Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Problemer med overklokking

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt meg ny PC, og i den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle prøve å overklokke prosessoren.

Hardware:

Hovedkort: ASUS P5KPL-C/1600

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 (3.00GHZ)

----------------------------

Hittil har jeg klart å klokke prosessoren til 3.70GHZ stabilt.

Men jeg tenkte selvfølgelig jeg kunne prøve å komme høyere enn det, men her kommer problemet.

Med en gang jeg kommer over 3.70GHZ, klarer ikke PCn å boote.

Jeg starter PCn og får følgende beskjed:

"Failed to boot. Please select proper bootdevice and restart"

Og når jeg da sjekker bios, viser det seg at PCn ikke klarer å finne harddisken der OS'et ligger.

Og med en gang jeg klokker ned til 3.70GHZ booter den uten problem.

Hva kan være feil? Hovedkortet mitt lar meg ikke stille v-core høyere enn til ~1.3v. Kan dette være problemet?

Håper på positive svar!

/sigh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Prøv og flash BIOS til en nyere versjon og se om det hjelper deg.

Men feilen er nok at du ikke gir nok volt til cpu-en din for den krever mer volt jo høyere hastighet du skal ha i pc-en.

Det er ikke alle cpu-er som er like gode og klokke så det kan hende 3.7ghz er limiten.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Hardonnieakalefty: har flashet biosen til nyeste versjon, uten å ha fått flere vcore-muligheter.

Høyeste jeg kan gå, er som sagt 1.3v.

dozer22: Jaha? Hvilken jumper er det isåfall snakk om? Har googlet litt, uten hell.

/sigh

Endret av Sigh
Lenke til kommentar

Neppe noen jumper!

Du må følge med minnehastigheten/utelukke minne. Beste er å sette 1:1 divider, og gi brikkene tilstrekkelig med spenning. Med 1:1 blir hastigheten på minnebrikkene 411/822 på 3,7GHz.

Høres egentlig rart ut at det ikke er mulig å gi mer enn 1,3V til prosessoren.

Du er da ikke på noen måte garantert å komme over 3GHz på prosessor og alt over det er bonus, om du ønsker å tyne den utover 3,7GHz, må du nesten sette deg ned å finjustere. På 1,3V er kanskje 3,7 din grense. Er neppe et topp OC hovedkort du har kjøpt.

Lenke til kommentar
dozer22: Jaha? Hvilken jumper er det isåfall snakk om? Har googlet litt, uten hell.

/sigh

Det burde vel stå i brukermanualen. I min brukermanual stod det hvordan jeg skulle sette hovedkortet til såkalt jumperfree mode. Uten den manøveren kunne jeg ikke endre på noe i BIOS hva cpu gjaldt.

Lenke til kommentar

Nei, det er så langt ifra et topp OC-kort jeg har kjøpt. Ganske billig hovedkort, faktisk.

Men som du sier, det er litt rart at jeg ikke kan justere over 1.3v.

Har faktisk bare valget mellom "Auto, 1.2v & 1.3v".

Men for all del, kan ikke si jeg er misfornøyd med 3.7ghz med stock-vifta, men hadde jo selvfølgelig vært morsomt å nådd 4ghz! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...