Lindsay Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg har en Hardware RAID løsning på min server og har innstalert debian og så langt OK. Problemet er att jeg tror bootloader er innstalert galt da jeg som sagt kjører HW-Raid og den er innstalert i i roten på hoveddisk. Er det noen måter jeg da kan boote på og rette dette opp da jeg får opp GRUB og der stopper linux kompetansen min Maskinen er en HP Proliant ML 115 med AMD Opteron og debian 64-bit Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 funket det før du reboota ? ha du akkurat installert det eller har du hadd det en stund ? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Er ikke sikker på om jeg forstod deg helt men. Mener du at du ønsker å innstalere GRUB (/boot) på en separat partisjon, og ikke den samme partisjonen som resten av systemet? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Jeg fikk det ikke til med HW Raid så jeg innstalerte software Raid,men diskene er på 250GB men raidet er bare på 48 GB.Dette på grunn av att jeg kjører PLESK som software og da fikk jeg ikke mere enn 7GB til rådighet på webområdene.Så jeg satte 200GB som / og satte 48GB som raid og den andre disken satte jeg som 250GB Raid.Er dette rett eller? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Høres ikke helt riktig ut, men er usikker på hva du har fått opp av partisjoner. Med software-raid kan du f.eks. sette opp at noe av diskplassen går til raid1 mens resten av partisjonene er raid5. Det er typisk oppsett siden grub ikke kan starte opp fra sw-raid5 partisjoner. Sånn sett er det ganske fleksibelt. Det mange gjør er å kombinere sw-raid med LVM. Dvs. du setter av all diskplassen til raid-partisjoner og oppretter LVM oppå. Deretter kan du styre/fordele diskplassen avhengig av behovet. Finnes mange howto-er på det. Jeg vil dog anbefale deg å se mer på den Raid-kontrolleren du har. Hvis det er en litt ordentlig sak med bios og management er det i grunn et bedre valg. Det du gjør, er at du går inn i oppsettet til kontrolleren når maskinen starter opp og oppretter et raid-sett, f.eks. 3 stk. disker i raid5. Kontrolleren presenterer så seg selv som én disk for os-et, det er på denne du oppretter partisjoner. F.eks. én rot-partisjon for oppstart, resten til LVM (grub er installert på den første partisjonen). Anbefaler LVM i dette tilfellet også, så kan du fordele diskplass til ymse partisjoner som du selv vil. trall301:~# fdisk -l Disk /dev/cciss/c0d0: 145.6 GB, 145667358720 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 17709 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/cciss/c0d0p1 1 30 240943+ 83 Linux /dev/cciss/c0d0p2 31 17709 142006567+ 8e Linux LVM Får du opp raidkontrolleren, bør du også legge inn et lite verktøy for management av kontrolleren. Du kan se kikke på trådene i dette forumet for tips: http://debian.catsanddogs.com/component/op..._smf/Itemid,41/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå