Gå til innhold

hjelp til kjøp av nye deler til stasjonær

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en eldre PC som har begynt å slite med enkle oppgaver. Det er kanskje 6 år siden jeg oppgraderte den. Har sluttet med spilling og tunge ting. Jeg trenger kun en pc til vanlig surfing og kontoroppgaver. I tillegg driver jeg en del med foto og må kunne drive photoshop og slikt. Har også et ønske om å kunne koble dette til en flatskjerm som har HDMI/DVI/VGA-innganger.

Jeg vil beholde kabinettet, harddiskene, strømforsyningen, skjermen og tastatur og mus. Jeg har nettverkskort, firewirekort, usb-kort osv. Jeg har også windows XP 64bit på CD (med nøkkel) Min forrige løsning har ikke PCI-express.

Jeg trenger altså nytt hovedkort, ny prosessor, nytt minne. Grafikkort kan kanskje stå på hovedkortet eller et rimelig kort.

Jeg ønsker å gjøre dette så billig som mulig, men noe som holder til de oppgavene jeg skal gjøre uten for mye lagging og ventetid. Håper på helhetlige forslag med komponenter som passer til hverandre. Det er lenge siden jeg bygde PCer og jeg er ikke oppdatert og derfor spør jeg om hjelp.

Takker for forslag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et forslag

Integrert skjermkort, grei CPU, OK ram. Om du aldri vil leke med tanken om å overklokke kan du velge RAM som er 50kr billigere.. :)

Anbefaler uansett ny PSU ettersom du sannsynligvis har en eldre type. Har du mer enn 2 HD eller 1HD og 1DVD-brenner må komme på en løsning for IDE tilkoblinger (IDE kontroller kort, koster rundt 2-300 og gir mulighet for å koble opp 4 HD'er)

Lenke til kommentar
Et forslag

Integrert skjermkort, grei CPU, OK ram. Om du aldri vil leke med tanken om å overklokke kan du velge RAM som er 50kr billigere.. :)

Anbefaler uansett ny PSU ettersom du sannsynligvis har en eldre type. Har du mer enn 2 HD eller 1HD og 1DVD-brenner må komme på en løsning for IDE tilkoblinger (IDE kontroller kort, koster rundt 2-300 og gir mulighet for å koble opp 4 HD'er)

Takk så mye for svar. Jeg forstår det slik at det hovedkortet du foreslår tillater to IDE-tilkoblinger?

Jeg har et par harddisker og en DVD-brenner. Jeg trenger egentlig kun å ta med brenneren videre og kan kjøpe ny Harddisk. Kanskje ønsker jeg også å koble til et tv-kort fra pinnacle som jeg har liggende (også gammelt).

Kanskje bør jeg satse på et eget grafikkort? Dersom jeg sier en øvre grense på 3000 kroner for dette er det noen som har noen gode forslag?

BTW har jeg et kabinett av typen Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX.

Endret av steinrf
Lenke til kommentar

De nyeste hovedkortene har integrerte skjermkort som er såpass gode at de holder til de mest grunnleggende behovene. Hvis du skal forbedre kvaliteten, må du gjerne opp i 3-400 kroner for et nytt et. Isåfall anbefaler jeg ATI Radeon 3650.

Men du... Hvis du venter et par uker på at flere enheter kommer til butikken kan du kjøpe deg den nye Asus EEE Box. Den koster altså kun 1999 kroner hos PS. Med tanke på at du kjører XP og kun trenger den til de minst krevende oppgavene, er dette et tilbud som burde passe deg utmerket. Liten er den også med en vekt på kun 1 kg. Og den har til og med TV-kort som du snakket om.:)

Lenke til kommentar

På de fleste nye HK finnes det kun en PATA tilkobling. Denne gir mulighet for 2 IDE komponenter. Den nye standarden er SATA (tynnere kabel, bedre overføringshastighet).

Om du vil ha et eksternt skjermkort ville jeg sett på HD3650 uten vifte, men et godt integrert kort holder nok lenge til ditt bruk. Det er jo noe man kan se ann senere også. Dit gamle skjermkort er nok AGP, og det er ubrukelig i dag.

Det er bare å telle pinner på din nåværende PSU. Eventuelt si hva slags HK du i dag sitter med. Socket A har nok 20pins PSU, mens 939 og 478 stort sett har 24 pins. Tror jeg. Lenge siden jeg har sett andre 20pins enn med min egen lekeboks (socket A..).

edit:

sånne teite svar får man når man svarer samtidig som man gjør andre ting.. Agenten har svart på det meste lenge før meg.. :)

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
På de fleste nye HK finnes det kun en PATA tilkobling. Denne gir mulighet for 2 IDE komponenter. Den nye standarden er SATA (tynnere kabel, bedre overføringshastighet).

Om du vil ha et eksternt skjermkort ville jeg sett på HD3650 uten vifte, men et godt integrert kort holder nok lenge til ditt bruk. Det er jo noe man kan se ann senere også. Dit gamle skjermkort er nok AGP, og det er ubrukelig i dag.

Det er bare å telle pinner på din nåværende PSU. Eventuelt si hva slags HK du i dag sitter med. Socket A har nok 20pins PSU, mens 939 og 478 stort sett har 24 pins. Tror jeg. Lenge siden jeg har sett andre 20pins enn med min egen lekeboks (socket A..).

edit:

sånne teite svar får man når man svarer samtidig som man gjør andre ting.. Agenten har svart på det meste lenge før meg.. :)

Jeg sitter i dag med dette HK: Msi i845GE Max-L. Kan jeg beholde den gamle strømforsyningen min tror du? Er det grafikk på det hovedkortet du har foreslått? Takker så mye for hjelpen din !

Agentspoon: Takk for innspill. Asus EEE er kul den, men det er såpass mye tilkoblinger og lagringsplass etc. jeg trenger så jeg fortsetter å bygge på det jeg har tror jeg.

Lenke til kommentar

PSU-en ditt Antec Sonata kabinett er faktisk bra nok for et moderat oppsett. Det er en kvalitetsPSU. Problemet kan bli kontakttyper. Denne har 20 pins ATX kontakt. DEt er fullt mulig å bruke, du får til og med tak i overgang 20 -> 24, men den kan gi litt mindre stabil strøm. Jeg har kjørt P4 2,6 klokket til 3,2 Ghz, ATI 9800 Pro, 4 SATA hardisker etc på samme PSU en. Noe som drar sykt mere strøm enn du trenger.

@Sovehest; 790X hovedkortet du foreslår har da ikke innebygd GPU. Du ville vel egentlig foreslå et 780G/780GX hovedkort tenker jeg.

Hos deg ville jeg valgt:

1. Asus M3A78-EHM HDMI hovedkort

2. AMD Athlon X2 4850e CPU

3. 2 eller 4 GB minne.

Dette skulle vel komme på en ca 1 500 kr, og holder i massevis. X2 6000+ ville jeg ikke vurdert uten at man fikk tak i den kjøligere steppinga.

Lenke til kommentar

Oj, Bolson! Blunder av meg! =)

Oppdatert den nå.

Jeg merket forøvrig forskjell fra 2 til 3GB i XP. Fra 3 til 4 er det ingen merkbar forskjell. Klart for en PC til lett bruk vil man sikkert ikke merke noe.

Angående varmeproblem kan det være greit å velge en Black Edition med rundt halve maksforbruket.

Lenke til kommentar
Oj, Bolson! Blunder av meg! =)

Oppdatert den nå.

Jeg merket forøvrig forskjell fra 2 til 3GB i XP. Fra 3 til 4 er det ingen merkbar forskjell. Klart for en PC til lett bruk vil man sikkert ikke merke noe.

Angående varmeproblem kan det være greit å velge en Black Edition med rundt halve maksforbruket.

Takk for all hjelp.

Sovehest: Jeg satt og skulle bestille og ble litt usikker fordi CPU leveres uten kjøling. Kunne du lagt til en kjøler som passer også? Er klar for å bestille og få dette i havn. Ser også at amentio som er billigst på totalpakke er tomme for CPU...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bestilte alt dette fra Amentio og spurte når jeg bestilte om det fulgte med kjøling til denne CPUen. De svarte at det fulgte med.

Dermed bestilte jeg ikke kjøling og nå kommer den da i posten selvsagt uten kjøling !! Ser jo at det står WOF, men dette tenkte jeg ikke på når de svarte at det fulgte med kjøling..

Planen var å bygge denne i helga så derfor:

Noen som vet om jeg får kjøpt kjøling i fysisk butikk i Oslo til denne:

AMD ATHLON 64 X2 DUALCORE 5400+ (2.8GHZ) AM2 SOCKET L2=512KB X 2 WOF BLACK EDI (ADO5400DSWOF)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...