Gå til innhold

Overbetalt lærling - frekt å spørre om mer?

SSSø

Anbefalte innlegg

Først vil jeg beklage dårlig emnetittel, men i dag er det omtrent det beste jeg får til.

Så til saken:

Jeg begynte som lærling for litt over ett år siden. Lærekontrakten varer i 3 år. Da jeg begynte ble jeg fortalt at jeg ville begynne på 72 kr i timen, og stige hvert år. Utenom denne økningen ville jeg også stige når jeg fylte 21, pga andre regler for lærlinger over 21.

Første lønnsslipp kom, og jeg så at jeg hadde fått 101, og ikke 72 kr i timen. Jeg sendte en mail til sjefen og spurte om jeg hadde fått feil. Han svarte med en flere sides mail jeg ikke skjønte stort av, kun at det ikke var en feil.

Nå, etter å ha jobbet ett år, har jeg steget i lønn (etter en liten påminnelse), akkurat som lovet. Så nå har jeg 127,50 kr i timen, mer enn de andre lærlingene, selv de som kun har uker igjen til fagprøven.

I tillegg til dette blir jeg om noen uker 21, og etter hva jeg har skjønt skal jeg stige i lønn igjen. Det jeg da lurer på er om det vil være frekt å minne hun som styrer lønnen på at jeg snart blir 21. Eller å i det hele tatt spørre om det fremdeles er tenkt at jeg skal stige i lønn igjen - nå når jeg allerede har mer enn jeg skal.

På en side føler jeg at det er det jeg har blitt lovet, men på en annen siden så syns jeg kanskje det er litt frekt siden de allerede gir meg såpass mye mer enn jeg skulle hatt (ca 30 kr i timen).

Det er jo også ganske urettferdig i forhold til de andre lærlingene, men akkurat dette punket er vel ikke mitt ansvar (???), men sjefens. Og bare så det er sagt, jeg er en av få (eneste lærlingen) som aldri har jobbet med sjefen, så det er hvertfall ikke noe smisking inne i bildet.

Så helt enkelt for de som ikke finner spørsmålet mitt blant alt skribleiet: Skal jeg minne sjefen/hun som styrer lønnen på at det snart er tid for at jeg skal stige i lønn?

Takker for svar...

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig system i bedrifta du jobber i, trudde det var eit mål å gje lærlinger lik lønn eg. Kvifor du skulle stige når du blir 21 forstår eg ikkje, men har dei sagt det så er det jo greit. Vent til du blir 21, får du ikkje meir på nete lønning så lufter du det.

"Hei, hugser du at du nevnte noko om at eg skulle gå opp i lønn når eg fyllte 21?" ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

De fleste bedrifter gir lønn på forskjellige måter skal gi en lite eksempel og en forklaring.

Alle har en grunn lønn dette er altså mimums lønnen, lønn skal være etter hva du kan, hvor gammel du er og hvor lenge du har jobbet.

En lærling som kan veldig mye for bedriften og kan jobbe selvstendig fortjener skal ha mer betalt en som akkurat har startet og må "leies" rundt for at ting skal fungere riktig.

Eksempel: Lærling 1 kan mye har drevet med data i mange år og bedriften ser på han som en god ressurs vil ofte tjene mer enn minstelønn og gjennom snittslønn.

lærling 2 kan ingenting om jobben når han nettop har startet og nylig har startet med dette men bedriften er villig til og gi han en sjangse, han vil da ha en relativ lav lønn som mest sannsynlig er minstelønn men vil stige i lønn etter hvert som han blir flinkere.

Lærling nr 3 er mer gjennomsnittlig, han kan det han skal men legger ikke i det lille ekstra som er viktig.

Han må ofte bli spurt om og gjøre noe med gjør det fort og feilfritt.

Han vil ofte få en lønn som er over minstelønn men ikke over gjennomsnittet.

Så det kan være at bedriften du jobber i ser på deg som lærling nr 1 dette kan jo ikke jeg si sikkert for jeg vet jo ikke hva du driver med men ville gi deg et eksempel.

Det du kan gjøre er jo og sifra at du blir 21 og så får du se hva de gjør og vis du ikke får økt lønn så kan du spørre forsiktig angående dette bare for og be om en grunn.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Merkelig system i bedrifta du jobber i, trudde det var eit mål å gje lærlinger lik lønn eg. Kvifor du skulle stige når du blir 21 forstår eg ikkje, men har dei sagt det så er det jo greit. Vent til du blir 21, får du ikkje meir på nete lønning så lufter du det.

"Hei, hugser du at du nevnte noko om at eg skulle gå opp i lønn når eg fyllte 21?" ;)

Det virker som om det er det de prøver på også. Alle de andre lærlingene følger satsene til opplæringskontoret. Begynner på 84, stiger 2 ganger i året og har 120-og noe det siste halve året. Bare jeg som er et unntak.

Det med mer lønn når en fyller 21 er noe opplæringskontoret bestemmer, og ikke bedriften (sånn jeg har skjønt det).

Jeg har forresten fått beskjed om å minne de på når jeg skal stige i lønn. Av en eller annen grunn er det ikke automatikk i det. Så om jeg skal "lufte det" passer det seg best å gjøre det nå, og ikke etterpå.

Lenke til kommentar

At ein får forskjellig lønn etter kor lenge ein har jobba er jo greit, alle går jo opp i lønn som lærling. Eg var derimot ikkje klar over at det var individuell lønnsauke til lærlingar som var flinkare. Det synest eg er litt dumt, du lagar eit klasseskille på den måten, sikkert lite hyggeleg for dei med lågast lønn. Når eg var lærling fekk alle likt, det var ganske greit.

Lenke til kommentar
Det donnieakalefty skrev

Jeg fikk jo mer allerede etter første måned. Selv om jeg, pga skolegang, kunne langt mindre enn andre lærlinger.

Jeg har gått på allmennfag/økonomisk, og ikke på anleggsgartner, som faktisk er det jeg jobber som. Det skal sies at jeg har gått på et 6 måneders anleggsgartnerkus og fått temmelig god karakter på anleggsgartnereksamen for VK1. I tillegg vil jeg tro at jeg har over gjennomsnittet god innsats, arbeidsvilje og ansvarsfølelse. Akkurat når det kommer til ferdighet/kunnskap er det nok de som er bedre.

At ein får forskjellig lønn etter kor lenge ein har jobba er jo greit, alle går jo opp i lønn som lærling. Eg var derimot ikkje klar over at det var individuell lønnsauke til lærlingar som var flinkare. Det synest eg er litt dumt, du lagar eit klasseskille på den måten, sikkert lite hyggeleg for dei med lågast lønn. Når eg var lærling fekk alle likt, det var ganske greit.

Det er jeg egentlig helt enig i, men syns du det er mitt ansvar å passe på lønnen til andre enn meg selv? Jeg syns ikke, selv om jeg føler det er urettferdig ovenfor de andre.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg har opplevd dette i arbeids livet og folk jeg har snakket med er at de som jobber godt, kan mye og gjør en god jobb ofte skal få mer enn andre.

Selvom du er lærling så fins det noen som er mye flinkere enn andre, og får ikke de godt nok betalt så bare bytter de bedrift og dette taper jo da bedriften de jobber i på. Kan være derfor han kanskje har høyere lønn.

Kanskje de så noe i det du kunne som gjorde at de var villig til og tilby deg en høyere lønn.

Lærlinge lønnen er en minstelønn det er ikke en max lønn på noen måte, vis en bedrift ønsker kan de betale deg 500 tusen i året uten at noen kan klage på det. Det eneste som ville skjedd var vel at noen ville tro det var litt rart men det er helt vanlig at de som kan mer får bedre betalt.

Du har jo minstelønn, gjennomsnitts lønnen og så de som tjener mer gjennomsnittslønnen og de som tjener mer enn minstelønn å gjennomsnittslønn er fordi de kan noe som bedriften setter pris på.

Kanskje du har en kunnskap eller gode karakterer som gjorde at bedriften følte at du skulle ha en høyere lønn.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Det at du får høyere lønn enn de andre lærlingene i bedriften, eller som er lærlinger i samme yrke, er helt feil.

Alle lærlinger innenfor ett fag skal begynne på den samme lønnen, og ha samme økning hvert halvår (eller lignende).

Det skal heller ikke ha noe å si at du fyller 21 år. Så lenge du er lærling så skal du øke like i lønn som de andre lærlingene.

For å finne ut hva du skal ha i lønn må du ta kontakt med fagorganisasjonen for ditt fag. De har oversikt over hva lærlinger i faget skal ha som lønn, og hvor mye og ofte lønnen skal økes.

Det du nevner med at en lærling som produserer/arbeider mer enn en annen skal få høyere lønn enn den andre lærlingen er både rett og feil.

Læretiden er på et vis delt opp i to perioder.

Første del av læretiden går på opplæring, mens andre del går på verdiskaping.

Det er disse to delene som er grunnen til at lærlinger går gradvis opp i lønn.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Alle lærlinger innenfor ett fag skal begynne på den samme lønnen, og ha samme økning hvert halvår (eller lignende).

Det skal heller ikke ha noe å si at du fyller 21 år. Så lenge du er lærling så skal du øke like i lønn som de andre lærlingene.

Hvor har du det fra? Jeg vet ingenting om reglene, men det er hvertfall ikke sånn praksisen er. Har for eksempel 3 venner som er mekanikere i forskellige bedrifter. Alle begynte på helt forskjellig lønn.

Og det med at jeg skal stige når jeg blir 21 er det opplæringskontoret som har sagt (til sjefen min - jeg var der og hørte det også). Frivillig lærling tror jeg de kalte det.

Lenke til kommentar

Verdiskaping

Lønn

Mer info må du jo eventuelt høre med fagforbundet ditt om.

Ellers er det eneste jeg har hørt om "frivillig lærling" før, at det er en lærling som har inngått lærling kontrakt etter at de har fylt 21 år.

Da var det noe om at bedriften får ekstra tilskudd, om muligens dette også vil si at lærlingen får høyere lønn.

Men som sagt så gjelder jo det bare om lærekontrakten er inngått etter fylte 21 år. Om kontrakten er skrevet før det, så er det jo en vanlig lærling kontrakt (men det kan hende jeg tar feil akkuratt der.)

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg fikk ikke noe økning i lønnen, selv om jeg fylte 21 år mens jeg var lærling.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hvorfor skal alle tjene likt?

Selvom du er lærling trenger du ikke godta en lavere lønn vis bedriften er villig til og gi deg mer.

Vis du kan mye og bedriften er villig til og betale deg for dette så er det jo ganske spessielt og nekte en høyere lønn selvom du er lærling.

Hvorfor skal alle tjene likt?

greit at du er lærling men vis du kan mer og jobber bedre enn en som sitter på rumpa og ikke gjør noen ting tjener like mye blir jo det ganske feil.

mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Det at du får høyere lønn enn de andre lærlingene i bedriften, eller som er lærlinger i samme yrke, er helt feil.

Dette er vel opp til bedriften vel? Hvis en bedrift er godt fornøyd med arbeidstakeren så er det vel ingen som kan hindre bedriften å gi en høyere lønn til en lærling?

Har selv en endel kamerater som gikk på høyere lønn en vanlig lærlinglønn når de var lærlinger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Bedriften kan betale akkurat hva de vil, det fins ingen regler for dette.

Det fins bare minste lønn ikke max lønn.

Så vis bedriftn ønsker kan de jo betale en lærlinge flere millioner uten at noen lover eller regler har noe de skulle sakt.

Eneste som vil klage er vel de andre på arbeidsplassen, men de har fult lov til dette.

Vis lærlingen er flink og gjør en god jobb og bedriften føler at lærlingen fortjener mer lønn kan de gi dette helt av fri vilje.

Eneste kravet som fins før lærlinge lønna er jo at den er minstelønn eller mer og at den skal stige jo lenger du har jobbet der.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er slik her i alle bedrifter men ihvertfall den jeg jobber i og mange kompiser av meg

Lærlingen får i lønn en viss prosent av tariffert fagarbeiderlønn, denne prosenten øker ettersom lærlingens utvikling foregår. I løpet av 4 halvår skal denne prosenten bli 200 tilsammen. En normal kurve er 30-40-50-80%, men jeg har også vært borti folk med 50-50-50-50%, så dette er vel opp til hver bedrift å avgjøre

Men du var 3årig lærling? Er dem andre også 3årige? Isåfall er det sikkert en forskjell mellom reglene på det

Lenke til kommentar

De andre har gått på (riktig)skole, og hadde derfor vanlig læretid.

Men nå syns jeg egentlig tården sklir litt ut. Vi er enig i at jeg får mer enn det jeg ble fortalt jeg skulle få og mer enn de andre lærlingene, vi er også enig i at dette er urettferdig, men det er bedriften som styrer og det er derfor ikke mitt ansvar. Hvem sier vel nei til å stige i lønn?

Så for å få tråden tilbake prøver jeg meg på samme spørsål en gang til; er det frekt å minne de på at det er tid for at jeg skal stige i lønn? Det er kun en måned siden jeg steg sist, og da måtte jeg minne de på det noen ganger. Jeg ble altså lovet, for et år siden, å stige når jeg fylte 21, men dette var før jeg plutselig fikk mye høyere lønn enn hva de først hadde fortalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Nei det ekke frekt og be om mer lønn vis bedriften har sakt at du skal øke i lønn når du fyller 21.

Du kan bare minne dem på det at du fyller 21 og så får du se om de øker lønna de eller om de allerede har økt lønnen din siden du blir 21 om 1 måned bare.

Kanskje de ga deg en liten bursdags gave.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...