Gå til innhold

Test: Sony Ericsson W980i


Anbefalte innlegg

Hei,

 

igjen har jeg blitt tillagt meninger jeg ikke har. Jeg har altså _ikke_ skrevet at Mobile-Review er fasit, og jeg har ikke skrevet at Eisa er SE sitt reklameapparat.

 

Hvis dere går inn og leser hva Eisa skriver om W980i, så skriver de IKKE ETT ORD om lydkvalitet, men trekker derimot frem at den har godt med funksjoner osv. At en telefon uten mini-jack og fjernkontroll blir kåret til årets musikktelefon får være så sin sak.

 

Når Sony Ericsson går ut med store ord om lydkvaliteten til W980i og bruker uttrykk som "Beste lydopplevelse" sitat slutt, så må de også tåle et ekstra kritisk blikk. Det er derfor vi skriver følgende: "Bevares, det er en god musikktelefon, men lydkvaliteten er langt fra revolusjonerende,..." Ut i fra enkelte innlegg her skulle man tro vi hadde gruset lyden på W980i..

 

Hva gjelder produksjonsversjoner av testede telefoner, så er jo også TESTFactorys test fra juli, så det er ikke noe som tyder på at Mobile-Review har testet en tidligere utgave enn dem, det blir uansett bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis dere går inn og leser hva Eisa skriver om W980i, så skriver de IKKE ETT ORD om lydkvalitet, men trekker derimot frem at den har godt med funksjoner osv. At en telefon uten mini-jack og fjernkontroll blir kåret til årets musikktelefon får være så sin sak.

 

Uansett hvordan du prøver, klarer du ikke snakke deg bort fra at EISA kåret denne til årets MUSIKKmobil. Selvfølgelig betyr helheten mye, men det er vel unødvendig å beskrive lydkvaliteten mer enn med ordene, årets musikkmobil.

 

Dere har før bommet kraftig i deres higer etter å angripe SE's walkmantelefoner, men denne gangen ble dere tatt med buksa nede. Men at dere innser det, og har vett til å skjemmes, ja det stiller jeg meg meget tvilende til.

 

Telefonen levere forøvrig med minijack, så det at du skriver at den ikke gjør det, beviser jo igjen at her er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Hei,

det begynner å bli en vane å si hva jeg ikke har skrevet. Jeg har ikke noe behov for "å snakke meg bort fra" at W980i ble kåret til årets musikkmobil av EISA, ganske enkelt fordi jeg aldri har påstått noe annet.

 

Jeg har heller ikke sagt at W980i ikke leveres med _overgang_ til mini-jack (Dette står også i testen), men telefonen har ikke inngang for mini-jack.

 

At vi skal være så ivrige etter å angripe Walkman-telefoner, vet jeg ikke hvor du har fra. Jeg har blant annet anbefalt flere Walkman-telefoner, senest nå i sommer. Jeg har vel også vanskelig for å se dette "angrepet" på W980i.

 

Det _kan_ være greit å holde seg til fakta en gang i mellom:)

Endret av audunms
Lenke til kommentar
Hei,

takk for tilbakemeldinger.

 

 

 

du kan selvsagt velge meldingslyd selv, men forskjellig lyd på sms/mms og e-post er det verre med.

Tull, du kan ha forskjellig lyd på sms og mail. Iallefall på min. Jeg lastet ned egne sms/mail lyder og la de der jeg ville han dem.

Du kan i tillegg til de vanlige lydene bytte ut en av lydene selv og bruke hva du vil

 

Å jeg synes synd på dem som ikke har denne telefonen når det snakkes om dårlig lyd og om det skal kjøpe eller ikke....

Ikke hør på kritikerne, mobilen har STOR lyd

Endret av Andynator
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte da jeg satte på musikk på min w980 (hatt den i en dag) var "wow". Jeg har brukt mange forskjellige telefoner til å høre på musikk. Blant annet SL45i, w800i, w960i (Også en ipod shuffle, men aldri med ipod takk). Ingen slår w980 etter min mening.

Fyldig og god bass, og generelt bedre kontroll.

 

Kjempefornøyd.

 

Av nysgjerrighet til anmelder: Hvilke mobiler har dere prøvd som har bedre lyd enn w980?

Lenke til kommentar
En ting dere burde innse nå er at dere rett og slett ikke har peiling på lyd. Les hva TESTfactory skriver om lyden. Hadde dere hatt et snev av ydmykhet, hadde dere nå sittet og rødmet med en flau smak i munnen. Men det er greit å få bevis for mine påstander. Dere har rett og slett ikke peiling på lyd.

 

Hvem/hva i huleste er TESTfactory? Virker som om du skanner nettet etter noen som ikke har kritisert W980i, forså å bruke dette som fasit selv om alle andre som har testet denne telefonen er uenig.

 

Vel vi snakker om årets musikkmobil, ifølge EISA. Og hva mobile-review har koket ihop vet jeg ikke, men de har vel prøvd en uferdig prototype igjen.

EISA prisen henger høyt og man skal skille seg ut for å oppnå en slik tittel. Amobil beviser igjen sin uvitenhet når det kommer til lyd. Kan de ikke slutte med dette vaset?

 

Hadde Nokia 5310 Expressmusic stukket av med denne prisen hadde fløyten hatt en annen tone. Da hadde du vel sagt noe som "EISA? De har jo ikke peiling på mobil!"

 

Blindtesten deres er forøvrig full av feil.

 

"I en enkelt blindtest vil forsøksindividet ikke vite om de er et «test»-subjekt eller medlemmer av en «randomisert kontroll»-gruppe. I et slikt forsøk eksisterer det en mulighet for at individet blir påvirket av interaksjonen med forskerne som vet hvilken gruppe forsøkspersonen er i."

 

Så hvordan en blindtest kan bli feil vet jeg ikke. Eller?

 

Dette beviser jo at du ikke har peiling på det du driver med. Trodde ikke amobil kunne nå større lavmål enn dere allerede har gjort, men der tok jeg jaggu feil.

 

Så hva gjør du fortsatt her da? Liker jeg ikke reker, så spiser jeg det ikke.

 

Denne er så bra at jeg tror jeg poster kopi av den på andre forum...

 

Ja, så kan jo dere i Sony Ericsson forumet kose dere med latter og sang, mens dere vet godt at SEs produkter ikke er guds gave til menneskeheten.

 

Dere har før bommet kraftig i deres higer etter å angripe SE's walkmantelefoner, men denne gangen ble dere tatt med buksa nede. Men at dere innser det, og har vett til å skjemmes, ja det stiller jeg meg meget tvilende til.

 

Denne er faktisk for dum og komisk at jeg ikke gidder å kommentere den ytterligere.

 

Telefonen levere forøvrig med minijack, så det at du skriver at den ikke gjør det, beviser jo igjen at her er det noe som ikke stemmer.

 

Jeg vet ikke om du har fulgt med i timen, men dedikerte musikkspillere, som mp3-spillere, cd-spillere, mp3-mobiler, og ja, det meste som spiller av musikk, har INNEBYGD utgang for 3,5mm minijack. Hvorfor SE stadig leverer en minijackplugg vet jeg ikke. Enten er det latskap, eller så er det latskap.

 

Så. Når får vi se din mobilside Poe? For jeg går jo utifra at dine tester ville vært svært objektive. Alle modellene ville blitt gitt karakterer ut i fra deres sterke og svake punkter? Alle SE telefoner ville fått en klar sekser så fort du hadde pakket dem opp, og resten av mobilprodusentene ville fått stryk?

 

Nå tviler jeg dog på at domenet Sonyericsson.com er ledig, men dette stopper deg vel ikke?

 

Ellers ha en rikig god helg ;)

Lenke til kommentar
En ting dere burde innse nå er at dere rett og slett ikke har peiling på lyd. Les hva TESTfactory skriver om lyden. Hadde dere hatt et snev av ydmykhet, hadde dere nå sittet og rødmet med en flau smak i munnen. Men det er greit å få bevis for mine påstander. Dere har rett og slett ikke peiling på lyd.

 

Hvem/hva i huleste er TESTfactory? Virker som om du skanner nettet etter noen som ikke har kritisert W980i, forså å bruke dette som fasit selv om alle andre som har testet denne telefonen er uenig.

 

Google gir lite informasjon om TESTfactory, men du finner sitat om dem i pr-materiealet på Sony Ericsson sin side om W980i:

"Enjoy the best-in-class music reproduction quality as demonstrated in tests conducted by TESTfactory's renowned lab experts. *TESTfactory results, July 2008."

 

Kilde.

 

Edit; Hjemmesiden til TESTfactory (tysk).

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
En ting dere burde innse nå er at dere rett og slett ikke har peiling på lyd. Les hva TESTfactory skriver om lyden. Hadde dere hatt et snev av ydmykhet, hadde dere nå sittet og rødmet med en flau smak i munnen. Men det er greit å få bevis for mine påstander. Dere har rett og slett ikke peiling på lyd.

 

Hvem/hva i huleste er TESTfactory? Virker som om du skanner nettet etter noen som ikke har kritisert W980i, forså å bruke dette som fasit selv om alle andre som har testet denne telefonen er uenig.

 

Google gir lite informasjon om TESTfactory, men du finner sitat om dem i pr-materiealet på Sony Ericsson sin side om W980i:

"Enjoy the best-in-class music reproduction quality as demonstrated in tests conducted by TESTfactory's renowned lab experts. *TESTfactory results, July 2008."

 

Kilde.

 

Edit; Hjemmesiden til TESTfactory (tysk).

 

Noen som finner den orginale testen fra Testfactory? Fant ingenting om W980i på hjemmesiden deres, og etter å ha googlet, så finner jeg fortsatt ingen direktelink til TESTfactory.

 

Jeg googlet "TESTfactory Sony Ericsson W980i", og endte opp med å finne flere sider som sier at denne fikk full score hos TESTfactory, men ingen test/artikkel om dette hos TESTfactory selv.. :hmm:

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar
Noen som finner den orginale testen fra Testfactory? Fant ingenting om W980i på hjemmesiden deres, og etter å ha googlet, så finner jeg fortsatt ingen direktelink til TESTfactory.

 

Jeg googlet "TESTfactory Sony Ericsson W980i", og endte opp med å finne flere sider som sier at denne fikk full score hos TESTfactory, men ingen test/artikkel om dette hos TESTfactory selv.. :hmm:

 

Tror det er et magasin, de legger kanskje ikke ut testene sine på nettet, på lik linje med slik mange norske blader heller ikke gjør. Jeg syntes likevel Sony Ericsson kunne lagt ut en kopi på pdf, hvor man får mulighet til å lese den. De refererer jo tross alt til en test som er utilgjengelig for de store massene om denne kun finnes på papir. Nå kan det hende den ligger et sted på nettet åpent, men det må i så fall være godt gjemt.

Lenke til kommentar
Noen som finner den orginale testen fra Testfactory? Fant ingenting om W980i på hjemmesiden deres, og etter å ha googlet, så finner jeg fortsatt ingen direktelink til TESTfactory.

 

Jeg googlet "TESTfactory Sony Ericsson W980i", og endte opp med å finne flere sider som sier at denne fikk full score hos TESTfactory, men ingen test/artikkel om dette hos TESTfactory selv.. :hmm:

 

Tror det er et magasin, de legger kanskje ikke ut testene sine på nettet, på lik linje med slik mange norske blader heller ikke gjør. Jeg syntes likevel Sony Ericsson kunne lagt ut en kopi på pdf, hvor man får mulighet til å lese den. De refererer jo tross alt til en test som er utilgjengelig for de store massene om denne kun finnes på papir. Nå kan det hende den ligger et sted på nettet åpent, men det må i så fall være godt gjemt.

 

Ja der sier du noe ;) Men ja, de kunne gjerne ha nevnt hvor vi selv kan lese testen.

Lenke til kommentar

test factory skal være en tysk testside/magasin så vidt jeg har fått med meg.. Forsket litt rundt på nettet, og W980i har ikke en "ekstremt" bra lyd, den knuser ikke konkurrentene på noen måter.. Den legger seg på nivå med ipod og gir enkelt og greit bra lyd, forvente lydkvalitet til og være en walkman telefon.. med 8gb minne og hurtigknapper for musikkavspilling så er det forståelig at den vinner EISA testen.. men det kan godt hende at en samsung i helt vanlig form, og ikke har noe særlig med minne, gir bedre lyd en W980i men den mangler så mye på andre områder at den er ikke så gjennomført som w980i.. Så det at W980i vinner EISA Award betyr ikke at den har best lydkvalitet..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Amobil skrev heller ikke hva de testet lyden med, hvis de testet med medfølgende iems sier det seg selv at lyden er dårlig.

 

Det er en grunn til at jeg har en dedikert pmp, og ikke bruker mobilen til dette.

De uttaler da ikke at lyden er dårlig, men at den er "middels" og ikke så bra som SE markedsfører den som - "Sony Ericsson oppgir selv at W980i ifølge uavhengige tester skal ha "best lyd i sin klasse".".

 

Jeg har ikke prøvd telefonen selv, men jeg har inntrykk av - etter å ha lest Amobils test og et par andre, samt flere brukererfaringer - at lyden ikke er dårlig, men heller ikke toppklasse. Hvermannsen vil nok ikke reagere på dårlig lyd, men for den mer sensitive og kritiske kan det trekke ned.

Lenke til kommentar
Ellers ha en rikig god helg ;)

 

Nåja, takk skal du ha. Fått i deg fredagspilsen litt tidlig i dag? Det nytter ikke hvor mange blinde som lytter til mobile-review sin test, så lenge testen er satt feil opp. Alfa omega for en blindtest av lyd, er at man justerer ut effekten helt identisk på de apparater man skal teste. Lydfilen bør selvfølgelig være av høy kvalitet, og det sier seg selv at den må være identisk på begge apparater. Videre må man sviche fra det ene apparatet til det andre, uten pause, hjernen "husker" lyd i kun noen få sekunder, og må man ta ut et headset for å sette inn et annet, er det ikke forskjell i lydkvaliteten man hører, men variasjoner i diskantområdet og effekten. Å farge diskanten litt, er verdens eldste triks. Jeg har vært så heldig at jeg en gang i tiden var med på en blindtest av to forskjellige cd-spillere, satt opp på et identisk anlegg i 100K+ klassen. Det var en meget interessant opplevelse. Den ene cd-spilleren var en referansespiller til ca 40K, den andre en billigmodell til ca 1500,- Resultatet røper jeg ikke her ;)

Samtidig ble det utført en test på balansert vs vanlig komponent inngang. Der var resultatet langt mer oppsiktsvekkende. Men før vi justerte utgangene på cd-spilleren til å gi nøyaktig samme ut effekt, var det himmelsk forskjell. Etterpå klarte vi ikke å skille de to variantene. Så mobile-review sin blindtest har jeg ikke rare troen på. Det samme når amobil begynner å uttale seg om lyd. De har rett og slett ikke snøring.

 

Brukerne som rapporterer lyden fra denne mobilen, er jo strålende fornøyd. Når amobil velger å kritisere lyden, blir det helt riv ruskende galt, og ikke annet enn fanboyisme i praksis. Diskuter gjerne, men du vet like godt som meg at slik denne såkalte lydtesten er utført, er det personlige preferanser, personlige preferanser og atter personlige preferanser som gjelder. SE er rett og slett ikke Auduns favorittmobil, og dette gjennspeiler seg i testen.

 

Din kommentar angående EISA får stå for din regning. Men EISA er vel reultatet av flere uavhengige medier som stemmer frem en vinner blant et utvalg av kandidater. Tipper Nokia også hadde en kandidat her. Også i smart-telefonsegmentet, men de nådde ikke opp. Når Audun tester Nokia, så når de som oftest opp...

 

For å gjenta meg selv for ørtiførtiende gang; jeg har, og har hatt flere Nokiamodeller jeg har vært strålende fornøyd med. Men at de ligger et hestehode foran andre mobilmerker, er rett og slett ikke sant. Det er en blank løgn. Nå har amobil, sensasjonelt nok, publisert andelen av Symbiantelefoner på verdensmarkedet, og forbauselsen var stor blant Nokiafansen her på amobil, da de oppdaget at deres kjære OS ikke en gang hadde en markedsandel på et to sifferet tall. Dette beviser atter en gang min påstand om at det er i billigsegmentet Nokia er store, og ikke i det mer avanserte segmentet. Lik det eller ikke, tallene lyver ikke.

 

Så en riktig god helg til deg og :)

Lenke til kommentar
Amobil skrev heller ikke hva de testet lyden med, hvis de testet med medfølgende iems sier det seg selv at lyden er dårlig.

 

Det er en grunn til at jeg har en dedikert pmp, og ikke bruker mobilen til dette.

De uttaler da ikke at lyden er dårlig, men at den er "middels" og ikke så bra som SE markedsfører den som - "Sony Ericsson oppgir selv at W980i ifølge uavhengige tester skal ha "best lyd i sin klasse".".

 

Jeg har ikke prøvd telefonen selv, men jeg har inntrykk av - etter å ha lest Amobils test og et par andre, samt flere brukererfaringer - at lyden ikke er dårlig, men heller ikke toppklasse. Hvermannsen vil nok ikke reagere på dårlig lyd, men for den mer sensitive og kritiske kan det trekke ned.

 

De som er sensitive lytter ikke til mp3. De lytter til det formatet som komprimerer minst. Akkurat nå er det vel et lydformat på BluRay som er foretrukket.

Lenke til kommentar
Vel, da lytter man til lossless-filer, type flac osv.

Blu-Ray er så vidt jeg vet ikke et utbredt musikkformat, da funker SACD for min del.

 

Er det noen som vet hvor mye OHMs mobilen gir, samt om den støtter flac og/eller ogg?

 

Siste jeg hørte fra den kanten var et eller annet format som kom kun på BluRay, i en eller annen flac versjon i en sinnsyk bit-rate, så heftig at ikke en gang PS3 klarer å dekode lyden. Men er vel begrenset med musikk-cder i dette formatet, men bluraydisker med musikkvideoer skal visstnok finnes, og de som har opplevd det, beskriver det som relativt heftig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...