Gå til innhold

FM09: Football Manager 2009

Anbefalte innlegg

Er i oktober i 2014 med United. Så ligger like bak.

Hvem er de beste spillerne dere har kjøpt? For min del må det bli Ballotelli i angrep og Sakho i forsvar. Begge var ikke så veldig dyre da jeg kjøpte de, og begge ble enten verdens beste eller topp 5 i verden på sin posisjon. På midtbanen har jeg gjort mange gode kjøp, men ingen helt fantastiske.

Zapata og Sakho på stopperplass er to gullkjøp og klin umulig å komme forbi. Messi og Fausto Rossi er de beste kjøpene offensivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har etter lang vurdering gått til innkjøp av FM09 og det er min første erfaring med managerspill.

Har derfor noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Har lest at det var en god ide å starte i det små, så jeg valgt meg Start i 1.divisjon og fikk det enorme budsjettet av 0,- :p

Når jeg i tillegg kun har fått tilbud om lån av mine spillere ble det lite å handle for før jeg heiv meg ut i min første sesong.

Etter treningskampene var jeg ubeseiret og høy på pæra, men jeg kom fort ned på bakken etter 5 strake tap, og en lagtropp som tydeligvis mistrives mer og mer når sesongen startet.

1. Hva gjør man for å forbedre språkproblemer mellom spillere?

Har en 4-5 med rare navn, og alle disse skaper problemer i spillergruppen grunnet språkproblemer.

Får stadig rapporter om at dette er et stort problem.

2. Er det noe sted man velger formasjon, eller drar man bare spillere slik man vil ha dem på taktikkbildet?

Det står at jeg bruker 4-3-3 New over lagoppstillingen, mens jeg har flyttet det rundt til en mer 4-4-2 formasjon.

3. Når lønner det seg å bytte taktikk?

Har det noe betydning om man endrer når det er en uke til neste kamp så formasjonen får satt seg på trening e.l, eller kan man like gjerne endre taktikken rett før kampstart?

4. Noen generelle tips for å få spillerene mine til å trives bedre?

Lenke til kommentar
Er i oktober i 2014 med United. Så ligger like bak.

Hvem er de beste spillerne dere har kjøpt? For min del må det bli Ballotelli i angrep og Sakho i forsvar. Begge var ikke så veldig dyre da jeg kjøpte de, og begge ble enten verdens beste eller topp 5 i verden på sin posisjon. På midtbanen har jeg gjort mange gode kjøp, men ingen helt fantastiske.

Zapata og Sakho på stopperplass er to gullkjøp og klin umulig å komme forbi. Messi og Fausto Rossi er de beste kjøpene offensivt.

Har Zapata også, han er veldig bra. Bruker han en del på høyreback når Santon er sliten og en del sentralt i forsvar ellers. Messi har jeg aldri hatt råd til og Fausto Rossi er ikke god nok på min save. Ihvertfall ikke når jeg har Aguero, Bojan og Ballotelli roterende i angrep + Mazzola som backup.

Lenke til kommentar
Har etter lang vurdering gått til innkjøp av FM09 og det er min første erfaring med managerspill.

Har lest at det var en god ide å starte i det små, så jeg valgt meg Start i 1.divisjon og fikk det enorme budsjettet av 0,- :p

Når jeg i tillegg kun har fått tilbud om lån av mine spillere ble det lite å handle for før jeg heiv meg ut i min første sesong.

Etter treningskampene var jeg ubeseiret og høy på pæra, men jeg kom fort ned på bakken etter 5 strake tap, og en lagtropp som tydeligvis mistrives mer og mer når sesongen startet.

Har en 4-5 med rare navn, og alle disse skaper problemer i spillergruppen grunnet språkproblemer.

2. Er det noe sted man velger formasjon, eller drar man bare spillere slik man vil ha dem på taktikkbildet?

Det står at jeg bruker 4-3-3 New over lagoppstillingen, mens jeg har flyttet det rundt til en mer 4-4-2 formasjon.

Har det noe betydning om man endrer når det er en uke til neste kamp så formasjonen får satt seg på trening e.l, eller kan man like gjerne endre taktikken rett før kampstart?

2. Du bare drar det slik du vil ha det ja. At det står 4-3-3 over er fordi du antageligvis har tatt utgangspunkt i en 4-3-3-taktikk. Men husk at formasjon er bare en brøkdel av taktikken. Du må huske laginstrukser samt spillerinstrukser på hver eneste spiller.

3. Jeg bytter taktikk etter hver sesong. Andre bytter (justerer) taktikk foran hver kamp for å tilpasse litt. Det er lurt å kjøre gjennom en taktikk noen kamper før den brukes i viktige kamper.

4. La alle få mye spilletid, ros spillerne, ikke kjør dem for hardt, vinn kamper og om det blir noe bråk får du ut bråkmakern fortere enn svint.

:)

Lenke til kommentar

1. Det er ingenting du kan gjøre med det, og det har ikke nødvendigvis så mye å si(assistant advice er ofte tull)

2. Stikk inn på sigames sine tactic forum og les tråder av forum moderatorene der, spesielt "The Sheffield United Project 09 - Simplicity ", " FM2008 FAQ - Hints & Tips " og TT&F tråden. Er også folk som uploader taktikkene de har hatt god suksess der med hvis du trenger noe å jobbe ut ifra.

3. De fleste mener du bør la spillerne venne seg til formasjonen og spillesystemet du har valgt, det er derfor ikke så lurt å bytte for mye i starten.

4. Vinn kamper :D

Ellers med tanke på lagvalg har ikke det så mye å si, selv om jeg nok ville valgt et storlag første gang jeg skulle spilt det!

