Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når psykiater ikke hjelper..!

Gjest deppa?

Anbefalte innlegg

Hva gjør man når man "lider av depresjon" og psykiatere ikke hjelper en..? Alle spørsmål om hvordan man skal føle seg bedre får alltid svar som "Snakk med noen, få det ut, ..."

Er det ingen annen løsning en psykiatere og venner som kan hjelpe for depresjon? o.O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å snakke med noen er ikke det samme som å si at du skal gå til en psykiater. Du kan jo for eksempel prøve et vell av forskjellige typer terapeuter. Godt mulig du bare bruker psykiater som et samlebegrep, men det er greit å ha det klart for seg i hvert fall.

Å snakke med noen vil for øvrig ikke hjelpe med mindre du er innstilt på at det skal hjelpe, og du gjør mesteparten av jobben selv. Det er du som trenger hjelp, altså er det du som til syvende og sist må gjøre noe med det. Altfor mange har en illusjon om at en går til en terapeut, også snakker denne terapeuten litt, også er det dette som fører til at du blir bedre.

Det er det ikke. Det er tankeprosessen en terapeut setter i gang i deg, eksempelvis ved å utfordre deg, som er det avgjørende. Så det å være åpen spiller en stor rolle. Jeg sier ikke at du er en av disse, men det kan jo være.

Jeg vet jeg ikke svarer på nøyaktig det du spør om, men jeg syns det er viktig å understreke disse tingene.

For å prøve å svare mer konkret på ditt spørsmål, så tror jeg ikke det finnes så mange andre sunne måter å komme seg ut av en depresjon på, nei. Jeg har ikke vært skikkelig deprimert selv noen gang, men det er en grunn til at alle rundt deg sier at du skal snakke med noen.

Lenke til kommentar

Klart ikke en av disse som tror psykologen gjør all jobben. Vet jeg må være innstilt på å få det bedre og å hjelpe meg selv, men jeg er delvis det motsatte! Jeg avskyr egentlig slike "snakke-ut-folk" litt. Derfor lette jeg etter en annen måte å bli kvitt depresjonen jeg føler jeg har.

Det minner meg på at jeg burde spurt om en ting til;

Finnes det noe depresjonstest av noe slag? Minnes å huske en psykolog ville ha meg til å ta noe slikt for å finne ut om jeg var deprimert eller hva det var for. (Jeg nektet såklart..)

Og ja! Når jeg tenkte meg om etter jeg skrev posten og psykiater, kom jeg på det.. Og jeg vet egentlig ikke hva en psykiater er engang.. Er det noe liknende?

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd fastlegen, nei..

Stifi: Ja, kjenner igjen den. Begynner å bli vandt til liknende etterhvert jeg også, men er lissom så kjedelig å være deppa og.. På en måte..

Lenke til kommentar
...og saken blir ikke bedre av å sitte og se på seg selv som et offer heller...

...og det gjør jeg heller ikke, men det er fint at det finnes lekmenn på diskusjonforum som vet bedre. Takk skal du ha for din innsikt.

Siden når har jeg fremstått som en bedreviter? Ingen grunn til å ta den sarkastiske tonen, lille venn.

Spør en vilkårlig psykolog om du kommer langt i en bedringsprosess ved å se på deg selv som et offer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...