen produsenter som lager en slik diomensjon. Må ikke ha den dimmensjonen. Sommerhjulene kan dere glemme nå, de tas neste år. Bilen kommer knapt nok til å kjøre før vinterhjula settes på. Ny dekk og felg pakke handles inn på vårparten Det jeg nå må ha er vinterdekk (iallefall om ikke alt for lenge, hehe). 165/70-14 dekk er det som er originalt. Kan vurdere andre dim, så lenge de holder vektklasse 87, som også er lettere finnere på litt bredere dekk. Eventuelt at det er c-dekk. Noen som vet om noen med ok pris på brukbare dekk i den eller tilsvarende dimensjon? Stemmer med 5,5" std felg for jeg har samme bil.. Fant Fulda Carat Exelero med dim 195 / 50 R16 88V jeg kommer til å gå for.. Alt innenfor lovlighetens rammer.. Jeg kjøpte forresten Nokian Hakkapelitta 5 i 175 / 65 14 til vinterbruk.. Kunne og ha gått for 175 / 70 14 det er kun 2,5% mer rulleomkrets De hakkapelitaene, finens de med riktig lastindeks? Forrige eier har tatt kontakt med sin dekkleverandør. De er erstatter de to nye dekkene. De hadde feil lastindek, og montert feil vei på felg. Men jeg må betale mellomlegget, og de skal ha 300kr + mva pr dekk. Synes de kunne tatt det selv når det er såpass to grove feil som er gjort. Til den prisen gir jeg heller f, beholder dekkene og kjøper 4 nye et annet sted. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Så vidt det er meg bekjent, får man ikke C-dekk (varebildekk med ekstra høy lasteevne (LI)) med vanlige personbildekk-mønster. Dette er egentlig litt dumt, da mange piggfrie C-dekk rett og slett er søppel. Helt ærlig, så hadde jeg sjekket om det var mulig å gå for litt større dekk for å kompensere for lav LI. F.eks. 185/60R15, 195/60R15 eller kanskje tilogmed 205/50R15 (husker ikke om den hadde såpass høy LI). Om de er lovlige på rulleomkrets og LI, så er det gode alternativ. Og du får de i "vanlige" mønster, ikke varebilmønster. Mer komfortable er de også Lenke til kommentar
mastodon Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvorfor akkurat en slik håpløs dimensjon som 175 / 60 R 15 ?Nesten ingen produsenter som lager en slik diomensjon. Må ikke ha den dimmensjonen. Sommerhjulene kan dere glemme nå, de tas neste år. Bilen kommer knapt nok til å kjøre før vinterhjula settes på. Ny dekk og felg pakke handles inn på vårparten Det jeg nå må ha er vinterdekk (iallefall om ikke alt for lenge, hehe). 165/70-14 dekk er det som er originalt. Kan vurdere andre dim, så lenge de holder vektklasse 87, som også er lettere finnere på litt bredere dekk. Eventuelt at det er c-dekk. Noen som vet om noen med ok pris på brukbare dekk i den eller tilsvarende dimensjon? Stemmer med 5,5" std felg for jeg har samme bil.. Fant Fulda Carat Exelero med dim 195 / 50 R16 88V jeg kommer til å gå for.. Alt innenfor lovlighetens rammer.. Jeg kjøpte forresten Nokian Hakkapelitta 5 i 175 / 65 14 til vinterbruk.. Kunne og ha gått for 175 / 70 14 det er kun 2,5% mer rulleomkrets De hakkapelitaene, finens de med riktig lastindeks? Forrige eier har tatt kontakt med sin dekkleverandør. De er erstatter de to nye dekkene. De hadde feil lastindek, og montert feil vei på felg. Men jeg må betale mellomlegget, og de skal ha 300kr + mva pr dekk. Synes de kunne tatt det selv når det er såpass to grove feil som er gjort. Til den prisen gir jeg heller f, beholder dekkene og kjøper 4 nye et annet sted. Nei de har 86T i Li.. Mot 87 som det skal være... Kunne og gått for 185/70 14 90T.. Men nytter ikke å være etterpåklok.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Jeg synes jeg har gjort en god deal på Eiker Motorshop i dag. Kjøpte Continental Conti Contact 3 185/70-14. De har 88Q. Kosta 698 pr dekk. De får 4.8% høyere rulleomkrets, så de går akkurat innenfor lovverket. Passer også ellers bra med hensyn til klaring på bredde osv. Tok en test foran og bak for å være helt sikker. Men da er det kvalitetsdekk som er lovlige iallefall, uten at det kosta skjorta og mere til. Spanderte også på meg noen lekre hjulkapsler i ekte plast på Biltema og, av de med minst mulig åpning. Hater i grunn stålfelger, men får gå til denne som er en "bruksbil". Alt i alt fornøyd og det ser ålreit ut på bilen. Men sommerdekka på 195/55-15 på alufelger som også er godt over dimensjonert, de er så nærme en del bak at det er skummelt. Uffattelig at de ikke har fått noen skader på siden når de har vært brukt i 4 år. Men, de hiver jeg av om 2-4 uker. Både felg og dekker går på dynga. De er overhode ikke egna for bilen. Så her blir det ny felgpakke til våren. Antar det blir noe alla det samme dimmensjonen på de. Lavprofil er ikke noe must her En annen ting, er det noe tilsvarende lufttrykkomregner? Antar at man bruker lavere trykk når dekket blir bredere, i og med at man fordeler vekten på større areal. Har haynes boka, og der synker den noe om man leser fra 165 til 175, men noe mer eksakt hva jeg burde bruke på 185. Noen sier også at man bør bruke 10% mer i på piggfrie vinterhjul. Endret 11. september 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Du kan gå under lasteindexen som står i vognkortet så lenge dekka på for/bakaksel klarer tillatt akselvekt. Selvom det står f.eks 88 i vognkortet kan det gå med 85 så lenge det klarer total akselvekt. Kravet er at dekka skal klare total akselvekt. Lasteindexen i vognkortet er ofte litt utafor(for streng) hvis du setter deg ned og regner på det. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Ja, det har jeg finni ut, for forakslel vekt holder det med 85. Nå er det jo greit å kunne bytte om også, også synes jeg det blir helest med 4 like dekk. Uansett, kom jo greit å ut av det etter at jeg fant ut at 185/70-14 overholdt lastindex med en over også (88). Det er sikkert bedre med Continentals Conti Contact 3 dekk enn varebildekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå