Ryger Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 God Kveld! Jeg har problemer med internett tilkoblinga mi. Jeg skal ha 4000kbit/500kbit. Hastigheten varierer veldig og jeg mister tilkoblingen stadig vekk. Det jeg lurer på er om noen veit om et program som rusler og går døgnet rundt å måler og logger hastighet og som logger at jeg blir koblet av og på. Og en annen ting, leste et annet sted inne på detta forumet om pinging... Der sto det at du skulle skrive f.eks "ping hw.no -n 500" og det gjorde jeg. Men hva for noen resultater bør jeg forvente å få med linja mi? her varierer det ifra 8ms helt opp til 562ms Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hei Ryger og velkommen til forumet. Hva mener du at du mister tilkoblingen? Med dagens linjer som alltid er oppkoblet lurer jeg på hva du mener med det. Bruker du trådløst nettverk? Når det gjelder programmer som logger hastighet kan f.eks DUMeter gjøre det for deg. Når det gjelder pinging er det egentlig tapte pakker som er det viktige, og etter det gjennomsnittslatency. Start ping med "ping ftp.uio.no -t" hvor -t betyr at den ikke skal stoppe, og så bruker du CTRL-PAUSE for å få se statistikk på pingingen. La den kjøre et par timer og se om du har mistet pakker. Lenke til kommentar
Ryger Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Takk for det! Da jeg ikke har mulighet for kablet bredbånd ute på landet har bygda fått trådløst bredbånd. og det er dette som virker så meget dårlig... har ikke koblet via router inne. Skal teste DUMmeter! testet den CTRL-PAUSE metoden litt nå.. Den visste jeg ikke om så takk for den! sendt 312 mottatt 301 tapt 11 3% tap. gjennomsnitt 82ms. er det normalt å miste noen pakker i det hele tatt? nå kjører jeg ikke noen andre programmer enn MSN. hmm kom til å tenke på en ting. mens den står å pinger, kan jeg surfe rundt omkring da eller skal datan stå i ro?? Endret 4. september 2008 av Ryger Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Det er ikke vanlig å miste pakker i det hele tatt nei, det er et enkelt tegn på at noe er galt med tilkoblingen. 11% er også veldig høyt, jeg hadde hørt med tilkoblingsleverandøren om de kan gjøre noe for å forbedre linja. Du kan bruke linja mens du pinger. Lenke til kommentar
Ryger Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Det er ikke vanlig å miste pakker i det hele tatt nei, det er et enkelt tegn på at noe er galt med tilkoblingen. 11% er også veldig høyt, jeg hadde hørt med tilkoblingsleverandøren om de kan gjøre noe for å forbedre linja. Du kan bruke linja mens du pinger. du blingsa litt, det var 11pakker jeg hadde mistet og da 3%. Men etter en stund så har prosenten steget til 5%. og når det skal væra 0% så har jeg fått en fin måte å sjekke dette på. Så tusen takk for hjelpa! Lenke til kommentar
jarlholta Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hei hei, jeg vet ikke hva slaks bredbånd du har, da du sier det ikke er kablet, men uansett når pingresultater helt ned på 8ms. Som er uhyrligt kjeldent på internet som går via radiobølger, da det er veldig mange forstyrelser. Men den ping forskjellen du hadde, kan jo ha noe med at en i huset laster ned, eller at du har noe virus på PC-en. Det er ikke vanlig å miste pakker i det hele tatt nei, det er et enkelt tegn på at noe er galt med tilkoblingen. 11% er også veldig høyt, jeg hadde hørt med tilkoblingsleverandøren om de kan gjøre noe for å forbedre linja. Du kan bruke linja mens du pinger. Sitter en på trådløs internet og bor langt utafor en by, er ikke det så uvanlig og miste noen pakker, han mistet -3%- (ikke 11%) Deet er ikk noe spessielt mye, om man ikke sitter på en fin koax, fiber, eller topp kobbernett. (Som han ikke gjør, da det er trådløst) -------------- Jeg ville gått in i ruteren eller modemet og sjekket at det ikke blir sendt ut noen sinnsyke mengdre byte-kilobyte (packages/pakker) fra en PC i huset.. Om dette er det som skjer, så må du nesten finne ut hvorfor, for og så løyse det. Se om det hjelper. =) Du kan også kontakte din ISP, for og spørre hvorfor det er slikt, så kan de fortelle deg om "du" benytter deg av all din hastighet, (om du gjør så er problemet på din side av sentralen) Ellers kan det hende at det er noe annet som foresaker dette. Men når du ser pingen din er på 500ms, da vil det ta 5 sek, før du får kontakt med en server. -Altså om dette skjer så vil det ta 5 sekunder før "internett"/browseren finner frem en side, for og så måtte laste den ned i catche, som tar litt ekstra tid. så da kan det fort ta lang tid før du kommer deg inn på en internett side. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg blingset ja, jeg leste 11,3%. GuggenJR: Du blingser også litt da 500ms er et halvt sekund. Lenke til kommentar
Ryger Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Du kan også kontakte din ISP, for og spørre hvorfor det er slikt, så kan de fortelle deg om "du" benytter deg av all din hastighet, (om du gjør så er problemet på din side av sentralen) Ellers kan det hende at det er noe annet som foresaker dette. Men når du ser pingen din er på 500ms, da vil det ta 5 sek, før du får kontakt med en server. -Altså om dette skjer så vil det ta 5 sekunder før "internett"/browseren finner frem en side, for og så måtte laste den ned i catche, som tar litt ekstra tid. så da kan det fort ta lang tid før du kommer deg inn på en internett side. hallo! har ikke virus for dette er prøvd på mange maskiner. og det har ikke noe med routeren min å gjøre pga at jeg har koblet direkte i datane(prøvd en og en). Det er også ikke bare meg i nabolaget som har dette problemet.. Det er ikke noe modem med dette systemet så jeg får sjekka trafikken der, det er bare en splitter. Men når jeg har kabelen rett i datan og kjører DU Meter så står det ikke at jeg verken sender eller mottar noenting når jeg ikke skal. irriterende å vente en evighet på å åpne bilder på f.eks finn.no og skal jeg streame noe video hakker å stopper det hele tiden, forferdelig irriterende! Skulle nok hatt kablet internett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå