Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stort problem med ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var den lykkelige eieren av en Maxtor JADE 500GB Harddisk, intill for 3 dager siden, da den plutselig bestemte seg for å miste nesten 80GB med musikk, bilder og film. Jeg tror dette skjedde mens jeg brukte FairUse til å konvertere en video, og da jeg prøvde å klikke meg inn på harddisken stod det at jeg måtte formatere den. Da prøvde jeg å sjekke under egenskaper, sto det at 0GB var fyllt og at det var 0GB tilgjengelig på hardisken.

Jeg prøvde da å formatere den, surprise, surprise, alle filmene, musikken, etc var borte. Men når jeg sjekket under egenskaper sto det at jeg bare hadde plass til 70GB på harddisken.

Hva kan jeg gjøre for å få tilbake dataen og rette på at en 500GB harddisk bare kan lagre 70GB

Mange takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hva formaterte du harddisken til?

Vis du formaterte til Fat, Fat 16 eller Fat 32 så får du mest sannsynlig ikke all plassen for jeg tror ikke de støtter 500 gb ivertfall ikke Fat og Fat 16 tror jeg.

Vis du formaterte til NTFS husket du og velge at hele harddisken skulle bli formatert?

Sjekk dette.

Høyreklikk på harddisken i min datamaskin og be om egenskaper da får du beskjed hvor mye plass som er på den.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

@hårek: Skal jeg først bruke GetDataBack, og så bruke diskpart clean?

PS: Hva er MBR, og hvorfor skal jeg slette det?

Beklager for at jeg er noob, men jeg lærer :)

@donnieakalefty: Harddisken ble til NTFS, jeg tror at jeg klikket av boksen slik at hele disken skulle bli formatert, men jeg var svært forvirret da dette skjedde så jeg er ikke heltsikker.

Takker og bukker for hjelpen

Endret av Kaiz3r
Lenke til kommentar

Det er greitt å gjøre det i den rekkefølgen, men det har egentlig ingen betydning.

MBR er den aller første sektoren på en harddisk. Den inneholder vital informasjon (partisjonstabell), hvis den er korrupt kan disken vise feil størrelse.

Men er ikke helt sikker på din forklaring om størrelse. Hvis du prøver å formatere (etter GetDataBack) får du antagelig full størrelse (dvs tom disk på 500 GB), og da trenger du ikke slette MBR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...