Meekoatwork Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Hei. Jeg er en heldig vinner av ibm aptiva serie :2139 e6z pii 450, som har det kraftige 4 mb ati skjermkortet. (lol) Jeg kjøpte meg ovennevnte kort (Gforce 2 64mb pci) Pci-fordi aptivaen kun har en agp-buss og der har de "sveiset" fast det glimrende innebygde hovedkortet. I Bios, kan man velge om man skal kjøre på systemkortet eller automatisk. Ved valg av automatisk låser maskinen seg under selftest. Dvs at cdrommen lyser og slukker mens a:/ BARE BLIR STÅENDE Å LYSE. Har vært i kontakt med IBM, men de skal bare ha masse penger for å svare på spørsmål som de ikke akn svare på. Har noen en 3. party bios til denne "fantastiske" makinen eller har noen forslag på hva en stakkar kan gjøre for å få G-Force kortet mitt til å virke? -Pål Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Sliter med samme problemet selv på en Integrated Bullshit Machine, Aptiva-2158 med hovedkort V72MA fra Acer. De bruker samme kortet på en av sine maskiner (Med Aladdin V Chipset)men jeg fant ikke noe nyere Bios der heller. Prøvde også å legge inn en engelsk versjon av biosen fra IBM uten at det hjalp. Hvis du går hit http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/BMOE-3Q8JAJ.html finner du Video Jumper oversikt for Aptiva. Det er desverre ingen jumper på 2139 som deaktiverer det integrerte skjermkortet (Autodisable). Jeg har slitt lenge med å finne en vei rundt problemet uten å lykkes så langt. Har blant annet kjørt med 2 skjermer med Ati kortet som hoved display (i biosen) og Gforcen som 2. display. Det gikk greit å få opp windows 98 med 2 skjermer (lånte en) bortsett fra at alle programmene kom på skjermen med Ati kortet så da er en like langt. Enkelte spill kan settes til å kjøre på 2. video card bla. MidTownMadnes2 men har ikke sjekka dette skikkelig ut enda. Hører gjerne fra noen som har fått dette til el-asso Lenke til kommentar
Meekoatwork Skrevet 8. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2002 Jeg fixet problemet: 1.Satt bios til å bruke innebygget skjemkort. 2.La inn XP. 3.Disablet det innebyggde ati-kortet i xp 4.Byttet skjermpluggen til Gforce2 kortet. 5. Rebootet. PS: Du får ikke opp den "flotte" aptivaskjermen, eller ser oppstartsvalg ved multiple choice os. Du ser heller ikke om den kjører scandisk ved feil avslutting av maskinen. Men når xp-påloggingsskjermen kommer, kommer den på riktig kort. -meeko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå