Gå til innhold

Os disk skiftet bokstav, får ikke bootet lengre

Brian

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg gikk forleden dag til innkjøp av 2stk terradisker som jeg skulle koble opp på pc'n. Fyrte igang og skulle formatere og partisjonere de i windows som jeg alltid har gjort, men av en eller annen snodig grunn funket det ikke. Greit nok tenkte jeg, og satte inn xp cd'n istedet og prøvde å kun legge inn NTFS filsystem på diskene. Alt gikk greit helt til da jeg restarta, siden den da hadde gjort genistreken med å forandre bokstav på os partisjonen, slik at den nå lette på feil disk, til tross for at jeg satte riktig disk som 1st boot. Før var os'et på partisjonen (D:), men har nå bytta navn til (C:). Så da vil den uansett ikke finne os'et på den disken i og med at det ligger under D:\Windows og ikke C:\WINDOWS. Siden den klarte å forandre bokstav selv, må det jo gå an å forandre tilbake på noe vis? Må jeg inn i os'et for å gjøre dette, eller er det en annen metode? Kommer som sagt ikke inn i windows nå pga dette. Det jeg evt kan gjøre er vel å innstallere xp på en av de nye diskene og forandre det som er nødvendig og slette den etterpå kansje?

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve det i dag, men vil det også funke å legge fila inn på en minnepinne og starte fra den? Eller må jeg brenne ut en cd?

Vil prøve den metoden fremfor repair, for da skifter den vel fra D: til C:, noe som vil si at alt av spill programmer etc må innstalleres på nytt også, noe som ikke er en liten jobb akkurat.

Lenke til kommentar
Skal prøve det i dag, men vil det også funke å legge fila inn på en minnepinne og starte fra den? Eller må jeg brenne ut en cd?

ISOen må du brenne ut på cd. Du kan ikke bare legge den på en minnepinne nei. Men det finnes sikkert noen måter å gjøre det på, men jeg vet ikke hvordan. Søk litt på windows liveusb f.eks på google.

Lenke til kommentar

Prøvde å brenne ut ISO fila og fyre igang, men jeg fikk kun opp en mange kommandoer i dos som jeg kunne velge. Men ingen av kommandoene funket, så jeg la det på is inntil videre. Satte først inn en annen disk med OS og alt som var nødvendig inn i pc'n, men da funket ingenting, kom til innloggingsskjermen og der stoppet alt. Så jeg prøvde til slutt å legge inn Windows på en av de nye diskene og forandre det derifra. Fikk forandret navnet på partisjonen, og jeg trodde da at alt bare var velstand. Men da slo det tilbake, fikk ikke bootet den uansett, siden den gang på gang påstod at hal.dll under system32 manglet eller var skadet. Prøvde å kopiere fila over fra både den ferske XP innstallasjonen samt manuelt fra XP cd'n, men uten hell. Selv når jeg sletta fila og la den inn uten og overskrive funket det ikke. Så da var formatering eneste utvei, måtte ha pc'n operativ nå til helga, derfor kunne jeg ikke vente lengre. Så nå sitter jeg på en nyformatert og delvis tilpasset fungerende OS igjen, heldigvis. Nå funket plutselig også formatering av de nye diskene i Windows, noe som det ikke gjorde tidligere av en eller annen grunn. Men takk for alt uansett. :)

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...