Gå til innhold

50mW Grønn Laser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kansje når den når rommet så er det ikke noe som reflekterer strålen. Tror det er ca 2,6 mil opp dit.

Hm.. ja har tenkt tanken, men det kan vel ikke stemme? Kan vel umulig gå så langt?? Den jeg har er på 30mW. Virker mer som noen hundre meter kanskje. Kan det faktisk være det, at en når oppom "luften"? Håper noen kan bekrefte/avkrefte :)

Lenke til kommentar
Lurer en ting angående grønn laser. Om jeg lyser rett opp i himmelen om natten, blir det en lang grønn stråle. Men den slutter så brått! Hvorfor det? Virker som om himmelen ikke er høyere enn 100 meter.. Hadde forstått det om laserstrålen ble svakere og svakere, men den slutter temmelig brått. Noen som har en god forklaring?

Strålen blir egentlig svakere og svakere, til slutt når den nedre grense for hva øynene våre klarer å oppfatte, og akkurat der ser det ut som strålen slutter, men det er altså kun et optisk bedrag. Dyr med godt nattesyn vil se strålen mye lengre enn oss.

At det virkelig er sånn kan testes på følgende måte: La en kamerat rette en kraftig lyskilde (bredere stråle enn en laserstråle, f.eks en tusenmetring for bil) mot en passe fjerntliggende fjellvegg eller husvegg og stå selv litt ut på siden slik at du kan se hvor lysstrålen tilsynelatende slutter et stykke før lyset treffer veggen. Selv om det ser ut som strålen slutter før lyser kommer fram vil du likevel kunne se lysflekken på veggen, for reflekslyset er sterkere enn lyset i strålen.

Egentlig ser man ikke selve lysstrålen, det man ser er opplyste dråper av fuktighet i lufta. Ute i verdensrommet, der det knapt finnes noe som helst, der vil selv en kraftig laserstråle være helt usynlig underveis. De tøffe lysstripene som vises i mange sci-fi-filmer når noen avfyrer et laservåpen mot et annet romskip er derfor kun uvitenskaplige filmeffekter, i virkeligheten ville man kun sett treffpuktet lyse opp. Og den kjekke zaplyden og lydene av eksplosjoner i de andre romskipene ville man heller ikke hørt i virkeligheten, for lyden har ikke noe å forplante seg i i verdensrommet. Derfor ville et sånt laserskudd kun vistes som et blaff på det andre romskipet og så ville man sett at det andre romskipet eksploderte, uten at man verken hørte noen lyd eller kjente noen rystelser. Omtrent som i en stumfilm i farger.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Det lyset som man ser når en laserstråle fyres er spredt lys fra partikler langs strålebanen. Spredt(scattered light, scattering, rayleigh scattering...) lys kommer fra en interaksjon mellom fotoner og partikler. Det spredte lyset har en vilkårlig retning og "noen" fotoner ender i øyet og oppfattes. Jo flere partikler i veien jo mer spredning. Send en lysstråle gjennom røyk og man ser mye spredt lys. Selve strålen går rett frem, men med dempet styrke.

Styrken dempes eksponensielt som I(x) = I0*exp(-ax) hvor I(x) er lysstyrken etter x meter, I0 er ved utgangspunkt, og a er absorpsjonskoeffisienten som består av en absorpsjonsdel og en spredningsdel (summen av disse to).

Det som absorberer mest i luft er vanndamp. Kraftig ved nær infrarødt.

Litt avhengig av luftfuktighet og partikler (støv,røyk,osv) i luften vil aborbsjon og spredning endre verdien til absorpsjonskoeffisienten a. Dette bestemmer hvor langt lyset kommer. En støvfri og kald dag, med lite vanndamp i luft vil en laserstråle gå mange hundre kilometer, og det er lite spredning. Derfor vil man ikke se strålen.

FARLIG: hvis du står foran strålen og får strålen i øyet vil linsen i øyet fokusere laserlyset i retina. Laserlys er koherent og kan fokuseres svært godt. Energi per areal blir så stor at vevet i retina vil bli brent og ikke fungerer lenger.

Tenk bare på et tørket blad som står ute i sola. Bruker du en linse (forstørrelsesglass) og fokuserer lyset på bladet vil det bli så mye lys på ett lite areal at punktet vil brenne.

Man skal uansett aldri se direkte inn i en laser. 1mW er gir ikke permanent blindhet, men er svært ubehagelig over en periode. 5mW kan gi skade. 50mW grønn (minst absorpsjon i øyet før retina) skal man ikke leke med. Selv refleksjoner fra vinduer, metallflater, gulv, osv. er sterkt nok til å gjøre skade på øyet.

Bruk lasere med forsiktighet!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en grønn med 20mW fra dealextreme. Trodde den skulle være helt grei som laserpeker men den er rett og slett for kraftig for innendørs bruk. Prikken lyser for kraftig når den treffer noe som har lys farge. Om strålen sveiper over speilblanke ting så er det ubehagelig å få refleksjonen mot øynene selv om det bare er snakk om millisekunder.

Jeg leste litt om lasersikkerhet etter kjøpet og fant ut at den er så kraftig at den kan gi skader på netthinna før man rekker å blunke, dersom den treffer et øye som er mindre enn ca et par hundre meter unna.

Med denne erfaringen mener jeg at 50 eller 200 mW må være galskap. Skulle jeg kjøpt igjen ville jeg ikke valgt noe over 5 mW.

PS. IR-filter fungerer selvsagt ikke mot grønt lys. Det filtrerer bare bort IR. Laserbriller må være tilpasset den fargen laseren har for at den skal ha noen effekt. Solbriller reduserer ikke lysstyrken nok til at det beskytter særlig bra. En av grunnene til det er at pupillen blir større når det kommer generelt mindre lys til øyet. Dermed blir øyet tilsvarende mer sårbart for laserlys. Laserbriller er smartere. De slipper gjennom det aller meste av lys med andre farger enn laseren. Dermed styres pupillen etter mengden annet lys og gjør øyet mindre sårbart for laserlyset i tillegg til at laserlyset filtreres bort.

Lenke til kommentar
Men er det farli å lyse på hud? F.eks om jeg lyser gjennom lillefingeren min i et mørkt rom, ser det litt skummelt ut.. Kan det være kreftfremkallende osv? Eller noen annen fare, utenom at det kan bli varmt?

Grønt lys har aldri vært kjent for å være kreftfremkallende. UV-lys er derimot kreftfremkallende. Det er en av grunnene til at man bruker solkrem for å beskytte seg mot sollys. Den grønne delen av sollyset er ingen ting å bekymre seg over.

Problemet med laser er at det er så konsentrert at at det varmer opp en liten flekk og kan skade eller ødelegge sårbare steder som netthinna. En loddebolt på netthinna hadde gjort samme jobben. Det er altså ikke noe magisk ved laser utenom varmen som gjør den farlig.

Siden laserlys er konsentrert til en svært liten flekk så varmes den lille flekken utrolig raskt opp. Blunkeresponsen tar ca 0,2 sekunder og innen den tid kan et punkt på netthinna allerede være over 100°C og dermed koke. Celler som passerer ca 50-60°C dør. Når netthinna når kokepunktet kommer det dampbobler akkurat som i en kasserolle med kokende vann. Når vann koker/fordamper så utvider vannet seg med ca 1600 ganger. Boblene gir overtrykk og kan få øyet til å sprekke/eksplodere. Laserne på 50-300 mW er mer enn kraftig nok til å gi slike skader. Med andre ord: laser er ikke noe leketøy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

Lenke til kommentar
Eksploderende øyne høres MEGET ubehagelig ut!

Ja faktisk så kan den poppende lyden høres, i alle fall ifølge de som har opplevd kraftig laser rett på øyet. Del 2 er vissnok også ubehagelig: blodet fyller deler av øyet innvendig og en opplever en slags rød gardin av blod ettersom blodet dekker til netthinnen, omtrent som på innledningen av en James Bond-film.

Lenke til kommentar

Det er noe helt annet. Både voksne og unge vet instinktivt at en hammer innebærer fare og tar forholdsregler. Laser er det mye større uvitenhet om. De potensielle skadene er langt mer omfattende enn det folk flest tror når de ser en "morsom leketøyslaser" til salgs. Er man uheldig med hammeren får man en blå negl og tar lærdom av det. Er man uheldig med laseren så kan man bli blind resten av livet.

Det er ikke uten grunn at en rekke ting selges med kratige advarsler på emballasjen, har pålagte aldersgrenser, krever ulike typer godkjenninger og sertifikater (f.eks kjemikalier og eksplosiver) osv.

Jeg ser på det som naturlig at lasere over f.eks 5mW får krav i framtida om godkjenning av kjøper på lik linje med det våpen og fyrverkeri har nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
En hammer kan være like farlig hvis en ikke bruker den riktig. 

Selv om man bruker laseren slik man tror er riktig, er den mye farligere.

Når det lett kan skade bare ved å sveipe forbi noen med stråling eller treffe noe blankt, er det ikke særlig trygt.

Har en 50mW selv. Den ligger på hytta langt oppå fjellet og blir lite brukt.

Veldig fin til å peke på stjerner, og gøy å lyse opp store deler av dalen eller fjelltopper om natten, men ikke noe å bruke som leketøy i byområder.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Eg har en venn som kjøpte en sånn felles med han sin venn (spleiset) på en grønn laser på 50mW den prøvde eg,

eg lekte litt med den og så spurte eg om hvor sterk den var? de sa den var sterk nok til å sprekke en balong (Mørk F)

og vist du hålt den stille lenge nok så kunne du tenne på eit pappir. DA spurte eg (før eg gjore det) va som skjer vist eg putter lyset i øyet mitt. de sa det KUNNE vere farli. Eg tok sjansen og lyste i øyet og eg såg lilla og grønnt i ca et min. :yes: GJØR DET DU :hmm: Menn øv deg på sola først :yes: bare kødda ikke gjør det (eg har sterke øyne) :cool:

Etter den episoden med vennen min har eg lurt på å kjøpe en GRØNN eller BLÅ 50mW laser :thumbup:

Lenke til kommentar

Har det ikke kommet begrensinger på salg og/eller import av lasere nå? Synes å huske at det skulle komme. Bestilte selv en 200mW grønn laser. De sendte meg feil dog, og jegmåtte nøye meg med en 100mW. men selv den er farlig sterk.

Vet om en 13-åring som kjøpte en på 200mW (billig-sak. sikkert ikke mer enn 30-50mW) og som lyste i øynene på lillesøstera "bare for gøy". Så noen regler burde de ha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

regner med at det blir regler mot litt kraftige lasere om noen år. har lest om folk som har lyst på fly og biler! da har man ikke mye fornuft. jeg har bestilt en true 50mw fra DX, og jeg har lest mye om lasersikkerhet og kommer ikke til å lyse annet enn opp eller bortover mot fjell så lenge det ike er noen i nærheten eller noe som kan reflektere strålen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...