Gå til innhold

Geriljamoderering i Religion, filosofi og livssyn

Anbefalte innlegg

De siste dagene har det vært gjort noen modereringer i Religion, filosofi og livssyn-forumet. På den ene siden: Det var på tide. Det er svært lenge siden det har vært noen moderatorer der og det bærer forumet preg av.

På den annen side: Den modereringen som har blitt gjort virker mer preget av geriljavirksomhet med hagle enn av målbevissthet og bruk av presisjonsverktøy. Når man stormer inn og skyter med hagle treffer man mye, men man treffer ikke nødvendigvis godt. Det er enklere, men samtidig rammer det ofte feil.

Det fremstår altså som om det har vært viktigere å moderere enn å moderere godt og presist. Mange fornuftige innlegg har blitt slettet og like mange ufornutige innlegg har blitt stående. Det har dermed blitt umulig å følge tråden i enkelte poster fordi halvparten av det som har blitt skrevet nå er forsvunnet.

Hovedargumentet som har blitt brukt for sletting er om postene er on-topic eller ikke. Dette er på den ene siden et rimelig krav i mange sammenhenger, samtidig som det er umulig å håndheve 100 % i et forum av denne karakter. Alle diskusjoner i et slikt forum vil warpe i ulike retninger etterhvert som det kommer inn andre synspunkter og tanker. Det samme skjer kontinuerlig i samtlige andre forum under Samfunn. Jeg synes det skal være høyere takhøyde for off-topic posting i disse forumene enn i de øvrige forum, samtidig som innleggene selvsagt må være relevante for det som diskuteres i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fint lite oversikt over den kategorien der, annet enn at jeg er klar over at det har vært problemer med kvaliteten. Mye personangrep og slikt, og avsporinger av tråder. Skal ta og informere teamet om tråden så kan man vel føre en generell dialog om hvor retningen bør gå :)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så mange fornuftige innlegg som har blitt slettet, det kan jeg personlig berolige deg med. Jeg slettet et innlegg som jeg ikke skulle ha slettet, men det flyttet jeg tilbake.

Hvis du ser noen poster i rfl som er feilplassert/ dårlige så er dte bare å rapportere dem så vil det bli behandlet av moderatorteamet så fort man har mulighet. Det sakl dog sies at jeg ikke har hatt tid til å gå igjennom alle trådene på forsiden og ryddet i dem, kun et par stk.

Som sagt så har denne delen av forumet sklidd litt ut siden sist det var en opprydding der. Selv om kanskje flertallet av brukerne er i mot religion, så betyr ikke det at forumets regler ikke gjelder for dem. Og i den kategorien står det en fin sticky laget av Dotten som understreker det med høfflighet og saklighet.

Hvis brukerne av forumdelen forholder seg til retningslinjene, samt reglene for posting i rfl (akkurat de samme som ps), så slipper man opprydding med "hagle" slik du så fint karakteriserer det.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke så mange fornuftige innlegg som har blitt slettet, det kan jeg personlig berolige deg med. Jeg slettet et innlegg som jeg ikke skulle ha slettet, men det flyttet jeg tilbake.

Da får vi være enige om å være uenige om det. Jeg har selv skrevet mange innlegg som har blitt fjernet og jeg skulle gjerne sett begrunnelsen for hva som var ufornuftig eller upassende med dem.

Hvis du ser noen poster i rfl som er feilplassert/ dårlige så er dte bare å rapportere dem så vil det bli behandlet av moderatorteamet så fort man har mulighet. Det sakl dog sies at jeg ikke har hatt tid til å gå igjennom alle trådene på forsiden og ryddet i dem, kun et par stk.

Det jeg reagerer på er det som er slettet, ikke det som ikke er slettet.

Som sagt så har denne delen av forumet sklidd litt ut siden sist det var en opprydding der. Selv om kanskje flertallet av brukerne er i mot religion, så betyr ikke det at forumets regler ikke gjelder for dem. Og i den kategorien står det en fin sticky laget av Dotten som understreker det med høfflighet og saklighet.

Hvis brukerne av forumdelen forholder seg til retningslinjene, samt reglene for posting i rfl (akkurat de samme som ps), så slipper man opprydding med "hagle" slik du så fint karakteriserer det.

Som sagt: Mange saklige innlegg har blitt slettet fordi det har blitt ryddet med hagle og ikke med presisjon. Dette har vært tatt opp med flere moderatorer også pr PM.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dine innlegg som ble slettet i tråden Takk for et spennende forum så er det godt forklart av Alastor i dette innlegget:

17.5 innlegg forsvant fra tråden.

Det var diverse støtende bilder, unødvendig provosering og så påfølgende off topic. Har noen spørsmål eller kommentarer, send meg en pm

Så hvis du hadde seriøse innlegg i den tråden, så var det nok slettet pga. det var off- topic. Of- topic poster er det som sagt helt normalt å slette, event. skille ut i en annen tråd hvis moderator mener det har noe for seg.

Lenke til kommentar

Og da er vi tilbake til poenget i min første post: Det bør være større toleranse for off-topic-poster i et forum av denne karakteren. Med den begrunnelsen her burde 90 % av postene i hele Samfunns-forumene vært slettet. Det er helt vanlig at slike diskusjoner warper i ulike retninger etter hvert som det kommer inn ulike tanker og begrunnelser.

Lenke til kommentar

Som sagt så er det en vurdering hver enkelt moderator ta når de leser igjennom. Og når man må lese igjennom en tråd for å rydde off- topic i ettertid, er det ikke uvanlig at man blir litt mindre tolerant for off- topic enn det man ellers ville vært.

Men hvorfor akkurat ditt innlegg ble slettet kan jeg ikke svare på siden det var ikke jeg som slettet det, dessuten så skal enkelt modereringer tas på pm eller mail og ikke forum. eneste jeg vil si når det gjelder off- topicen i den tråden der så var dte ganske off- topic i forhold til det tråden handlet om.

Men generelt sett som sagt så er man ofte ihvertfall jeg) litt mindre tolerant for off- topic når jeg må rense igjennom en tråd i ettertid, spesielt hvis det er minst 20- 30 poster som må leses igjennom og vurderes.

Også for å forhindre at tråden skal spore av igjen, så kan det hende at man må skjære vekk of- topic som er i grenseland men som heller mer til å være off- topic. Slike beslutninger er ikke alltid like lett, men de må tas.

Lenke til kommentar

Her bekrefter du jo nettopp det jeg mener er problemet med denne geriljamodereringen: Det virker som det er viktigere å gjøre noe bare for at man skal kunne si at man har gjort noe, enn å faktisk moderere de innleggene som er problematiske. Alternativet til å skyte med hagle er å heller avvente og ta det som faktisk er virkelig problematisk. Det er nok av det også.

Lenke til kommentar

Vi moderer faktisk de innleggene som er problematiske, men det er også grenser for hvor mye vi kan endre før posten enten mister sin mening eller må endres såpass mye at det blir helt feil.

Det er greit når man må slette en quote og noen sitater, men hvis man må begynne å slette ord og setninger og muligens skrive litt om så er det som oftest mye bedre å slette. Da er risikoen for at det er moderators mening i større grad blir gjort gjeldende.

Det kan sammenlignes med de leserinnlegg i avsiene som krympes så mye at poenget i de forsvinner.

Det handler også om ressurser, som alt annet i samfunnet så har ikke forumet endeløst med ressurser å ta av. Modereringen foregår på det frivillige plan, og det er ikke alle som kan moderere like mye.

Det er heller ikke første gang en forumdel har fått søkelyset på seg pga. at det har sklidd helt ut.

Det skal også sies at på et generelt plan så blir off- topic tilfellene som oftest blir slettet. Inneholder de spor av on- topic så sletter man de linjene som er off- topic.

Det at 100 stk før har bidratt til å dra emnet off- topic, betyr ikke at neste bruker kan poste off- topic uten konsekvenser. Poster man off- topic, så må man regne med at det blir slettet.

Et annet triks er at man skriver særskilt i posten de delene som er off toic, for deretter å holde seg på topic. Men selvfølgelig er det en vurdering på hvor mye som tillates her også.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bedt om at dere skal gå inn og redigere enkeltinnlegg. Jeg er helt enig i at man skal slette innlegg som er åpenbart utenfor retningslinjene. Jeg gjentar meg selv her men: Det bør være større rom for at innlegg er off-topic i et slikt forum siden tråder ofte warper etter at det kommer inn nye tanker og ideer. 90 % av trådene i Samfunns-delen burde vært slettet om man skulle vært konsekvent.

Jeg etterlyser altså litt større takhøyde for off-topic-posting i dette forumet enn det som er vist de siste dagene. Slik det fremstår nå er det moderering for modereringens skyld, for å markere seg.

Lenke til kommentar

Som sagt så har je gredegjort for dette ganske grundig overfor.

Selvfølgelig godtar vi litt off- topic, men hvor grensen går må man vurdere fra tråd til tråd. Er det snakk om en tråd med mange sider som blir ryddet så blir listen lagt lavere av helt naturlige årsaker.

En av disse årsakene er selvfølgelig tidsaspektet, man vurderer hvert innlegg opp mot teamet i tråden. Spesielt i tråder man ikke aktivt er med i selv, så ka nman vurdre ting annerledes der og da enn når man deltar aktivt i tråden. En annen årsak er at ryddingen skal få tråden i riktig spor igjen, og da er spørsmålet om hvor nyttig det er å la alt off- topic stå igjen.

Strengt talt så skal man ikke poste off- topic i en tråd, dette fremgår ganske klart av retningslinjene. Men det sier seg selv at noe off- topic må man tåle, og motsatt må man tåle å få posten slettet når man vet man har postet off- topic.

Om man ser en tråd som er off- topic, er det selvfølgelig bare å rapportere. Moderatorene rekker dessverre ikke å lese alle innlegg som blir postet på dette forumet, til det er vi alt for få.

Lenke til kommentar

Strengt tatt vil jo enhver som benytter seg av ad hominem i et hjørne av forumet der det vanker folk som har ørlite peiling på filosofi skyte seg selv i foten, en kan heller gjøre oppmerksom på dette med det samme en sletter/modererer denne type utsagn som går for vidt. En må også kunne utvise skjønn, utsagnet "du er en idiot i ordets rette forstand" refererer til forfatterens inntrykk av vedkommendes mangel på politisk forståelse, mens det ellers tolkes som om personen er imbecil eller uforstående.

I et filosofiforum må en regne med det som strengt tatt kan tolkes som off topic da det er selve essensen av filosofi, det burdte kanskje vært et litt annet regelsett der denne type tankespinn av seriøs art ikke ble offer for off-topic (eller utenfor emnet som det heter på godt norsk) moderering.

Hva "korte meningsløse innlegg" angår kan det også være kjekt å ha i bakhodet at noen av disse ofte er et virkemiddel for å at leseren selv ska tenke fritt omkring utsagnet/kommentaren for deretter å trekke sine konklusjoner og uttrykke sine meninger, dette er noe som er meget ofte brukt innen filosofi og psykologi for å få en spontan respons som følge av vedkommendes, tja, kall det tankesett.

Kommentarer av typen "mora di", "ja, sikkert", "Duer n00b, jeg er 1337" er selvfølgelig ikke i denne kategorien, igjen må en vise skjønn.

Som sagt, filosofibiten innebærer at det muligens kan trenges litt spesielle regler for denne delen, det kan jo moderatorene filosofere over når det blir tid til det :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...