Gå til innhold

Nye plugger - UE super.fi 5 pro?

genser

Anbefalte innlegg

Jeg tenker nå å for første gang investere i ordentlig god lyd. Jeg er klar over at det finnes dyrere produkter enn hva jeg har sett på, men ett sted må jeg sette grensen.

Jeg har blitt fristet av Ultimate Ears super.fi 5 Pro. Denne har høstet strålende kritikk av både HW og LydogBilde. HW sier det er det beste de har hørt av plugger, og LoB kliner til med "referanselyd". Det eneste som bekymrer meg er at det er over to år gamle tester. Hvordan har markedet utviklet seg på disse to årene?

Fordelen er også at prisen har sunket ca. 1000 kr til 1600 kr over disse to årene.

Jeg trenger hjelp. Er dette alternativet jeg bør gå for for god lyd for penga, eller har det kommet andre som kan konkurrere på lyd i samme prisklasse? Ebay går forsåvidt fint.

Evig takknemmelig for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenker nå å for første gang investere i ordentlig god lyd. Jeg er klar over at det finnes dyrere produkter enn hva jeg har sett på, men ett sted må jeg sette grensen.

Jeg har blitt fristet av Ultimate Ears super.fi 5 Pro. Denne har høstet strålende kritikk av både HW og LydogBilde. HW sier det er det beste de har hørt av plugger, og LoB kliner til med "referanselyd". Det eneste som bekymrer meg er at det er over to år gamle tester. Hvordan har markedet utviklet seg på disse to årene?

Fordelen er også at prisen har sunket ca. 1000 kr til 1600 kr over disse to årene.

Jeg trenger hjelp. Er dette alternativet jeg bør gå for for god lyd for penga, eller har det kommet andre som kan konkurrere på lyd i samme prisklasse? Ebay går forsåvidt fint.

Evig takknemmelig for hjelp :)

IEMmarkedet er i stadig utvikling, og til den prisen du nevner er det flere gode kandidater å velge i, deriblant q-jays, UE5 pro og shure SE210 (SE310?)

Referanselyd finner du ikke på ørepropper før du får tilpasset egne propper til øregangen din, og i tillegg bruker en håndfull tusenlapper på selve armaturene.

Selv da er du prisgitt de taiwanske dacprodusentene som skjelden bruker dyre komponenter i et evig prispresset marked, om du mener å bruke pluggene med en mp3spiller. Det du DA gjør er å kjøpe en bærbar hodetelefonforsterker til enda et par tusen som du kobler til spilleren, og satser på at vaktmesteren som snekret den sammen ikke var FOR bakfull da han satte sammen akkurat din :thumbup:

Med andre ord, en bærbar Mark Levinson finnes ikke.

Videre til spørsmålet ditt. Om du skal ha UE, for all del vent, UE har lagd en ny modell i superfi5 serien som har fått god brukeromtale, og som skal være noe rimeligere enn pro'en. Jeg hadde ventet til den ble tilgjengelig på ebay. Eller bare gitt pokker i hele UE og gått til anskaffelse av Qjays via cdon.com, som da vil tilby norsk reklamasjonsrett.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

UE FI.5 pro er kjempefine etter min mening, mye av dette går på personlig referanse om du liker lydsignaturen og komforten/designet på proppene.

Jeg eide dem selv, problemet med disse proppene er at de var/er laget i ymse kvalitet, huset går lett i stykker, ledningen kan fort gå istykker. Du kan kanskje sammenligne det med X360, mange går istykker etter lang/kort tid, uansett hvor fint man skulle behandle det, jeg kan ikke svare på hvor dårlig kvalitet de har i forhold til andre propper.

Jeg eier nå Triple Fi 10 pro, og er strålende fornøyd, prisforskjellen er definitvt verdt det, hvis du skulle lure på dette.

Jeg vil anbefale deg å prøve før du kjøper, gjerne med din signalkilde, for å høre om de parrer seg bra (hissing etc.)

Hvis du skulle lure på noe spesifikt er det bare å spørre, jeg har vært borti de fleste iems.

Edit: Jeg kan ikke si hvor viktig det er å teste dem før du kjøper dem, det blir som å kjøpe en bil uten å ha testet hvordan bilen oppfører seg på veien, og kjøpe sko du ikke har prøvet.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Startet med Super.fi 5 Pro jeg også, men oppgraderte til Triple.fi 10 Pro noen måneder etter. Anbefales virkelig, begge to. Elsket Super.fi , de overgikk alt jeg hørt av propper/IEMs når jeg fikk de. Men man blir gjerne nyskjerrig på hvordan storebroren lyder når lillebroren lyder så bra. Og jeg fikk rett, Triple.fi overgår Super.fi med god margin. De er kanskje ikke verdt differansen i pris med tanke på lydspranget vil noe si, men jeg angrer overhodet ikke.

Byggkvaliteten vil jeg si er jevt over solid. Ingen problemer på mine, og kabelen kan lett skiftes om noe mot formodning skulle skje. Selv skal jeg snart opp. Mine inntrykk etter lang tids lesing på Head-Fi er forøvrig at Shure går mye oftere i stykker en UE.

Lykke til. Og vær forberedt på å rippe cd-samlingen din på nytt. Anbefaler minimum 320 kbps mp3 eller flac. Disse er sensitive, og dårlig enkodet musikk merkes.

Lenke til kommentar

Er du et basshode og digger bass er det bare gå for EB. Pro versjonen er derimot den beste rent lydmessig, renere, klarere og mer detaljer i lydbildet. Men ikke misforstå, Pro klarer også levere god og presis bass. EB går nok MYE dypere i bassen. Har lest at noen beskriver bassen i EB som at de kjenner "vibrasjonen" i hodet og i øynene, grunnet at den ene av to driverene fungerer som subwoofer.

Hva slags musikk hører du mest på?

Lenke til kommentar

ja, det var det da - hva slags musikk hører jeg på?

tror det er altfor variert til å kunne konkretisere det til noe særlig mer enn at jeg ikke tror jeg er noe "basshode" - som du kaller det.

bakgrunnen for spørsmålet mitt er min tidligere erfaring med super.fi 3, som jeg syns skuffet - savnet mer dybde i lyden.

kjøpte disse etter at jeg leste testen om super.fi 5 pro. var ute etter noen gode propper, men har, som du sikkert skjønner, ikke enorm erfaring med slike. syntes det virket meningsløst å bruke 2500, som de kostet da, på et par øreplugger. endte derfor som et kompromiss på super.fi 3.

tenkte nå, i det super.fi 5 pro/eb er så rimelige i pris som de er, at det var på tide å oppgradere.

vet ikke om du har erfaring med super.fi 3, men for å sammenfatte litt, så vil du si at uansett valg av super.fi 5 pro\eb, så vil dybden så vel som lyden generelt bli i en helt annen klasse en super.fi 3? - sier seg vel kanskje selv.

var bare redd for at pro, på linje med super.fi 3, skulle bli for clean, da jeg verken anser meg som eller er en "purist" når det kommer til lyd.

Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...