Gå til innhold

Bråstopp på GForce 2 64 MB mx200 på Aptiva 450.?????

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en heldig vinner av ibm aptiva serie :2139 e6z pii 450, som har det kraftige 4 mb ati skjermkortet. (lol)

Jeg kjøpte meg ovennevnte kort (Gforce 2 64mb pci)

Pci-fordi aptivaen kun har en agp-buss og der har de "sveiset" fast det glimrende innebygde hovedkortet.

I Bios, kan man velge om man skal kjøre på systemkortet eller automatisk.

Ved valg av automatisk låser maskinen seg under selftest. Dvs at cdrommen lyser og slukker mens a:/ BARE BLIR STÅENDE Å LYSE.

Har vært i kontakt med IBM, men de skal bare ha masse penger for å svare på spørsmål som de ikke akn svare på.

Har noen en 3. party bios til denne "fantastiske" makinen eller har noen forslag på hva en stakkar kan gjøre for å få G-Force kortet mitt til å virke?

-Pål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med samme problemet selv på en Integrated Bullshit Machine, Aptiva-2158 med hovedkort V72MA fra Acer. De bruker samme kortet på en av sine maskiner (Med Aladdin V Chipset)men jeg fant ikke noe nyere Bios der heller. Prøvde også å legge inn en engelsk versjon av biosen fra IBM uten at det hjalp.

Hvis du går hit http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/BMOE-3Q8JAJ.html finner du Video Jumper oversikt for Aptiva. Det er desverre ingen jumper på 2139 som deaktiverer det integrerte skjermkortet (Autodisable). Jeg har slitt lenge med å finne en vei rundt problemet uten å lykkes så langt. Har blant annet kjørt med 2 skjermer med Ati kortet som hoved display (i biosen) og Gforcen som 2. display. Det gikk greit å få opp windows 98 med 2 skjermer (lånte en) bortsett fra at alle programmene kom på skjermen med Ati kortet så da er en like langt. Enkelte spill kan settes til å kjøre på 2. video card bla. MidTownMadnes2 men har ikke sjekka dette skikkelig ut enda.

Hører gjerne fra noen som har fått dette til

el-asso

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fixet problemet:

1.Satt bios til å bruke innebygget skjemkort.

2.La inn XP.

3.Disablet det innebyggde ati-kortet i xp

4.Byttet skjermpluggen til Gforce2 kortet.

5. Rebootet.

PS: Du får ikke opp den "flotte" aptivaskjermen, eller ser oppstartsvalg ved multiple choice os.

Du ser heller ikke om den kjører scandisk ved feil avslutting av maskinen.

Men når xp-påloggingsskjermen kommer, kommer den på riktig kort.

-meeko

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...