_maggi_ Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hei. Nå skjer det ganske mye på kamerafronten. Canon eos 50D er blitt lansert og da går jeg utifra at Eos40D kommer til å synke i pris. Fra før av så har jeg Eos350D som jeg har hatt i knappe to år. Det begynner nå etterhvert å bli litt lite i hånda mi. Savner noe med litt større grep på. 1. Er det lurt å bytte nå til Eos50D når den kommer? Hva mere får jeg der enn i 40D? 2. Vente til nærmere jul og håpe på at 40D synker såpas i pris at den kommer nedover på en 5-6k? Kan det hende JP kjører kampanje på den etterhvert også? 3. Eller bør jeg ta vare på det huset jeg har og heller bygge ut med optikk? Ønsker meg både en vidvinkel og et macr-objektiv. Noen billige gode objektiver i disse to klassene? Er bare 15 år så har ikke så mye å rutte med. Takk for svar! Magnus Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg er i noe av samme situasjon som deg. Det er fristende å svare at "when in doubt, choose lenses" :-) Men det er vel en avveining du må ta selv. -k Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Fra før av så har jeg Eos350D som jeg har hatt i knappe to år. Det begynner nå etterhvert å bli litt lite i hånda mi. Savner noe med litt større grep på.Jeg skulle akkurat til å si at grepet blir vel ikke mindre, men du er jo faktisk i en fase i livet der labbene _blir_ større, så forstår denne :-) 1. Er det lurt å bytte nå til Eos50D når den kommer? Hva mere får jeg der enn i 40D? 2. Vente til nærmere jul og håpe på at 40D synker såpas i pris at den kommer nedover på en 5-6k? Kan det hende JP kjører kampanje på den etterhvert også? 3. Eller bør jeg ta vare på det huset jeg har og heller bygge ut med optikk? Ønsker meg både en vidvinkel og et macr-objektiv. Noen billige gode objektiver i disse to klassene? Er bare 15 år så har ikke så mye å rutte med. Du har flere "gode" alternativer her. Hvis du skal bytte kamerahus, er det nok først og fremst 50D som vil gi deg en markant forbedring i bildekvalitet (til tross for at vi ikke har sett tester ennå, tyder ting på det). Dersom du ikke er stinn av gryn, lønner det seg å vente med å oppgradere til 50D har ramlet ned på 8-9000 kr, antakelig skjer det rett over nyåret gjetter jeg. 40D vil også være en markant oppgradering, for all del, men nå som etterfølgeren _er_ her (de fleste hadde ikke ventet den før i februar), og du har et fullt brukbart kamera allerede, ville jeg ventet litt til. Eller, jeg ville gått for alternativ 3 og kjøpt optikk. Her vil du få den klart største forskjellen på bildene dine. Du taper dessuten mindre på å kjøpe optikk, men jeg tror du gjør lurest i å "presse" budsjettet, og ikke kjøpe billig-objektiver, men heller kvalitetsobjektiver. På vidvinkel-fronten er det to valg som begge er _svært_ gode, Canon EF-S 10-22 og Tokina 11-16 f/2.8. Skal ikke si hvilket som er best - da de egentlig er nokså forskjellige, men 10-22 har et meget anvendelig brennviddeomfang, og vil av mange kunne brukes som "allround-objektiv" på tur. Tokina 11-16 er snevrere, men også mer lyssterk, og vil kunne gi deg bilder der 10-22 må gi opp pga. blenderåpningen. Personlig ville jeg valgt Canon sin, fordi brennviddeomfanget er mer tiltalende for meg. Det finnes billigere alternativer, men det er stor fare for at de på sikt blir dyrere - fordi du ender opp med å selge dem igjen og kjøpe et av de nevnte. Når det gjelder makro, er saken litt annerledes - for også tredjepartsmakroer er _svært_ gode. Tamron 90mm f/2.8 macro, Sigma 105mm f/2.8 macro, Tokina 100mm f/2.8 macro og Canon 100mm f/2.8 Macro USM er de mest åpenbare allround-alternativene her - med mindre du har klare formeninger om hva du skal ta bilder av. Også her ville jeg kjøpt originalt, selv om det er litt dyrere. Årsaken er at Canon sitt objektiv ikke utvider seg når du fokuserer, og vil således ikke skremme vekk insekter. Det har dessuten USM, som gir en forholdsvis kjapp og stillegående autofokus sammenliknet med de andre. Det koster litt mer, men her mener jeg virkelig at du får noe igjen for pengene. Det er fristende å svare at "when in doubt, choose lenses" :-)Utrolig godt sagt, faktisk :-) Den skal jeg huske på :-) Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 3. Eller bør jeg ta vare på det huset jeg har og heller bygge ut med optikk? Er bare 15 år så har ikke så mye å rutte med. definitivt! optikk er en investering, både fordi den gir deg mulighet til å endre perspektiv, og fordi du kan bruke den i flere tiår fremover. og spør deg selv, er det virkelig slik at du blir bedre til å ta bilder om du får "bedre grep"? kjøper du en 50d vil du være forelsket en stund, men så kommer den harde hverdagen og du oppdager at det er back to basics når det gjelder å få tatt bilder. om du tviler, ta en titt på feks http://www.onexposure.net/?action=search legg inn 350d under equipment for å forsikre deg om at det går an å ta kule, teknisk perfekte bilder med 350d. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Tror det er lettere å bli forelsket i hus, men dog også lettere å bli utro Ergo bruk de pengene du ellers ville brukt på hus i optikk..... Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Tror det er lettere å bli forelsket i hus, men dog også lettere å bli utro Ergo bruk de pengene du ellers ville brukt på hus i optikk..... Så sant så sant, det kaller man "dilla" . Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Tror det er lettere å bli forelsket i hus, men dog også lettere å bli utro Ergo bruk de pengene du ellers ville brukt på hus i optikk..... Så sant så sant, det kaller man "dilla" . Jeg har alltid slitt med dette (merk deg slitt) at det jeg brenner for MÅ jeg bare ha det siste å beste av (i hverfall så langt lommeboka rekker).... I mine yngre dager for eks måtte jeg bare ha ny mobil hvert år (da abonnementet mitt kun krevde det), nå som kamera står mer i hode på meg, håper jeg virkelig ikke at jeg får tanken på å bytte ut kamereahuset når det blir 1 år Er det noe som virkelig burde byttes ut av mitt fotoutstyr så er fotografen Endret 4. september 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Vel, du har iallefall en normalzoom som rettferdiggjør et bytte, men du må spørre deg om du har all basic-optikken du trenger nå. Jeg hadde nok heller kjøpt en mer lyssterk kort/mellomkort tele før nytt hus hvis jeg var deg, men kanskje jeg trenger noe slik mer enn du. Bruker du 50mm mye bør du satse på å erstatte den for å få bedre bildekvalitet i riktig ende først. Men som sagt synes jeg normalzoomen rettferdiggjør et bytte av hus. Det er sjelden jeg hevder dette, men i dag ville jeg ventet til 50D er et faktum. For her kan det være snakk om seriøse forbedringer i forhold til tidligere evolusjoner. I praksis har det bare vært en av dem siden din 350D var ny. Men alle x0D-modeller er betydelig bedre verktøy enn 350D, så at det frister forstår jeg veldig godt. Men tenk deg om først. Er det en bestemt type optikk du trenger for å ha det fundamentale i orden så er det lurt å vente på ytterligere prisfall med optikkhandel i mellomtiden. Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 er tokina 12-24 et bra vidvinkel objektiv? Har en venn som skal til USA snart. Eller bør jeg heller gå for Canon 10-20? Magnus Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Om det er i hovedsak grepet og hastigheten som plager deg kan du jo også vurdere en bruk 30D som det er ganske mye av ute nå. Du bør få ett til mellom 3000 og 3500 avhengig av stand - og da snakker vi rundt forsiktige 1500,- i mellomlegg på det du får for din 350D. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg synes 30D høres ut som en lur oppgradering som fikser det Magnus sliter med - for lite grep - til en rimelig penge. Og Magnus - kjøp brukt optikk om du kan. Da slipper du å tape mye verdi dersom du av en eller annen grunn skulle ønske å selge optikken senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå