Kolibri Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Mulig dette er dumt spørsmål, men er det mulig å sette sammen en HTPC som er nokså brukbar til "alt"? Det jeg ønsker er en HTPC til dekoding av film (inkl BD), visning av bilder etc. Men det er også ønskelig at barna kan bruke den til spill, uten at det må være absolutt high end. Den bør takle FullHD (har FullHD skjerm). Videre er det forsåvidt ok om den kan brukes til video rendring i ny og ne. Skulle egentlig ha en ny PC, og vil helst ha en Intel Q9450 CPU (maks 95W effekt i følge spek). Quad pga rendring. Den skal stå ved siden av TV og receiver, så HTPC formfaktor hadde vært bra. I all hovedsak hadde jeg tenkt nevnte CPU, hovedkort, evt lydkort og ATI Radeon skjermkort. Liker utseende på Lian Li PC-C37 kabinett. Mye nyttig info på forum (ikke rukket å lese alt), men det kan synes som om AMD CPU er gunstigst effektmessig for ren HTPC bruk. Saken er vel at jeg ønsker noe mer... Er det bare å glemme det jeg tenker på? Lenke til kommentar
Kolibri Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Liker utseende på Lian Li PC-C37 kabinett. Etter mer lesing her på forumet, ser ikke ut som om det kabinettet støtter full størrelse skjerm kort (kun lav profil kort). Godt alternativ er vel da Antec Fusion V2 430w PSU. Men til syvende og sist, det er kanskje håpløst prosjekt varmemessig å putte en Q9450 inn i en slik formfaktor? Eller bare en utfordring? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg trodde Q9450 var 130W TDP? Jeg ville gått på et kompromiss og satt inn en core2duo e8500. Denne CPUen yter mer per watt og egner seg godt også til videorendering. Så et oppsett ala dette: CPU: C2D e8500/e8600 CPU kjøler: Scythe Ninja Mini Hovedkort: Intel G45 (har innebygd skjermkort hvis du ikke skal spille) Skjermkort: ATI Radeon 4850 (supert kort både til HTPC og spill) Kabinett: Antec Fusion 430 RAM: 4 Gb Ram Hardisk etter ønske. Evt kanskje et enda større ATX kabinett og bytte ut hovedkortet med ATX intel P45 h/k. Det er plass til 2 hardisker i Antec Fusion. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Hva med en X4 9350e som har 65W TDP? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Vet ikke hvordan x9350e egner seg til videorendering, men e8500 er generelt raskere til andre oppgaver. Lenke til kommentar
Kolibri Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Tusen takk for kommentarer! Q9450 spec sier 95W for TDP for Q9450. Enig at C2D E8500/E8600 er alternativer. Dersom 4 kjerner ikke utnyttes, er de vel raskere enn Q9450 også. Må tenke litt på det, det er vel bare rendring av de ting jeg holder på med som kan tenkes å faktisk utnytte 4 kjerner. Så var det det med fremtiden da, men det er vel avlegs om 2 år likevel...sukk. Har i mellomtiden funnet en link her på forumet til en del nyttig info som sikkert mange vet om: Guide to building HTPC. Mye nyttig der. Blant annet at å vente på ATI Radeon 4650 skjermkort gir omtrent samme ytelse som 4850 men til lavere effektbruk. Er visstnok på trappene snart. Takk for liste med forslag oberguru, det er nok noe ala det jeg er i ferd med å havne på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå