Insomniac Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Potensiometer, altså dreibar motstand, hvor får jeg fatt i dette i Bergen? Enkeltvis. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 et potmeter, takk any? Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Potensiometer, altså dreibar motstand, hvor får jeg fatt i dette i Bergen? Enkeltvis. Dreibar? OK! Nå skal jeg være pirkete, men det heter da variabel motstand? fordi man kan få Skyve potmetere... Men etter å ha lest posten din en gang til fant jeg ut at jeg hadde feil, fordi du vill ha en Dreibar motstander.. :-? Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 et potmeter er et potmeter, man dreier på en skive rundt og rundt for å variere motstanden, right :smile: Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 http://www.elfa.se/no finner ikke noe der edit: jeg fant http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?sort=&pi...2012460&2012576 men hva er forskjellen på de forskjellige TYPEne? type 44 64 osv hvilken trenger jeg kort sagt? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 hvis du kunne sagt hva det skulle brukes til så..... husk at effektåligheten på potensiometere er svært liten (billige ihvertfall). Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 tror jeg har det nå, men tror du det er noe fare for at de ikke tåler de små effektene på hovedkortet? og forresten, hvis jeg nå kjøper en 20k potmeter, hvor mye kan den varieres? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 kommer an på , de fleste potensiometerne har en effekttålighet på 2w. Effekt loven er (hvis du ikke vet det) Watt = Spenning x strøm Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 hvis du følger linken tåler jo disse 0.5W det er jo mer enn nok uanz, det er jo bare reguleringsspenning som går inn på transistorene så det er greit ( UbxUk=Ue var det ikke sånn?). Men hvor finner jeg ut min og max motstand på de? Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 kom igjen vær litt grei da så får jeg bestilt nå med en gang Lenke til kommentar
delfin Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Potmeteret går fra ca 0 til oppgitt motstand. Det er enkelt og greit en spole med variabelt uttak, så du kan variere hvor mye av spolen strømmen må gjennom. Hvis du vil vite max motstand i et potmeter kan du måle motstanden mellom de to ytterste bena, da får du motstanden i hele spolen! Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 ok trodde den gikk litt over nominell verdi jeg da... menmen :-? de hadde ikke akkurat den verdien jeg ville skjønner dere, også ville jeg helst unngått å sette en resistor i serie pga plassbesparing på hket.. men sånn får det bli Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 24. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2003 Skal ha noen motstander og. Helt vanlige ordinære transistorer. Men jeg finner ikke det :-? Allslagsmulig spesielle motstander men ikke helt ordinære tynne billige små dingser. Any? EDIT: ikke transistorer, men REsistorer seff Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Skal ha noen motstander og. Helt vanlige ordinære transistorer. Men jeg finner ikke det :-? Allslagsmulig spesielle motstander men ikke helt ordinære tynne billige små dingser. Any? EDIT: ikke transistorer, men REsistorer seff ælfa? Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 24. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2003 vet jo siden, men hvor finner jeg det der? søker jeg på "motstand" finner jeg jo mye rart men hvor finner jeg helt normale, vanlige resistorer? Lenke til kommentar
EC Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 http://www.elfa.se/no/ - søk på "motstand", så får du opp en hel rekke typer. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 24. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2003 nettop det som er problemet :-? , får opp en rekke motstander som ikke ligner på det jeg oppfatter som en helt ordinær standard elektronikkmotstand, verken i utseende eller pris. de koster jo en formue. så jeg lurer på hva det jeg skal ha, altså ikke noe spesialdupeditt, heter. skulle tro det var enkelt, men Lenke til kommentar
Xell Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Elfa: Innholdsfortegnelse>motstand>motstand>Karbonskiktsmotstander Velg så etter hva slags effekt du trenger.... alle disse er det jeg regner med du tenker på som "ordinære" motstander. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 24. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2003 O Säljes i stycketal. Dela ''Pris per 100'' med 100 för att se styckepris. ------------- Da falt ting på plass :smile: var det som fikk meg til å tvile Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå