Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye skader gjør egnentlig sigaretter

Gjest Røyker

Anbefalte innlegg

Heisann..

Har fått den den (u) vanen at jeg pleier og ta meg en røyk varje dag før jeg går til skolen, er ikke sånn at jeg ikke greier meg uten, men synts det er godt, og føler overhodet ikke noe avhengighetsproblem( er ikke no jeg sier, greier fint å ikke røyker på flere dager, uker) så da lurer jeg egnetlig på hvor mye sigaretter skader deg, folk som stor røyker røyker vel muligens en 20? pack om dagen? må jo være mye mer skadelig enn å røyke 1-2 per dag,

det jeg egnetlig lurer på er om faren for senskader ved røyking er veldig stor ved å røyke såpass "små" mengder som jeg gjør, synts jeg ikke selv skader meg på noen måte, men synts det er greit med en objektiv side av denne saken :/ hvis dere skjønner hva jeg mener..

PS: Og har snuset endel før og nå røyker jeg bare en brøkdel av hva jeg snuset før..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann..

Har fått den den (u) vanen at jeg pleier og ta meg en røyk varje dag før jeg går til skolen, er ikke sånn at jeg ikke greier meg uten, men synts det er godt, og føler overhodet ikke noe avhengighetsproblem( er ikke no jeg sier, greier fint å ikke røyker på flere dager, uker) så da lurer jeg egnetlig på hvor mye sigaretter skader deg, folk som stor røyker røyker vel muligens en 20? pack om dagen? må jo være mye mer skadelig enn å røyke 1-2 per dag,

det jeg egnetlig lurer på er om faren for senskader ved røyking er veldig stor ved å røyke såpass "små" mengder som jeg gjør, synts jeg ikke selv skader meg på noen måte, men synts det er greit med en objektiv side av denne saken :/ hvis dere skjønner hva jeg mener..

PS: Og har snuset endel før og nå røyker jeg bare en brøkdel av hva jeg snuset før..

Slutt å røyk nå!!! Min stefar døde av kreft i vår, gikk bare 3 måneder fra de fant det ut til han døde. Var forferdelig å se hvordan sykdommen forandret han. Det er det verste jeg har opplevd i mitt liv. Tenk på de rundt deg hvis dette skulle skje med deg. Du kan gå lenge med lungekreft uten at du oppdager det og så er det for sent. Skjønner meg ikke på folk som røyker, tenk på familien deres, de og din egen helse burde være viktigere enn nikotin rullet inn i papir.

Lenke til kommentar

1-2 sigaretter skader vel ikke så mye. Problemet er at de fleste bruker ett år eller to på å oppbygge en avhengighet, så hvis du fortsetter vil det etterhvert bli mye vanskeliger å slutte (selv med bare 1 eller 2 om dagen)

Hvor farlig der er å røyke 1 eller 2 om dagen er vel igrunnen vanskelig å si noe om, men man kan kanskje si følgende: Er det lettest å drukne i 1 m vanndybde, eller på 25 meters dybde? Svaret er selvsagt det siste, men det er mulig å drukne med bare 1 m også. (Eksempelet blir brukt vedrørende radioaktiv stråling, men burde vel kunne gjelde for røyking også..)

Lenke til kommentar

nei, det skader nok ikke så mye, men du kan aldri være helt sikker på hvorvidt du greier å kontrollere det eller ikke.

det var vel på den måten jeg begynte å røyke. ble ikke fryktelig avhengig, men det var på nippet.

tok meg en røyk ca hver dag og trodde at det gikk greit, etterhvert så begynte jeg å bli sugen på røyk omtrent hele tida og 1 røyk ble til 2 og wips så var jeg mildt avhengig og røyka 1-2 pakker i uka. var en smule vanskelig å slutte, men det holdt ikke på mer enn 2-3 måneder så jeg tror det var lettere for meg enn for de som har røyka i flere år.

man gjør den feilien at de tror de kan kontrollere det... dog jeg ikke sier at det er umulig, så synes jeg allikevel det er viktig å vite at mange gjør akkurat denne feilien; begynner smått, gjerne festrøyking, og så øker det på i mengde etter hvert.

lykke til.

JEG ANBEFALER STERKT at du leser denne nettsiden. det var den som fikk meg til å seriøst vurdere hele røykegreia, og som fikk meg til å omsider slutte med alt av nikotin:

http://www.perkel.com/politics/issues/smoke.htm

Lenke til kommentar

Staten burde innføre totalforbud mot røyk og snus og andre ting som er svært avhengighetsskapende. Røyk og snus er begge kreftfremkallende. De som røyker og snuser burde ta hensyn til familie og venner og tenke på hva som kommer til å skje med dem når de får kreft eller en annen røyk/snus relatert sykdom. Røyking er ekkelt og det stinker og kommer til å ta livet av deg til slutt.

Lenke til kommentar

Du er i den fasen nå der det fremdeles er enkelt å bare kutte ut. Så gjør det!!!!

Sigaretter er farlig. Sikkert farligere med 20 enn to, men allikevel. Hvis du fortsetter slik du gjør nå så er det veldig sannsynlig at antall sigaretter har steget til 10-15-20 om dagen etter noen år.

Du kommer til å føle deg som en idiot, og lete etter alle mulige vidunderkurer for å slutte, eller du kommer til å bortforklare røykingen og si f.eks at det er farligere å slutte å røyke enn å fortsette, for stresset med røykeslutt tar sånn på, fysisk og psykisk. Yeah right..

Kanskje du hører på noen som sier at det er enkelt å slutte. Tja, det er jo egentlig det. Men prossesen med å samle viljestyrke og motivasjon til å faktisk ta steget, det er ikke akkurat enkelt.

Og når du faktisk har sluttet, så må du se og høre på røykere som "kooser" seg sånn med røyken på fylla, eller etter et godt måltid eller whenever.. Og så husker du hvor utrolig godt det var. Så skal du bare ta én, for du klarer fint det uten å bli avhengig igjen. Og før du vet ordet av det så sitter du der med gule fingre, gule tenner, røykehoste og dårlig ånde igjen.

Jeg festrøykte, begynte å røyke fast, sluttet, "kose"røykte og ble avhengig igjen. Det er bare sååå ikke verdt det!

Er i helt i begynnelsen av prosessen med å opparbeide viljestyrke til å slutte igjen nå. Unner deg ikke det.

Lenke til kommentar
Heisann..

Kjenner jeg deg, pleier også og ta en røyk før skolen, men sluttet en liten periode men kjøpte påfyll i dag :ermm: Angrer, men det får gå til mekk jeg kan bruke i jointen.

Lenke til kommentar
Heisann..

Kjenner jeg deg, pleier også og ta en røyk før skolen, men sluttet en liten periode men kjøpte påfyll i dag :ermm: Angrer, men det får gå til mekk jeg kan bruke i jointen.

Tviler på at du kjenner trådstarter. Sikkert flere som pleier å ta en røyk før skolen. Sikkert flere tusener i det "vidstrakte" land som gjør det.

Lenke til kommentar
Staten burde innføre totalforbud mot røyk og snus og andre ting som er svært avhengighetsskapende. Røyk og snus er begge kreftfremkallende. De som røyker og snuser burde ta hensyn til familie og venner og tenke på hva som kommer til å skje med dem når de får kreft eller en annen røyk/snus relatert sykdom. Røyking er ekkelt og det stinker og kommer til å ta livet av deg til slutt.

Alkohol er da farligere enn både røyk og snus, men det er så utrolig akseptert i dagens samfunn. Alkohol er nok et større problem enn både røyk og snus.

Lenke til kommentar

Det er menneskelig umulig og "bare røyke av og til". Jeg lover deg på mitt hederlige navn, QBab, at røykevanene og behovet ditt kommer til å eskalere. Til slutt sitter du der med skjegget i postkassen og da er det ikke lett og slutte skal jeg si deg.

Snakker av egen erfaring.

Edit: Vil bare legge til at "du får kreft" ikke skremmer ungdom. I alle fall skremmer det ikke meg, kreft får vi alle uansett. Det som er mer skremmende er at bare et par måneder med røyking, så går kondisen til helvete, du klarer ikke gå opp en trapp uten å bli andpusten. Du kommer til å legge på deg siden du får lite fysiskaktivitet. Du kommer til å få røykhoste, som er noe dritt fra hinsides dine verste mareritt. Til å avslutte, så blir du ubrukelig i senga, siden du har så dårlig kondis.

:thumbup:

Endret av QBab
Lenke til kommentar

vel, var jeg deg ville jeg droppet det og heller forsatt med snus.

Personlig røyka jeg i 2 år men merka tydelig at den ødela lungene mine på den korte tida, fikk veldig dårlig kondis og kunne ikke være noe aktiv i gym timene pga dårlig kondis, det var et rent helvete rett og slett. Har vært røykfri i 4 måneder no og gått over til snus. Har trent opp at kondisen min så jeg kan være med i aktiviteter og ha det kjekt uten å bli andpusten etter 2 minutt.

Tenk litt over hvordan du sakte men sikkert dreper deg selv, vil du virkelig ødelegge lungene dine så mye at du rett og slett klarer ikke å puste nesten ? alle er jo avhengig av å puste så du kan jo sitte deg ned å tenke litt over det.

Håper iallefall for din del at du slutter med røyk ;) bare hold deg unna folk som røyker så du ikke selv blir fristet til å fyre opp en

Lenke til kommentar
vel, var jeg deg ville jeg droppet det og heller forsatt med snus.

Personlig røyka jeg i 2 år men merka tydelig at den ødela lungene mine på den korte tida, fikk veldig dårlig kondis og kunne ikke være noe aktiv i gym timene pga dårlig kondis, det var et rent helvete rett og slett. Har vært røykfri i 4 måneder no og gått over til snus. Har trent opp at kondisen min så jeg kan være med i aktiviteter og ha det kjekt uten å bli andpusten etter 2 minutt.

Tenk litt over hvordan du sakte men sikkert dreper deg selv, vil du virkelig ødelegge lungene dine så mye at du rett og slett klarer ikke å puste nesten ? alle er jo avhengig av å puste så du kan jo sitte deg ned å tenke litt over det.

Håper iallefall for din del at du slutter med røyk ;) bare hold deg unna folk som røyker så du ikke selv blir fristet til å fyre opp en

Du må for all del ikke fortsette med snus heller. Da får du brune tenner, pluss kreft i leppa kanskje. Det er ikke bra... Så derfor verken røyk eller snus! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...