PS! HUSK Å PATCHE!!!

edit: esje helt enig han over om at du må bruke alle spillerne om å la alle få mye spilletid (regner med han ikke mente det HELT sånn heller). Spesielt i starten av sesongen er det viktig å ha en helt klar førsteelver så du får dine viktigste spillere i topp form så fort som mulig. Bruke litt skjønn med tanke på match fitness såklart da men

Endret av Uncas
Lenke til kommentar

Jo jeg mente det HELT sånn. ;)

Har et prinsipp om at jeg skal forsøke å la skal ha like mye spilletid selv om det aldri blir en realitet pga skader osv. Men alle skal ha minst 20 kamper fra start ved sesongslutt når sesongen summeres opp. Som du ser på bildet vil alle untatt 2 stk stå igjen med 20 kamper fra start ved sesongslutt, disse 2 har vært skadet / hentet i januar og vil naturligvis ikke få alle de kampene:

kampersi3.jpg

Lenke til kommentar

1. Spillerne mine blir ALLTID skadet. I hver kamp er det 2-3 spillere som plutselig blir skadet og er ute i 2 mnder. Har jo snart ikke spillere igjen. Noe jeg kan gjøre for å forhindre dette?

2. Hvordan får dere opp logoene til laget? Hos meg er f.eks Man U bare en rød og hvit liten sak.

Endret av DoffenPHP
Lenke til kommentar
Og deer ble det en feil med savefila.

Hos meg tok den en backup av seg selv da spillet kræsjet.

problemet er ikke at spillet krasjer. Problemet er at av og til (uansett hvor mye en oppgraderer alt mulig med referanse til fm's offisielle bug solving solutions) så blir det bare bug i savefila. Det kan være du har på deg feil farge på sokkene, det kan være at du gikk på et kumlokk, noen påstår det har sammenheng med kombinasjonen lavtrykk og at naboen spiller ABBA, what do I know. Faktum er at jeg har spilt det temmelig intenst nå siden det kom ut, og uten unntak, har alle spillene mine på et eller annet tidspunkt gått i dass, rett og slett. Siste var da jeg etter å 7 ganger måtte gå tilbake en halv sesong fikk ALLE 3 savefilene mine ødelagt. Da var jeg i seson 2021. Venter faktisk med spenning på CM (burn the witch).

Lenke til kommentar
1. Det er ingenting du kan gjøre med det, og det har ikke nødvendigvis så mye å si(assistant advice er ofte tull)

Oki, da har jeg lagt alle spillere med rare navn ut for salg :p

Vil dette si man ikke bør legge så mye vekt på at f.eks assistenten sier før en kamp at det lønner seg å bruke midten, og at kantspillere ikke vil få utrettet mye også?

Jeg har skiftet flittig fra kamp til kamp, men det var kanskje ikke så lurt?

2. Stikk inn på sigames sine tactic forum og les tråder av forum moderatorene der, spesielt "The Sheffield United Project 09 - Simplicity ", " FM2008 FAQ - Hints & Tips " og TT&F tråden. Er også folk som uploader taktikkene de har hatt god suksess der med hvis du trenger noe å jobbe ut ifra.

Nå har jeg lett og lett på forumet, og under taktikksekjsonen er det i følge forumet ikke kommet noen nye poster på de siste 365 dagene, og den eneste tråden jeg finner er reklamen til FMLive.

Alle som spør spørsmål om FM09 i Live seksjonen får trådene stengt og blir bedt om å holde seg til FM09 delen.

Flere andre seksjoner er også tomme for poster.

Noe jeg gjør feil, eller ha andre problemer med å se trådene også?

3. De fleste mener du bør la spillerne venne seg til formasjonen og spillesystemet du har valgt, det er derfor ikke så lurt å bytte for mye i starten.

Et tips jeg skal ta med meg, da jeg nok er alt for utålmodig om ikke jeg overbeviser.

Har endret taktikker og formasjoner flittig, noe jeg skal la vær å gjøre fremover ;)

4. Vinn kamper :D

Ikke verre enn det nei :p

Ellers med tanke på lagvalg har ikke det så mye å si, selv om jeg nok ville valgt et storlag første gang jeg skulle spilt det!

Valgte Arsenal i går kveld etter jeg skrev innlegget, og selv om jeg sliter med spillere som synes det er vanskelig å motivere seg for en så urutinert trener, var det i det minste langt artigere når man hadde 400 mill å shoppe for :)

PS! HUSK Å PATCHE!!!

Vil ikke den gjøre dette automatisk?

Fikk beskjed om noe slik under oppstart første gang mener jeg å huske.

Svarte bare ja på alt det ble spurt om.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Jo, én sesong tilbake. Men jeg mister jo faen meg troféene jeg fikk denne sesongen. Er det noen mulighet for å cheate til meg disse troféene raskt og enkelt?

Skjer med at du ikke har 3/5/10 filers rullerende autosave omtrent hver måned? Ypperlig måte å redde seg fra slikt på.

Og ikkr huk av på compress save games. Har lest at det kan føre til problemer.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

HeiHei :)

Jeg har et lite problem, spillet er jo kjempebra det da ;)

har windows vista, men og så har jeg et lite problem. spillet funker på pcen, men så når spillet jobber vet dere, da viser det en liten fotball nede i høyre hjørnet, men den skal jo bare komme en gang kjapt før spillet forsetter, men hos meg der vises denne ballen hele tiden, og pcen krasjer hver gang dette skjer, og programmet svarer ikke.. Dette skjer kun på den bærbare pcen som jeg er på da, har en ekstasjoner å, men er så klart oftest på bærbar.

Noen andre som har eller har hatt lignende problem med det, eller noen som kan hjelpe meg med dette problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...