Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg bytte fra 195/55-R15 til 175/60-15

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Peugeot Partner. Sommerdekka er er hele, men mønsteret er helt på kanten lovlig. Sommerfelgene til denne er Alu felger med dekk fra Continental på 195/55 R15. Greit nok, men jeg synes det er litt vel brede og helt unødvendig på en varebil som ikke skal være noe utstillingsbil. Etter omregningen kan jeg benytte meg av 175/60 R15 som blir så å si samme radius, men vil det passe på felgen med 20mm smalere dekker?

Eventuell andre forslag?

Målte ute felgen nå til 20cm bredde, noe som skulle tilsi 8", hva er minimum bredde på en 8" felg?

Vurderer å bytte ut med en hel felgpakke snart isteden, blir liten prisøkning :)

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Husk å sjekke lasteindeksen på dekkene. Mener å huske at min Partner ikke kunne bruke "vanlige" dekk, da disse i aktuell dimensjon hadde for lav lasteindeks (dette var en Partner varebil).

Lenke til kommentar

C-dekk du tenker på ;)

Edit: Så nå at du hadde fiksa litt på innlegget ditt..

8" felg er det greit å ha 225 breie dekk på for å slippe strekk,

men om du ikke har strekk nå så har du nok 7" felg,

noe som jeg også mener er typisk for Partner´n?

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Originalfelgene er nok 7", det er ikke disse. De alu felgene er veldig brede, så de er nok 8, men går det ann å stappe så smalt som 175, på de?

Jeg vet den skal ha lastindeks 87, ikke lett å finne, og de som sitter på er bare 85. Nå er det ikke det at jeg kommer til å ha full last i kilo noen gang. Man skal følge vognkortet, men synes det ikke finnes dekk i original dimensjon 165/70-14 med lastindex 87?

Det er samme lastindeks aksel foran som bak, men foran har under ett tonn foran så jeg skjønner ikke helt hvorfor de også må ha det.

En annen ting er vel at får å få de 30kg ekstra så koster de vel det dobbelte også? Jeg har finni ut at jeg beholder disse ut sesongen, går bra da jeg kjører med en annen bil og. Kjøper komplett felgpakke til våren.

Men, jeg trenger to ny piggdekk, 165/70-14. Det er to nye med av Continetal WinterViking 2. De er ikke helt riktig lastindeks, men finnes disse dekkene med lastindeks 87? Det meste er 84, og de må bli brede før en finner 88.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Akkurat det med lastinndeks har jeg ingen oversikt på,

er nok lettere å stikke innom å høre med en dekksjappe ;)

Originaldimensjonen får du helt sikkert i 87+ load siden det står i vognkortet..

Jeg ville nok ikke klemt på altfor lite gummi, men det går..

Hvorfor du må ha så høy lastinndeks?

Rett og slett fordi de som laga bilen sa at det skal være sånn ;)

Også er det vanlig å bytte hjul forran/bak - bak/forran så er vel sikkert

noe for at du da ikke skal ha kjempehøy lastinndeks forran og lite bak.

Lenke til kommentar
Akkurat det med lastinndeks har jeg ingen oversikt på,

er nok lettere å stikke innom å høre med en dekksjappe ;)

Originaldimensjonen får du helt sikkert i 87+ load siden det står i vognkortet..

Jeg ville nok ikke klemt på altfor lite gummi, men det går..

Hvorfor du må ha så høy lastinndeks?

Rett og slett fordi de som laga bilen sa at det skal være sånn ;)

Også er det vanlig å bytte hjul forran/bak - bak/forran så er vel sikkert

noe for at du da ikke skal ha kjempehøy lastinndeks forran og lite bak.

Joda, var det jeg kom til å tenke på og, at det er vel en sikkerhet at alle hjul tåler maks last uansett hvor det settes :)

Nå er det mest for plassens skyld, så frakt vil vel sjelden bli større en 2-300kg nyttelast mot 680kg. Sånn sett holder jo dekkene og utgjør ingen fare. Selv med full last er det vel en sikkehetsmargin i klassene så de ville vel klare det og. Uansett litt kjedelig å måtte kjøpe 4 nye vinterdekk når det fulgte med 2, men nå er det viktig at det er riktig så det ender vel med at jeg gjør det :)

Lenke til kommentar

Du kan risikere at du får feil på det på EU-kontrollen,

eller teknisk kontroll, og da må du i så fall kjøpe nye :(

Bare tok det med jeg :)

Det greieste er uansett å være innafor på sånne ting..

Hørte fra en kunde der jeg jobba før, (dekkforetning)

at han hadde kjøpt en bil med ikke-godkjente dekk med

for lav lastinndeks..

Var ute å kjørte, også sprengte det ene dekket, som førte til

at han kjørte av veien og tok med seg en lyktestolpe..

Alt måtte betales av han fordet dekkene ikke "tålte" bilen,

selvom den var tom :/

Lenke til kommentar
Du kan risikere at du får feil på det på EU-kontrollen,

eller teknisk kontroll, og da må du i så fall kjøpe nye :(

Bare tok det med jeg :)

Det greieste er uansett å være innafor på sånne ting..

Hørte fra en kunde der jeg jobba før, (dekkforetning)

at han hadde kjøpt en bil med ikke-godkjente dekk med

for lav lastinndeks..

Var ute å kjørte, også sprengte det ene dekket, som førte til

at han kjørte av veien og tok med seg en lyktestolpe..

Alt måtte betales av han fordet dekkene ikke "tålte" bilen,

selvom den var tom :/

Bilen er nettopp pkk ok (eu), før jeg kjøpte den og. Så de får nok ikke med alt bestandig der heller. Det er det at jeg liker det er i orden. Har egentlig lyst til å kontakte forrige eier litt om dette også. Somerdekka så jeg på før kjøp at de trengte å byttes uansett, så de går bare en måneds tid til med minimal kjøring. Vinterdekka er to helt nye, og det er litt kjedelig, men kan alltids få noen få kroner igjen for de og :)

Lenke til kommentar
Hvorfor akkurat en slik håpløs dimensjon som 175 / 60 R 15 ?

Nesten ingen produsenter som lager en slik diomensjon.

Må ikke ha den dimmensjonen. Sommerhjulene kan dere glemme nå, de tas neste år. Bilen kommer knapt nok til å kjøre før vinterhjula settes på. Ny dekk og felg pakke handles inn på vårparten :)

Det jeg nå må ha er vinterdekk (iallefall om ikke alt for lenge, hehe). 165/70-14 dekk er det som er originalt. Kan vurdere andre dim, så lenge de holder vektklasse 87, som også er lettere finnere på litt bredere dekk. Eventuelt at det er c-dekk.

Noen som vet om noen med ok pris på brukbare dekk i den eller tilsvarende dimensjon?

Lenke til kommentar

Sørn å! Så ikke du var åpen for andre forslag :)

Det var en liten nøtt den der med så brede felger. Jeg tror dine felger er 7 el 7,5" bred.

195 / 60 R15 er det eneste alternativ du har med de felgene. Med den dimensjon er du +4,8% i rulleomkrets og innenfor loven som gir rom for + / - 5% endring på rulleomkrets. Du kan også benytte de dekkene på de felgene du har og med den dimensjon er du også innenfor lasteindeks til din bil. Enklere å få tak i også.

Du har rett å slett ikke andre valg.

Finnes ikke C dekk som passer til felgene.

Siden str,dimensjon er 165 / 70 R14 vil jeg tro at felgbredden er 5,5" og ikke 7" som du anslår.

Har 17 år innen dekkbransjen og det som er viktigst med dekk er at det er innenfor lovens rammer, det er brukerne også best tjent med.

Lenke til kommentar
Hvorfor akkurat en slik håpløs dimensjon som 175 / 60 R 15 ?

Nesten ingen produsenter som lager en slik diomensjon.

Må ikke ha den dimmensjonen. Sommerhjulene kan dere glemme nå, de tas neste år. Bilen kommer knapt nok til å kjøre før vinterhjula settes på. Ny dekk og felg pakke handles inn på vårparten :)

Det jeg nå må ha er vinterdekk (iallefall om ikke alt for lenge, hehe). 165/70-14 dekk er det som er originalt. Kan vurdere andre dim, så lenge de holder vektklasse 87, som også er lettere finnere på litt bredere dekk. Eventuelt at det er c-dekk.

Noen som vet om noen med ok pris på brukbare dekk i den eller tilsvarende dimensjon?

Bruk 175 / 65 R14 C

Endret av Leomax
Lenke til kommentar
Sørn å! Så ikke du var åpen for andre forslag :)

Det var en liten nøtt den der med så brede felger. Jeg tror dine felger er 7 el 7,5" bred.

195 / 60 R15 er det eneste alternativ du har med de felgene. Med den dimensjon er du +4,8% i rulleomkrets og innenfor loven som gir rom for + / - 5% endring på rulleomkrets. Du kan også benytte de dekkene på de felgene du har og med den dimensjon er du også innenfor lasteindeks til din bil. Enklere å få tak i også.

Du har rett å slett ikke andre valg.

Finnes ikke C dekk som passer til felgene.

Siden str,dimensjon er 165 / 70 R14 vil jeg tro at felgbredden er 5,5" og ikke 7" som du anslår.

Har 17 år innen dekkbransjen og det som er viktigst med dekk er at det er innenfor lovens rammer, det er brukerne også best tjent med.

Takker for alle svar hittil.

Jeg har funnet ut at Continental har Vanco Viking som også er c-dekk. Der får jeg 165/70-14 med lastindeks 87 eller 89 i den dim. Så da blir det å finne de tror jeg til vinterdekk. Stålfelgene er nok ikke rare bredden, og er nok 5.5 som du sier. Her er det ikke noe problem annet enn å få den dimmensjonen med riktig lastindeks. De finnes, så da er det bare å finne et sted med de inne, til den beste prisen.

Men sommerdekk på 195/55-r15 må da vel finnes med 87 belastning, under c-dekk. De er ikke lovlige slik det er nå med de continentaldekkene og bare 85? Skal ikke være for påståelig når det gjelder felgbredden her. Kan godt være 7.5" og. Uansett, planen er å skifte dekk og felger til våren når det gjelder sommerdekk. De har fått en del skraper osv disse alu felgene.

Lenke til kommentar

Utvalget av C dekk også kaldt varebildekk er svært så begrenset. 195 / 55 R15 finnes ikke i C dekk, iallefall ikke hos annerkjente dekk produsenter. Derfor er det også vanskelig å finne dekk til din bil med 15" hjul og som igjen skal være lovlig.

Endret av Leomax
Lenke til kommentar
Utvalget av C dekk også kaldt varebildekk er svært så begrenset. 195 / 55 R15 finnes ikke i C dekk, iallefall ikke hos annerkjente dekk produsenter. Derfor er det også vanskelig å finne dekk til din bil med 15" hjul og som igjen skal være lovlig.

Det er det jeg og har finni ut. Derfor ordner jeg vinterdekk nå, og fikser nye felger og dekker til våren for sommerdekka. Vinterdekk er kurrant dimensjon, for der skal jeg bruke standard dim og felger.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...