Lea1337 Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å fremkalle de (ganske mange) bryllupsbildene jeg har liggende. Bildene ble tatt i RAW format, og jeg har foretatt en del redigering av bildene i etterkant. Så jeg ønsker ikke at fotobutikken skal gjøre noe autojusteringer. I tillegg så har jeg ikke komprimert bildene i det hele tatt etter fremkalling, men lagret dem i tif-format, som tar en del plass.. Derfor lurer jeg på om det i det hele tatt lar seg gjøre å laste bildene opp og bestille fremkalling over nettet, eller om jeg bør lagre bildene på en minnepinne eller brenne dem på en CD, og rett og slett gå inn i en butikk? Eller burde jeg justere størrelsen på bildene før lagring, for å gjøre dem mindre? Har kun erfaring med fremkalling fra kompaktkamera tidligere, så jeg er litt forvirret nå.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Du kan med fordel legge bildene på en CD eller DVD, og gå til butikken. Det kommer an på hvilken butikk det er snakk om hvordan de gjør det, noen steder kan du velge på kioskene at det skal være ukorrigert, andre steder må du legge det i kommentarfeltet og noen vil helst at du leverer DVDen over disk. Det er veldig lurt av deg å ta med akkurat de bildene du skal ha, og gjerne sorter dem på størrelse også, slik at alle bilder i 10x15 ligger på en plate, mens alle bilder i 10x13 ligger på en (og evt. forstørrelser på en siste). Det er ikke sikkert du får lov til å browse mappene som du er vant til, og da tar sorteringsprosessen svært lang tid. Det er av samme grunn det er lurt å bare ta med akkurat de bildene som skal printes, så kan du heller sortere i ro og mak hjemme... Noen steder (bl.a. JapanPhoto) får du lov å laste opp bilder hjemme og velge at de skal printes uten korreksjon. Har aldri prøvd det selv, men antar at det virker greit det også... Når det gjelder bildene så er butikkene gjerne veldig glade om de slipper å håndtere unødvendig tunge og store bildefiler, og i butikken der jeg jobbet før støttet ikke print-programmet 16bit tiff, så det kan du med fordel droppe. Du kan utmerket godt lagre bildene i jpg, og det trenger ikke være beste kvalitet heller, ca 90% eller kvalitet 11 i Photoshop holder i massevis. Du vil enkelt og greit ikke klare å se forskjellen på papirbildene uansett... Er det snakk om "vanlige" kjemibaserte forstørrelser (typisk opptil 25x38 eller 30x40 noen steder), kan du også godt bruke jpg, da ville jeg valgt max kvalitet, uten at jeg tror du vil klare å se forskjell der heller. På plotterforstørrelser derimot kan du gjerne lagre bildene i 16-bit tiff, da disse bildene i 99.9% av tilfellene blir printet fra Photoshop, og dersom operatøren trenger å justere på bildene før print, er det rom for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå