CerrUnozZ Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg benytter visual studio 2003 og har her laget et windowsform hvor jeg henter inn en accesstabill i et datagrid. Jeg får fint til å hente å lagre enkelte felter når jeg henter opp ordinære kolonner. Men når jeg legger til SELECT SUM([kolonne1 * [kolonne2]) AS kolonne3 Da greier den ikke automatisk å lage insert update og delete kommandoene, Noen av dere som kan hjelpe med dette eller en annen måte å legge sammen 2 kolonner på. Eller er bedre å benytte VB-script direkte til det istedet? Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hvordan i allverden skal den vite hvilken kolonner den skal lage insert/update for? Skal den putte halvparten av tallet i kolonne1 og halvparten i kolonne 2? :!: Skriv SQL setningene selv du..... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 En annen ting er hvorfor man bruker Visual Studio 2003. Både 2005 og 2008 har kommet ut. 2003 er vel faktisk .net 1.1? Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Jeg har 2 datagrid som henter inn 4 kolonner hver. Select ID, Felt2, Felt3, Felt4 FROM Tabellnavn den andre med SELECT ID, Felt5, Felt6, SUM([Felt5] * [Felt6]) AS Felt6 From Tabellnavn Grid1 lager inser/update uten problemer med Grid2 greier den ikke. Eneste forskjeller her er jo at jeg ber den summere Felt5 og Felt6 å sette resultatet inn i Felt7 (Felt 1-7 er kolonnenavn) Så du mener den ikke skjønner hvilke felter den skal oppdatere? kommandoene blir generert automatisk for Grid 1. hvorfor da ikke for Grid2? Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Så du mener den ikke skjønner hvilke felter den skal oppdatere? Stemmer kommandoene blir generert automatisk for Grid 1. hvorfor da ikke for Grid2? Fordi den ikke skjønner hvilke felter den skal oppdatere. Er det så stort problem å skrive dem selv da? Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Jeg antar at du forstår at om jeg hadde kunne skrevet dem selv, hadde jeg ikke postet mitt spørmål her inne. Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg antar at du forstår at om jeg hadde kunne skrevet dem selv, hadde jeg ikke postet mitt spørmål her inne. Det forstod jeg ikke. Se på UpdateCommand og InsertCommand fra den første grid'n din. Å skrive den om til den enkle spørringen du gjør i grid 2 bør du klare. Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Update til grid 1 er slik: UPDATE Tabellnavn SET [Felt5] = ?, [Felt6] = ?, [Felt7] = ? WHERE (ID = ?) AND ([Felt7] = ? OR ? IS NULL AND [Felt7] IS NULL) AND (Felt5 = ? OR ? IS NULL AND [Felt5] IS NULL) AND ([Felt6] = ? OR ? IS NULL AND [Felt6] IS NULL) Jeg forøkte da å kopiere den inn å endre tin til dette: UPDATE Tabellnavn SET [Felt2] = ?, [Felt3] = ?, [Felt4] = ? WHERE (ID = ?) AND ([Felt4] = ? OR ? IS NULL AND [Felt4] IS NULL) AND (Felt3 = ? OR ? IS NULL AND [Felt3] IS NULL) AND ([Felt2] = ? OR ? IS NULL AND [Felt2] IS NULL) Men jeg har å forsøkt i flere timer idag legge inn noe annet siden spørringen er litt anderledes, men kommer ikke frem til riktig løsning. det er grunnen til at jeg spurte her. Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Feilmelding? Hva skjer? Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Når jeg nå kjører debug å forsøker å endre en post i tabellen får jeg opp meldingen: diskfeil eller nettverksfeil, altså en ny feilmelding den forriga var at parameter 6 var feil. men ikke denne gangen Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 FEilmeldingen er: Parameteren?_6 har ingen standardverdi Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 FEilmeldingen er: Parameteren?_6 har ingen standardverdi Regner med at du får dette ved INSERT? Det er fordi databasen din ikke lar deg legge inn en rad uten at "Felt6" er spesifisert. Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Har du noen anelse på hvordan jeg kan løse det da? Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Velg: * Legg til ", felt6 = 0" i spørringen * Endre databasen til å tillate null-verdier for felt6 * Sette default verdi i felt6 i databasen Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Etter litt om og men fikk jeg det til slutt til, men nå oppsto seff et nytt problem. Den oppdaterer kolonne 1 og 2 i databasen idet jeg trykker på "save" knappen men kolonne 3 blir ikke endret i databasen før jeg legger inn nye verdier i kolonne 1 og 2 og lagrer på nytt, da oppdateres kolonne 3 med summen av de gamle verdier i kolonne 2 og 3. Noen som har noen ide om hvorfor den ikke oppdaterer kolonne 3 samtidig med 1 og 2? Endret 7. september 2008 av CerrUnozZ Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Ingen som har noen ide om hvorfor dette inntreffer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå