festen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hvorfor i all verden skulle det være det? Det er totalt unødvendig å tillegge selger et ansvar som klart og holdent er kundens. Det burde være slik at verkstedet tar på seg ansvaret når kunden krysser av for at de vil beholde data og at verkstedet kun tar backup før reparasjon når det er nødvendig, ikke alltid. Jeg tror helt sikkert det ville skjerpe kvaliteten på arbeidet som ble gjort. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hvorfor i all verden skulle det være det? Det er totalt unødvendig å tillegge selger et ansvar som klart og holdent er kundens. Det burde være slik at verkstedet tar på seg ansvaret når kunden krysser av for at de vil beholde data og at verkstedet kun tar backup før reparasjon når det er nødvendig, ikke alltid. Jeg tror helt sikkert det ville skjerpe kvaliteten på arbeidet som ble gjort. Saken er bare den at dette i enkelte tilfeller vil føre til at data vil gå tapt. Dessuten så er de fleste vekstedene veldig flinke på å beholde data der det ikke er nødvendig å slette, og å gi kunde beskjed der det må slettes. Jobber selv i bransjen, og har veldig god erfaring med dette. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hvorfor skulle verksteder som reparerer datamaskiner være noe bedre enn andre verksteder. Naturligvis er det snakk om gode og dårlige jobber. Og du fortsetter å dra inn andre tilfeller som ikke har relevans til denne saken. Det er store forskjeller i ferdigheter på de som utfører arbeidet. Sånn er det bare. En person kan ordne noe på 5 minutter som en annen ikke har kapasitet til å få til uansett hvor lang tid de måtte bruke. Derfor burde verkstedene stå til ansvar for arbeidet de gjør og kunne gi faste priser. Hvis du snakker om en maskin som ser frisk ut, men bare har noe software krøll så står verkstedet fritt til å kontakte kunden og forklare ulike løsninger som at maskinen returneres uten noe reparasjon fordi den ikke dekkes av garanti. Alt jeg sier har relevans til det vi snakker om. Verden er litt mer komplisert enn det du legger opp til i ditt innlegg her. Det er ikke verkstedene eller selgers jobb å måtte bruke tid på å forklare forbruker hvordan han løser et intrikat problem. Noe de da vil måtte bruke svært mye tid på, og som oftest med dårlig resultat. Til syvende og sist vil kunden selv kjøre recovery for å gjøre det enkelt. Snakker nå av erfaring. Enden på visa er at det er slått fast at data er brukerens ansvar. Du kan ønske så mye gratisarbeide du vil, men ettersom du tydeligvis ikke skjønner omfanget av dette arbeidet så vil jeg anbefale deg å jobbe et par uker på et verksted. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Enden på visa er at det er slått fast at data er brukerens ansvar. Du kan ønske så mye gratisarbeide du vil, men ettersom du tydeligvis ikke skjønner omfanget av dette arbeidet så vil jeg anbefale deg å jobbe et par uker på et verksted. Du overdriver sterkt hvor vanskelig jobben er. Men om recovery til slutt er det beste valget, mener jeg det kan overlates til kunden. Verkstedet trenger ikke å ha som ansvar at maskinen oppfører seg bedre enn før feilen inntraff. Absolutt ikke. Om det står igjen en installasjon med litt rusk etter kortet er skiftet i denne saken er det kunden sitt problem om det også var rusk før maskinen feilet. Det er bedre enn at data slettes. Det er både til ulempe for kunden som da kanskje mister data unødvendig og for verkstedet som kaster bort tid. Endret 7. september 2008 av festen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Jeg synes vi mer og mer diskuterer "det loven burde være" istedenfor det loven faktisk er. Det er ikke en god forbrukerrettslig diskusjon, og hjelper ikke trådstarters spørsmål særlig. EDIT: Festen, med mindre du jobber selv på et verksted vil jeg påstå at Nuffern har langt bedre oversikt rundt hva som tar tid og ikke enn deg. Endret 7. september 2008 av Alastor Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Når utgangspunktet for "diskusjonen" ikke er basert på fakta men kun forutintatte holdninger uten rot i virkeligheten og en enorm lyst til å kverulere er det ikke store håp om å få en faktisk forbrukerrettslig diskusjon ut av det. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Ja, dette sporer totalt av. Tråden startet faktisk med et spørsmål om hva loven sier på dette punktet, og ikke hva enkelte mener de måtte ha krav på av gratisarbeid.. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 For å være så sikker som mulig lønner det seg å kjøre recovery da dette fjerner muligheten for at gammel software og drivere ligger og lager krøll. Sender jeg inn maskinen for å bli reparert bryr jeg meg ikke så mye om hva noen på et verksted mener.Jeg mener verkstedet skal løse problemet de er satt til å løse, men ikke alle mulige andre problemer. Jeg mener min frykt for at de gjør en recovery helt uten grunn er begrunnet. Har du noen gang vært på et verksted? Det har seg nemlig slik at verksteder stort sett har mye å gjøre, og de ønsker selvfølgelig å holde reperasjonstiden nede. Derfor gjør de selvfølgelig ikke mer enn de må, men av og til innebærer en service at maskinen på formateres for at de skal være sikre på at den virker som den skal. Lenke til kommentar
Omez Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Du overdriver sterkt hvor vanskelig jobben er. Men om recovery til slutt er det beste valget, mener jeg det kan overlates til kunden. Verkstedet trenger ikke å ha som ansvar at maskinen oppfører seg bedre enn før feilen inntraff. Absolutt ikke. Om det står igjen en installasjon med litt rusk etter kortet er skiftet i denne saken er det kunden sitt problem om det også var rusk før maskinen feilet. Det er bedre enn at data slettes. Det er både til ulempe for kunden som da kanskje mister data unødvendig og for verkstedet som kaster bort tid. Ledde godt når jeg leste gjennom denne tråden. Tydelig et lite troll som sitter i sin egen verden og ønsker at jorda skal være flat for det passer forbrukeren (dere vet slike som blir ansatt i Forbrukerrådet til å trolle opp sære tolkninger av loven) Men uansett, det jeg skulle si var at å overlate noe slikt som recovery til kunden vil ikke fungere overhode. For det første så ville du hatt uttalige kunder som ikke vil eller orker å forstå seg på det å kjøre recovery på en maskin. For denne gruppen så er det rett og slett bedre at verkstedet gjør denne jobben raskt og smertefritt. De vil kun ha en maskin som fungerer, enkelt og greit. Og for mesteparten av denne gruppen så er det surt, men helt akseptabelt å miste data for å oppnå en "frisk" vare. For det andre så vil ikke en normal forbruker være kompetent nok til å foreta en vurdering om feilen som oppleves kan være resultat av software feil og recovery ville fikset det eller om det er HW feil. Dette ville kun resultert i flere hundre saker til forskjellige butikker hvor kunde skriker "DET FUNKER IKKE, FIKS!" (alt for kjent, dessverre) Og til tross for at du har trollet gjennom hele denne tråden om at kunde burde ha det bedre en de har det med automatisk backup så sier du plutselig "Verkstedet trenger ikke å ha som ansvar at maskinen oppfører seg bedre enn før feilen inntraff." Jeg har ikke telling på hvor mange saker som kun delvis er resultat av hw feil. Og igjen vil de aller aller fleste at du fikser problemet helt. Ikke bare fikser HW feilen og overlater resten til dem. Hadde det vært slik praksis så kommer 99% av personer som har problemer med en vare dårligere ut en før. For den delen av befolkningen hvor retur av en halvveis reparert vare er ok så har de fleste backup og denne problemstillingen oppstår aldri. Halveis reparert vare fordi en vare som fortsatt har SW problemer er i kundenes øyne fortsatt defekt. Derfor blir og software problemer (som ofte er forårsaket av kunde) reparert på lik linje som hw feil. Da med reinstallasjon av systemet. I tillegg så er SW feil svært vanskelig og tidkrevende å konstatere før du har kjørt recovery. I noen tilfeller skal jeg være enig med deg at det virker som verkstedet kjører unødig recovery på maskiner som er inne, men dette er i henhold til produsentens retningslinjer og kun for å garantere at det ikke ligger noen software feil i tillegg. Hvis det er helt klart at feilen kun er en defekt komponent (batteri, LCD panel, etc) så blir harddisken aldri rørt. Og jeg er glad FTU har mot normalen gått i favør til bransjen på dette punktet. Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) For å være så sikker som mulig lønner det seg å kjøre recovery da dette fjerner muligheten for at gammel software og drivere ligger og lager krøll. Sender jeg inn maskinen for å bli reparert bryr jeg meg ikke så mye om hva noen på et verksted mener.Jeg mener verkstedet skal løse problemet de er satt til å løse, men ikke alle mulige andre problemer. Jeg mener min frykt for at de gjør en recovery helt uten grunn er begrunnet. Har du noen gang vært på et verksted? Det har seg nemlig slik at verksteder stort sett har mye å gjøre, og de ønsker selvfølgelig å holde reperasjonstiden nede. Derfor gjør de selvfølgelig ikke mer enn de må, men av og til innebærer en service at maskinen på formateres for at de skal være sikre på at den virker som den skal. Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Og jeg tror kunden her hadde rett. Endret 8. september 2008 av festen Lenke til kommentar
lain Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Veldig så bastant du var da. Det er nok av kunder som tar feil, og som ikke aner hva de faktisk driver med. Dette med at kunden har alltid rett er bare BS, hjelper heller ikke med folk som forestiller seg at de som jobber med support kan trylle frem igjen data de selv har ødelagt heller. Backup er forbrukerens ansvar, enkelt og greit. Om et verksted/kundebehandler velger å hjelpe en kunde med dette, må det ses på som ekstra service, gratis eller betaling, men uansett noe som ikke er inkludert i en vanlig support/service sak. Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Jeg er redd du ikke er helt oppdatert på virkeligheten. Har du noen gang jobbet som kundekontakt i en service-avdeling med privatkunder i andre enden? Der møter du mye rart skal jeg si deg. "Kunden alltid rett" kan du stappe en viss plass hvor sola aldri skinner Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Og jeg tror kunden her hadde rett. Du er forutinntatt, det er der problemet ligger. Hvilket grunnlag har du for å si at trådstarter er en dårlig kundebehandler? Har du vært der? Har du hørt han eller hun? Hvilket grunlag har du for å tro at kunden her har rett? Kunden har ikke rett ref: DOMSAVSIGELSE i forbrukertvistutvalget. Det er helt greit at du mener loven burde være slik og slik, men den er faktisk ikke det, og det må du pent forholde deg til. Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Og jeg tror kunden her hadde rett. Du er forutinntatt, det er der problemet ligger. Hvilket grunnlag har du for å si at trådstarter er en dårlig kundebehandler? Har du vært der? Har du hørt han eller hun? Hvilket grunlag har du for å tro at kunden her har rett? Kunden har ikke rett ref: DOMSAVSIGELSE i forbrukertvistutvalget. Det er helt greit at du mener loven burde være slik og slik, men den er faktisk ikke det, og det må du pent forholde deg til. Jeg har forklart det før. Kunden må ta en unødvendig backup, i kunden sin verden vil ellers dataene forsvinne, noe som er helt unødvendig fordi det ikke er nødvendig å fjerne kundens data for å gjøre en optimal jobb. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det mener ihvertfall du . Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Og jeg tror kunden her hadde rett. Du er forutinntatt, det er der problemet ligger. Hvilket grunnlag har du for å si at trådstarter er en dårlig kundebehandler? Har du vært der? Har du hørt han eller hun? Hvilket grunlag har du for å tro at kunden her har rett? Kunden har ikke rett ref: DOMSAVSIGELSE i forbrukertvistutvalget. Det er helt greit at du mener loven burde være slik og slik, men den er faktisk ikke det, og det må du pent forholde deg til. Jeg har forklart det før. Kunden må ta en unødvendig backup, i kunden sin verden vil ellers dataene forsvinne, noe som er helt unødvendig fordi det ikke er nødvendig å fjerne kundens data for å gjøre en optimal jobb. Siden du er utrolig uvillig til å la selger og verksted forsikre seg om at avhjelpsforsøket er så godt som mulig, vil du vel også godta mye mer enn tre avhjelpsforsøk for samme feil? Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Og jeg tror kunden her hadde rett. Du er forutinntatt, det er der problemet ligger. Hvilket grunnlag har du for å si at trådstarter er en dårlig kundebehandler? Har du vært der? Har du hørt han eller hun? Hvilket grunlag har du for å tro at kunden her har rett? Kunden har ikke rett ref: DOMSAVSIGELSE i forbrukertvistutvalget. Det er helt greit at du mener loven burde være slik og slik, men den er faktisk ikke det, og det må du pent forholde deg til. Jeg har forklart det før. Kunden må ta en unødvendig backup, i kunden sin verden vil ellers dataene forsvinne, noe som er helt unødvendig fordi det ikke er nødvendig å fjerne kundens data for å gjøre en optimal jobb. Siden du er utrolig uvillig til å la selger og verksted forsikre seg om at avhjelpsforsøket er så godt som mulig, vil du vel også godta mye mer enn tre avhjelpsforsøk for samme feil? Hvis du leverer og får igjen en død maskin er det ganske svakt. Om installasjonen var dårlig fra før av er ikke det problemet til verkstedet, men problemet til kunden. Når jeg leverer bilen på verksted for å ta en garanti reparasjon forventer jeg ikke at de samtidig tar en full service gratis:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jada. Det jeg først reagerte i denne tråden var at kundebehandleren trolig gjorde en dårlig jobb og brukte tråden her for å få sympati. En god kundebehandler er en som ikke opplever at kunder slenger på røret i sinne. Og jeg tror kunden her hadde rett. Ja huff, jeg måtte bare poste denne tråden for at folk skulle synes litt synd på meg etter at den slemme kunden skjelte meg ut i telefonen. Stakkars meg. Tanken har ikke slått deg at jeg faktisk har som hensikt å forsikre meg om at jeg gjør jobben min som kundebehandler riktig? Noe jeg tydeligvis har gjort, i alle fall i følge FTU. Lenke til kommentar
Omez Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvis du leverer og får igjen en død maskin er det ganske svakt. Om installasjonen var dårlig fra før av er ikke det problemet til verkstedet, men problemet til kunden. Når jeg leverer bilen på verksted for å ta en garanti reparasjon forventer jeg ikke at de samtidig tar en full service gratis:) Nei, men du forventer at de skal gjøre det som må til for å sørge for at problemet ditt er løst. Hvis dette innebærer å se over bilen din med full service så gjør de det. Om så bare for å luke ut potensielle andre problemer. i IT bransjen så er slik verkstedene jobber en ekstra gode for kundene. slutt å suttre over noe som er til gode for forbrukeren. Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Hvis du leverer og får igjen en død maskin er det ganske svakt. Om installasjonen var dårlig fra før av er ikke det problemet til verkstedet, men problemet til kunden. Når jeg leverer bilen på verksted for å ta en garanti reparasjon forventer jeg ikke at de samtidig tar en full service gratis:) Nei, men du forventer at de skal gjøre det som må til for å sørge for at problemet ditt er løst. Hvis dette innebærer å se over bilen din med full service så gjør de det. Om så bare for å luke ut potensielle andre problemer. i IT bransjen så er slik verkstedene jobber en ekstra gode for kundene. slutt å suttre over noe som er til gode for forbrukeren. Jeg mener at verkstedet ikke er i en posisjon der de vet hva som er best for kunden. Verkstedet skal reparere feilen, hverken mer eller mindre. Om du leverer bilen i dårlig stand, samtidig som du skal ha en garanti reparasjon. Får du garanti reparasjonen gratis. Og mer skjer det ikke, ingen gratis service, eller gratis reparasjon av andre ting. Og det burde det heller ikke med datamaskinen. For servicen er ikke gratis. Det er faktisk veldig tidkrevende og installere en maskin helt på nytt bare fordi en reparatør trodde han skulle gjøre deg en tjeneste som ikke er endel av jobben:) Endret 8. september 2008 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå