Gå til innhold

Asus Eee vs Acer aspire one?

Merethe_L

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Acer Aspire One er et par cm. bredere enn Asus Eee 900, noe som gir rom for et større tastatur. Dette har ført til mindre plass til Touchpad enn på Asus Eee. Tastene på Acer'en er vel rundt 90% av normal størrelse. På Asus er de vel nede i 80%.

Acer Aspie One er som sagt bredere, men skjermen er like stor som Asus Eee 900, noe som gir tykke kanter på førstnevnte. Asus'en sin skjerm ber eg helt normalt ut i kantene.

Standardbatteriet på Asus Eee 900 sniker seg vel også et hestehode foran det på Acer Aspire One. Det finnes dog tredjeparts høykapasitetsbatterier for begge maskiner, men valgets kvaler er nok størst når det gjelder Asus Eee.

Acer'en er nok hakket bedre å skrive på, så den er vel den beste forelesnings-netbook'en av disse. Personlig syns jeg dog den ser noe corny ut med den tykke ramma rundt skjermen.

Asus'en vil føles mindre. Den er som nevnt 2 cm mindre bred. Riktig nok er den noe tykkere enn Acer'en (29mm mot 34mm)

Ta deg en tur til en butikk som fører begge, og se på de live.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Acer Aspire One A110 (Linux):

+ Mer lyssterk skjerm med glossy overflate som etter min mening gir bedre kontrast og farger

+ To kortlesere. 1 utvidelse av SSD + 1 vanlig. Eee har kun én.

+ Større tastatur som er MYE enklere å skrive på.

+ Samme vekt som Eee til tross for større volum.

+ Reagerer kjappere enn Eee ved oppstart av programmer. Bedre egnet prosessor eller bare mere optimalisert programvare?

- Mangel på norsk språk

- 512MB RAM

- Vanskelig å oppgradere RAM. Hele maskinen må demonteres.

- Litt knotete, uvant touchpad. Liten og harde knapper plassert på sidene.

Asus Eee 900:

+ Noe bedre batteritid enn One?

+ Mindre volum.

+ Norsk språk i de fleste programmene.

+ Større og mere ordinær touchpad.

+ 1GB RAM

+ Enkelt å montere mere RAM.

- Lyssvak skjerm.

- Små taster.

- Kun én kortleser.

- Bittelitt tyngre enn One.

Personlig har jeg kjøpt Acer One, og glad er jeg for det. Hadde blitt gal av det lille tastaturet og den lyssvake skjermen på Eee.

Endret av spock84
Lenke til kommentar

- Jeg kan stille lysstyrken på min Eee til jeg så og si blir blenda ihjel.

- Til utendørs bruk gir glossy skjerm et rent helvete med gjenskinn.

- 40 gram tyngre, eller noe i den dur, er ikke verdig et minuspoeng.

Hastigheten på SSD'en, samt tastaturet er det som trekker nevneverdig opp for Acer'en. Førstnevnte merkes dog nesten ikke hvis man kjører en snill linux-distro som ikke skriver så jævlig mye filer.

Celeron 900 Mhz vs. Atom 1,6 GHz = 5-20% bedre ytelse for sistnevnte. Selvfølgelig kjekt hvis man kjører XP og f.eks skal drive litt moderat heavy bilderedigering.

Altså. To maskiner til litt forskjellig bruk. Acer Aspire One burde være førstevalget som foredrags-PC, men ekstra batteri anbefales. Asus Eee 900 er PC'en du tar med deg ut i parken, på verandaen, på fjellet eller generelt utendørs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...