Gå til innhold

Krav på å få hentet ut data fra harddisk ved pc-reparasjon?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Og jeg tror kunden her hadde rett.

 

Ja huff, jeg måtte bare poste denne tråden for at folk skulle synes litt synd på meg etter at den slemme kunden skjelte meg ut i telefonen. Stakkars meg. Tanken har ikke slått deg at jeg faktisk har som hensikt å forsikre meg om at jeg gjør jobben min som kundebehandler riktig? Noe jeg tydeligvis har gjort, i alle fall i følge FTU.

 

Jeg mener uansett at du kunne løst det annerledes, antageligvis gjennom måten du formidlet saken til kunden, når kunden ble så sint at han la på. Men det blir etterpåklokskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har du ikke noe grunnlag for å si det.

Kunden kan være av typen som mener HAN har rett, og nekter å høre på selger.

Du får det til å høres ut som at alle kunder er fornuftige og interesert i å høre på hva selger/teknikker sier.

 

Greit, vi får bare ene siden av saken her, men trenger ikke fabrikere den andre siden for det.

Lenke til kommentar
For servicen er ikke gratis. Det er faktisk veldig tidkrevende og installere en maskin helt på nytt bare fordi en reparatør trodde han skulle gjøre deg en tjeneste som ikke er endel av jobben:)

Så du mener at kunden skal få maskinen tilbake med softwarefeil som han selv ikke kan fikse, og som han da føler er selgers feil? Det du sier nå er at versktedet skal bruke atskillig med tid for å luke ut softwarefeilen(e) (noe som i mange tilfeller ikke er garantert at man klarer selv etter mange timers arbeid) istedenfor å kjøre en rask recovery. Samtidig så sier du at service ikke er gratis?! Selger har kun ansvar for å levere det produktet som han solgte! Hvis han bytter ut en defekt komponent og kjører en recovery så er det akkurat det han har rett og plikt til å gjøre. Det er det kunden kjøpte.

 

Skjønner ikke helt hvorfor jeg fortsatt diskuterer dette med deg..

Lenke til kommentar
Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Og jeg tror kunden her hadde rett.

 

Ja huff, jeg måtte bare poste denne tråden for at folk skulle synes litt synd på meg etter at den slemme kunden skjelte meg ut i telefonen. Stakkars meg. Tanken har ikke slått deg at jeg faktisk har som hensikt å forsikre meg om at jeg gjør jobben min som kundebehandler riktig? Noe jeg tydeligvis har gjort, i alle fall i følge FTU.

 

Jeg mener uansett at du kunne løst det annerledes, antageligvis gjennom måten du formidlet saken til kunden, når kunden ble så sint at han la på. Men det blir etterpåklokskap.

Etterpåklokskap? Hva er det du snakker om? Du har ingen formening overhodet om hva du snakker om. Var du der kanskje? Dessuten er du utrolig forhåndsintatt. Du legger opp til at alle verskteder er dårlige og at man ikke kan stole på dem. Nå tar du det for gitt at trådstarter har behandlet kunden på en dårlig måte uten å ha vært i nærheten av hva som faktisk skjedde. Det oser av at du er forhåndsintatt. Det er alt innleggene dine handler om, og null fakta.

 

Hadde du noen gang jobbet med kundesupport hadde du visst at mange kunder slenger på røret før du har fått sagt halvparten av det du skulle si. Det har jeg opplevet mange ganger, og det til tross for at jeg har hatt en myk og rolig stemme, bruk høflige utrykk, beklaget kundens situasjon samtidig som jeg på en veldig enkel måte har fortalt hvorfor det er slilk. Mennesker er utrolig forskjellige, og det er derfor man ikke skal hoppe til en konklusjon uten å ha et snev av fakta.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
For servicen er ikke gratis. Det er faktisk veldig tidkrevende og installere en maskin helt på nytt bare fordi en reparatør trodde han skulle gjøre deg en tjeneste som ikke er endel av jobben:)

Så du mener at kunden skal få maskinen tilbake med softwarefeil som han selv ikke kan fikse, og som han da føler er selgers feil? Det du sier nå er at versktedet skal bruke atskillig med tid for å luke ut softwarefeilen(e) (noe som i mange tilfeller ikke er garantert at man klarer selv etter mange timers arbeid) istedenfor å kjøre en rask recovery. Samtidig så sier du at service ikke er gratis?! Selger har kun ansvar for å levere det produktet som han solgte! Hvis han bytter ut en defekt komponent og kjører en recovery så er det akkurat det han har rett og plikt til å gjøre. Det er det kunden kjøpte.

 

Skjønner ikke helt hvorfor jeg fortsatt diskuterer dette med deg..

 

Om software feilen er i klar sammenheng med jobben verkstedet har gjort mener jeg det er helt greit å ta en restore, men i hvor mange ganger er det tilfellet? Så da mener jeg verkstedet som sikkert ikke har tid til å lete etter mulige software feil, heller ikke burde ta en restore bare fordi det kan være en software feil der.

Lenke til kommentar
Om software feilen er i klar sammenheng med jobben verkstedet har gjort mener jeg det er helt greit å ta en restore, men i hvor mange ganger er det tilfellet? Så da mener jeg verkstedet som sikkert ikke har tid til å lete etter mulige software feil, heller ikke burde ta en restore bare fordi det kan være en software feil der.

De fleste gangene en maskin kommer tilbake fra verkstedet er det ikke tatt recovery. Det er fakta. De gangene det da blir tatt recovery så må vi anta at det har blitt gjort med god grunn.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for hvordan vi gjør det. Om man ikke finner noen andre logiske årsaker for f.eks blåskjerm, er en retank (via image tar 20min) en enkel og rask måte å undersøke om det kan være software som er årsaken.

 

Nå stiller vi gjerne litt anderledes på jobb, da ingen av våre brukere skal lagre noe lokalt på pcen som de ikke har backup av (hjemmeområde osv), men det finnes jo alltids de som mener vi burde betale for å sende inn en ødelagt disk til ibas fordi de ikke hadde backup.

Lenke til kommentar
Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Og jeg tror kunden her hadde rett.

 

Auda. Har du noen gang sett på verden uten idiotbriller?

 

Etter det jeg har lest her virker du som en veldig forutinntatt person, som egentlig ikke aner hva du snakker om. Om jeg var deg vile jeg prøvd å sette meg litt inn i alle sider av en sak før jeg fyrte løs i mørket.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvis du leverer og får igjen en død maskin er det ganske svakt. Om installasjonen var dårlig fra før av er ikke det problemet til verkstedet, men problemet til kunden. Når jeg leverer bilen på verksted for å ta en garanti reparasjon forventer jeg ikke at de samtidig tar en full service gratis:)

 

Nei, men du forventer at de skal gjøre det som må til for å sørge for at problemet ditt er løst. Hvis dette innebærer å se over bilen din med full service så gjør de det. Om så bare for å luke ut potensielle andre problemer. i IT bransjen så er slik verkstedene jobber en ekstra gode for kundene. slutt å suttre over noe som er til gode for forbrukeren.

 

Jeg mener at verkstedet ikke er i en posisjon der de vet hva som er best for kunden. Verkstedet skal reparere feilen, hverken mer eller mindre. Om du leverer bilen i dårlig stand, samtidig som du skal ha en garanti reparasjon. Får du garanti reparasjonen gratis. Og mer skjer det ikke, ingen gratis service, eller gratis reparasjon av andre ting. Og det burde det heller ikke med datamaskinen. For servicen er ikke gratis. Det er faktisk veldig tidkrevende og installere en maskin helt på nytt bare fordi en reparatør trodde han skulle gjøre deg en tjeneste som ikke er endel av jobben:)

 

 

Noen fakta:

 

1. Backup er med loven i bakhånd, satt til kunden sitt ansvar!

2. Verksteder kan utføre backup mot betaling men denne tjenesten går under lov om håndverkertjenester. Ikkje forbrukerkjøpsloven! Det kan kun kreves erstatning ved grovt brudd av tjenestetilbyder.

3. Recovery må gjøres for å forsikre at: hardware er OK, stabilisere systemet etter hovedkort bytte

4. Flesteparten av "tydelige" hardware feil er software relatert og kan fikses ved å kjøre recovery.

 

Man kan diskutere opp og ned, fram og tilbake! Filer som er lagret på ein harddisk er under kundens objektive ansvar. Man kan aldri laste ein forhandler eller leverandør for tap av filer, kun for den defekte delen.

 

forbrukerene krever 5 års reklamasjon på det meste i dag. backup kan man ikkje kreve! dette går spesielt til dere som er så opptatt av forbrukerrett, ved datatap går loven i motsatt retning.

 

PS: dersom noen er så bestemt på å skape seg vrange over dette, vennligst gå til sak mot forhandler neste gang datatap rammer. det kan bli økonomisk dyrt å prøve seg, men god latter for folk med normale og objektive meininger på diskusjon.no!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvis det var så viktige dokumenter så var da 400 kr ingen upris synes jeg. Alternativet hadde vært siba, og de er jo ikke så billige akkurat.

 

Hadde vært glad om noen hadde kunne reddet mine data, hvis jeg ikke hadde hatt kompetanse eller utstyr til å hente det ut selv.

 

Tipper det var Ibas du mente? ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...