Gå til innhold

50mW Grønn Laser

Anbefalte innlegg

Grønt lys har aldri vært kjent for å være kreftfremkallende. UV-lys er derimot kreftfremkallende. Det er en av grunnene til at man bruker solkrem for å beskytte seg mot sollys. Den grønne delen av sollyset er ingen ting å bekymre seg over.

Problemet med laser er at det er så konsentrert at at det varmer opp en liten flekk og kan skade eller ødelegge sårbare steder som netthinna. En loddebolt på netthinna hadde gjort samme jobben. Det er altså ikke noe magisk ved laser utenom varmen som gjør den farlig.

Siden laserlys er konsentrert til en svært liten flekk så varmes den lille flekken utrolig raskt opp. Blunkeresponsen tar ca 0,2 sekunder og innen den tid kan et punkt på netthinna allerede være over 100°C og dermed koke. Celler som passerer ca 50-60°C dør. Når netthinna når kokepunktet kommer det dampbobler akkurat som i en kasserolle med kokende vann. Når vann koker/fordamper så utvider vannet seg med ca 1600 ganger. Boblene gir overtrykk og kan få øyet til å sprekke/eksplodere. Laserne på 50-300 mW er mer enn kraftig nok til å gi slike skader. Med andre ord: laser er ikke noe leketøy.

Når jeg leste dette, holdt jeg på å drite meg ut :cry: Har bestilt denne: http://www.morobutikken.no/index.php?main_...;products_id=33

Og lurer på om den har IR-Filter ? Iværtfall, jeg har kun tenkt på å lyse opp imot himmelen, eller på husvegger, naboveggen er ca 15-20 meter unna altan vår, er det farlig for meg å se på husveggen der laserprikken er ? :S

Ble plutselig veeeeldig skeptisk til dette med laser nå..

Endret av birdkiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med min 50mW laser fra dealextreme så klarte jeg å lyse på et fjell der en så "prikken" og strålen tydelig over en distanse på ca 1 km ihvertfall. Så en 50mW laser lyser langt.

post-35767-1223932298_thumb.png

Vi hadde ikke noe problem med 10 km med grønn laser. "Prikken" hadde en størrelse på ca. en håndflate når den lyste mot en vegg. Men siktingen ble en utfordring pga. klart vær. Da ser du kun prikken i endene. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Iværtfall, jeg har kun tenkt på å lyse opp imot himmelen, eller på husvegger, naboveggen er ca 15-20 meter unna altan vår, er det farlig for meg å se på husveggen der laserprikken er ?

De brukene du beskriver er ikke farlige for øyet - husveggen blir nok ubehagelig å se på dog; bare vær klar over hvor du peker den, og eventuelle speil eller lignende flater som er i nærheten av det du peker mot.

(Personlig, det nærmeste jeg har kommet "det der gjør jeg ikke igjen" er å peke den mot et trafikkskilt ~200m unna, og midt på natten. Føltes ut som sveiseblink - og så er min laser 10 ganger svakere enn din :))

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Iværtfall, jeg har kun tenkt på å lyse opp imot himmelen, eller på husvegger, naboveggen er ca 15-20 meter unna altan vår, er det farlig for meg å se på husveggen der laserprikken er ?

De brukene du beskriver er ikke farlige for øyet - husveggen blir nok ubehagelig å se på dog; bare vær klar over hvor du peker den, og eventuelle speil eller lignende flater som er i nærheten av det du peker mot.

(Personlig, det nærmeste jeg har kommet "det der gjør jeg ikke igjen" er å peke den mot et trafikkskilt ~200m unna, og midt på natten. Føltes ut som sveiseblink - og så er min laser 10 ganger svakere enn din :))

Oi, føck :p Fikk den i dag, lyser sinnsykt langt opp på himmelen, lyste på rimi-veggen 50-60 meter unna, var ikke ubehagelig å se på egentlig, men nå som jeg har lest litt om den, så skal jeg være JÆVLIG forsiktig på hva jeg lyser mot, vil helst ha øyene i godt behold resten av livet mitt :)

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...