kreidar Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hei gamers! Skal sette i gang en internet cafe med 10-12 spillemaskiner på Filippinene, men har ikke særlig peiling på hva slags maskiner/komponenter som passer best for forskjellige typer online spill. Vet at det sitter massevis av kompetanse rundt i landet som leser dette forumet og tenkte at noen her må vel kunne komme med noen anbefalinger. Maskinene skal selvfølgelig yte best mulig, men samtidig ha lavest mulig pris. Helst noe i middelklassen? Skal sette sammen selv da jeg har en del erfaring med akkurat det. Noen forslag fra de lyse hoder på Hardware.no's forum? Takker på forhånd for innlegg. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Bor du på Filipinene? Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Bor du på Filipinene? Jada, på øya Cebu, og rett over på andre siden av øya for byen Cebu. Der de fleste havner når de skal ta ferje over til Negros. Et lite sted med 150-160 000 innbyggere og forholdsvis dårlig internett. Men det virker iblant... Tenkte forresten å kjøpe med en del deler herfra fordi en får igjen mva. ved utreise, men ved nærmere ettertanke blir det vel kanskje vel så billig å kjøpe fra usa? Om dollaren ikke stiger himmelhøyt før jeg drar da... Lenke til kommentar
j0achim Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Norge er faktiks ikke et dårlig sted å kjøpe komponenter om du har noe familie eller venner som bor her "hjemme" (i tilfelle garanti saker). Norge er et velig billig land å kjøpe elektronikk, mye billigere enn hva folk flest egentlig tror. + her har du skikkelige garantier. Og mye lettere å forhandle når dette kan gjøres på morsmålet. Hører du med de forskjellige nettbutikkene er det nokk mulig å få en grei avtale om du skal kjøpe elle maskinene på en gang. Kjøp på over 40k+ er det alltid rom for å få litt rabatt, om kansje ikke avslag i prisen, men annet utstyr billigere/gratis. Endret 5. september 2008 av Xcer Lenke til kommentar
Vatto Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Her har jeg satt opp et forslag på en pc Gamer Lenke til kommentar
j0achim Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Her har jeg satt opp et forslag på en pc Gamer Det var mye maskin for 5 lapper! Dog, maskinene han trenger trenger jo ikke å være så heftig dimensjonert, her er det mulig å spare på flere felt. (husk det er mennesker som, som oftest bryr seg meget lite om andre personers verdier som skal bruke disse maskinene, siden de skal bare "låne" de alikavel) Hovedkortet kan spares på, noen hundrelapper bare der. Skjermkortet er jo meget godt og kan anbefale det til alle, men her er det ikke nødvendig, om ikke det var snakk om å kunne spille "top notch" spill. Et radeon hd 45xx kort er et meget godt alternativ i forrhold til pris, en tusen lapp nesten der også. Kan også gå for et kabinett som kommer med strømforsyning. Kan nok spare en hundrelapp eller 2 der også, og dvd / cd er helt unødvendig (virus etc...) siden dette blir herpet med en gang, det samme gjelder for USB dette er ikke ønskelig også med tanke på vrus. Og da snakker vi nesten 1700 kr allerede. Så litt gadgets som Webcam, Headset, Mic, Mus og Tastatus så er du der. Og selvfølgelig en skjerm, disse er også billige idag. 1200 - 1300 kr eller noe sånt for en 19 LCD skjerm. Endret 5. september 2008 av Xcer Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Sjekk buyqube.com, der kjøpte jeg mine pcer når jeg startet opp internet cafe på Filippinene. De har servicested i Cebu, så hvis noe blir ødelagt så trenger du ikke sende det. Du trenger ikke en kraftig maskin, en som holder i noen år og tar online spill holder masse. Sats på LCD skjermer framfor CRT slik at det ikke tar plass og sparer litt strøm. Om du velger 17" eller 19" er opptil deg. Jeg har nylig kommet hjem etter å ha vært på Filippinene i halvannet år. Jeg vil anbefale deg å kjøpe på Filippinene framfor å kjøpe her i Norge. Tenk på garantien hvis noe ryker. Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Hei Vattis! Bra maskin det der men som Xcer sier, folk bryr seg ikke så veldig mye om å behandle utstyret pent, og en trenger vel ikke det ypperste? Hei Xcer! Fornuftige saker du kommer med, og det gjelder jo å spare mest mulig og få best mulig utstyr for pengene. Har du noen concrete forslag utenom radeon hd 45xx? Hei Eulogy! jeg har bodd på filippinene i over 4 år nå og har en cafe i Toledo City med maskiner som begynner å bli litt "utrangerte" som vi kjøpte nye for omtrent 3 år siden på PC-express i cebu. Vi bruker f.eks. easycafe til å holde orden på sakene men har problemer med akkurat det programmet. Hvor holder du til? Om du ønsker kan du maile meg på denne adressen: [email protected] Endret 5. september 2008 av kreidar Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Kumusta po kayo kreidar? Slik jeg har skjønt det,så er Counter-Strike veldig populært å spille på internett cafe på Fillipinene. Det er et spill som krever lite av skjermkortet og ellers av hardware. En maskin med integrert skjermkort klarer det fint. Kanskje disse 5000 kroners maskinene er noe for deg. Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Eulogy! Kikket litt på den linken din og det er som de fleste andre sjappene på filippinene, de henger langt etter når det gjelder datamaskiner. Jeg har jo _omtrent_ de beste som står i de beste oppsettene deres og er allerede klar til å skifte til noe bedre. En kan jo selvfølgelig bytte ut det meste i de maskinene, men siden jeg allerede har maskiner med 512 mb ram, så velger jeg å bytte hovedkort, skjermkort, prossesor, ram og 17" crt skjermer i første omgang. Så bruker jeg det som byttes ut til chattemaskiner og skolemaskiner. Jeg får billigere og kraftigere deler i norge enn på filippinene, dessuten får jeg igjen mva. når jeg reiser ut. Deler som ryker kan jeg eventuelt sende tilbake til familie som får delen byttet for å få det på garanti om det er noe vits i det. Reparerte en 24" skjerm som fikk litt juling i kofferten på en rundgang rundt i verden som tapt bagasje og det kostet meg 2500 pesos(300 kroner). Gadd ikke å bry meg med garanti engang. Har kikket litt i usa på internetbutikker der og regner med omtrent samme pris som i norge minus mva og inkl. frakt. Slipper da å drasse på varene også. Vel, jeg jakter fortsatt på et bra cafeprogram som ikke crasher så mye... Ha det godt og lykke til i cafe bransjen. Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Morten K! Takk bare bra her og det håper jeg du har også?... Jeg trenger egentlig bare deler siden jeg har kabinetter allerede. Dessuten blir det altfor tungt å frakte kabinetter og strømforsyning. Jada, ungene spiller counter strike, wow, ragnarok, fly for fun, lineage og noen andre som jeg ikke husker navnet på i farta. Bor du også på filippinene? Meg kaller de for Tigulang... Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Hva slags prosessor har du og annen maskinvare da? I sjappa mi har jeg AMD Athlon 3500+ AM2, videre så har jeg 1gig ram, 80gb harddisk også har jeg Nvidia 7600GS 256mb skjermkort. Dette har jeg hatt i over 1 år. Det oppsettet der er faktisk mer enn bra nok for dagens online spill og f.eks COD4 som kjører ganske greit på maskinene mine. Jeg regner med at de maskinene holder i hvertfall 1-2år til eller flere år til. Kan bruke de til surfe/chatte/skolemaskiner. På buyqube så har de faktsk Core2Duo, X2, Phenom eller hva det kalles, så jeg ville ikke sagt at de er utdaterte, det gjelder vel egentlig alle butikkene der nede. Husk at på Filippinene så er det bare rike entusiaster som har råd til å kjøpe/bygge bra pcer, det er derfor det er så mange internet sjapper der nede. I løpet av neste 6månedene så skal jeg kjøpe hvertfall 10 nye pcer til sjappa mi. Da blir det 5000+ X2 prosessorer som egentlig er overkill til internet sjapper, og da blir det også 2gig minne pluss skjermkort. Jeg bruker 17" LCD til alle mine pcer. Blir muligens 19" på de nye. Når det gjelder program så bruker jeg HandyCafe. Det er gratis og funker greit hos oss. Noe kluss innimellom, men det må man leve med siden det er gratis. Men det funker ganske greit. Endret 7. september 2008 av Eulogy Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Hva slags prosessor har du og annen maskinvare da? I sjappa mi har jeg AMD Athlon 3500+ AM2, videre så har jeg 1gig ram, 80gb harddisk også har jeg Nvidia 7600GS 256mb skjermkort. Dette har jeg hatt i over 1 år. Det oppsettet der er faktisk mer enn bra nok for dagens online spill og f.eks COD4 som kjører ganske greit på maskinene mine. Jeg regner med at de maskinene holder i hvertfall 1-2år til eller flere år til. Kan bruke de til surfe/chatte/skolemaskiner. På buyqube så har de faktsk Core2Duo, X2, Phenom eller hva det kalles, så jeg ville ikke sagt at de er utdaterte, det gjelder vel egentlig alle butikkene der nede. Husk at på Filippinene så er det bare rike entusiaster som har råd til å kjøpe/bygge bra pcer, det er derfor det er så mange internet sjapper der nede. I løpet av neste 6månedene så skal jeg kjøpe hvertfall 10 nye pcer til sjappa mi. Da blir det 5000+ X2 prosessorer som egentlig er overkill til internet sjapper, og da blir det også 2gig minne pluss skjermkort. Jeg bruker 17" LCD til alle mine pcer. Blir muligens 19" på de nye. Når det gjelder program så bruker jeg HandyCafe. Det er gratis og funker greit hos oss. Noe kluss innimellom, men det må man leve med siden det er gratis. Men det funker ganske greit. Heisan! Der vi holder til er det blitt kjempekonkurranse og nye internetsjapper popper opp nesten hver uke. Det er jammen 15-20 sjapper innen en radius på 5 minutters gange. Det kommer til å bli vinn eller forsvinn etterhvert og prisen har allerede droppet til 10 peso for en time. Maskinene våre er AMD Athlon 3200 eller noe sånt, 500 mb ram og med nvidia baserte skjermkort 256mb. Vi bruker fortsatt 17" crt skjermer. Syns egentlig det er greit med litt overkill i og med at du da også kan kjøre andre spill som krever mer maskinvare og at kanskje maskinene kan vare litt lenger. Tastatur, mus og headset er jo forbruksvare som må skiftes med jevne mellomrom. Antagelig satser jeg nå på 10-12 maskiner til med Phenom 9850 Black Edition, Radeon HD 4850, 2-4gb ram, 120gb disker og 19" lcd skjermer. Oppgraderer de eldre maskinene med til-overs-ram så blir de på 2gb også, resten går til chatterne. (Noen som mener de har noe bedre til samme pris er velkomne til å si fra...)Skal ikke ha utstyret før i desember så det er mulig det kommer noe bedre i mellomtiden? (jeg blir i norge til november.)Fant faktisk noen nettbutikker i usa som leverer til lavere priser enn nettbutikker i norge, selv om en trekker fra mva. Regnet omtrent samme pris som norge inkl. frakt til filippinene, men det var før dollaren gikk opp igjen. Håper den dropper en del før november/desember... Tror jeg skal prøve SmartLaunch 4.1 som cafe software en stund. Skal også foreta en liten renovasjon slik at vi får plass til noen flere maskiner. Har 18 stykker + server nå og regner med at vi kan klare 21-22 om vi ommøblerer litt og gir plass til færre tilskuere. Endret 7. september 2008 av kreidar Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Sterk konkurranse der vi har sjappa våres også, og det ble ikke bedre med city ordinance som forbyr unge/ungdommer til å gå ut av skole området i skoletiden. Men det går greit og ingen av sjappene der som har "supermaskiner" slik du planlegger å kjøpe. Man overlever egentlig ikke på 10pesos i timen når man har så få maskiner. Spesielt i et område der det er sterk konkurranse. Selv har jeg 15pesos per time. Jeg kommer ikke til å sette ned prisen før jeg har 30 maskiner. Har 13stk nå og har plass til hvertfall 30. Uansett så er det alltid en eller annen cafe som stenger, så det går rundt kan man si. Hehehe Er Smartlaunch gratis? Lenke til kommentar
kreidar Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 OK. Vi får ikke plass til mer enn 20-22 maskiner der vi holder til, men vi trenger ikke å leve av det akkurat, selv om det er en kjærkommen tilleggsinntekt. Vi ble som sagt enige med en del andre kafeer om å høyne prisen til 15 pesos igjen, men det viste seg at det var for å lure oss. Selvfølgelig, kan en si!... Det ga vel noen en liten utsettelse. Vi tenkte også å selge hele sjappa, men det ble for billig så vi vil slåss en stund og fornye oss med nye og bedre maskiner + nytt interiør igjen. Blir fort slitt av gamere og andre som ikke bryr seg så veldig mye om saker som ikke tilhører dem selv. Burde vel ha møbler, tastatur, mus og headset av stål for at det skal holde mer enn noen måneder?... Nei, SmartLaunch er ikke gratis, men kan vel prøves gratis en stund. Prøvde cafezee($59) i begynnelsen men da er nok det du bruker bedre + at det er gratis. Antamedia har vi også prøvd. Leste på cnet at SmartLaunch er et av de beste programmene, men har ikke prøvd det enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå