s1gh Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg har nå kjøpt meg ny PC, og i den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle prøve å overklokke prosessoren. Hardware: Hovedkort: ASUS P5KPL-C/1600 CPU: Intel Core 2 Duo E8400 (3.00GHZ) ---------------------------- Hittil har jeg klart å klokke prosessoren til 3.70GHZ stabilt. Men jeg tenkte selvfølgelig jeg kunne prøve å komme høyere enn det, men her kommer problemet. Med en gang jeg kommer over 3.70GHZ, klarer ikke PCn å boote. Jeg starter PCn og får følgende beskjed: "Failed to boot. Please select proper bootdevice and restart" Og når jeg da sjekker bios, viser det seg at PCn ikke klarer å finne harddisken der OS'et ligger. Og med en gang jeg klokker ned til 3.70GHZ booter den uten problem. Hva kan være feil? Hovedkortet mitt lar meg ikke stille v-core høyere enn til ~1.3v. Kan dette være problemet? Håper på positive svar! /sigh Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Prøv og flash BIOS til en nyere versjon og se om det hjelper deg. Men feilen er nok at du ikke gir nok volt til cpu-en din for den krever mer volt jo høyere hastighet du skal ha i pc-en. Det er ikke alle cpu-er som er like gode og klokke så det kan hende 3.7ghz er limiten. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
dozer22 Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Mulig du må stille på en jumper på hovedkortet for å kunne øke vcoren. Det måtte iallefall jeg. Lenke til kommentar
s1gh Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Hardonnieakalefty: har flashet biosen til nyeste versjon, uten å ha fått flere vcore-muligheter. Høyeste jeg kan gå, er som sagt 1.3v. dozer22: Jaha? Hvilken jumper er det isåfall snakk om? Har googlet litt, uten hell. /sigh Endret 7. september 2008 av Sigh Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Neppe noen jumper! Du må følge med minnehastigheten/utelukke minne. Beste er å sette 1:1 divider, og gi brikkene tilstrekkelig med spenning. Med 1:1 blir hastigheten på minnebrikkene 411/822 på 3,7GHz. Høres egentlig rart ut at det ikke er mulig å gi mer enn 1,3V til prosessoren. Du er da ikke på noen måte garantert å komme over 3GHz på prosessor og alt over det er bonus, om du ønsker å tyne den utover 3,7GHz, må du nesten sette deg ned å finjustere. På 1,3V er kanskje 3,7 din grense. Er neppe et topp OC hovedkort du har kjøpt. Lenke til kommentar
dozer22 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 dozer22: Jaha? Hvilken jumper er det isåfall snakk om? Har googlet litt, uten hell. /sigh Det burde vel stå i brukermanualen. I min brukermanual stod det hvordan jeg skulle sette hovedkortet til såkalt jumperfree mode. Uten den manøveren kunne jeg ikke endre på noe i BIOS hva cpu gjaldt. Lenke til kommentar
s1gh Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Nei, det er så langt ifra et topp OC-kort jeg har kjøpt. Ganske billig hovedkort, faktisk. Men som du sier, det er litt rart at jeg ikke kan justere over 1.3v. Har faktisk bare valget mellom "Auto, 1.2v & 1.3v". Men for all del, kan ikke si jeg er misfornøyd med 3.7ghz med stock-vifta, men hadde jo selvfølgelig vært morsomt å nådd 4ghz! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå