Gå til innhold

Krav på å få hentet ut data fra harddisk ved pc-reparasjon?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Det beste hadde vært at kunden kunne stole på verkstedet fordi en svært lav risiko for en regning på 1000 kroner er naturligvis og foretrekke for kunden og er det naturlige valget i dette tilfellet fremfor en sikker regning på 400 kroner. Problemet er kommunikasjon mellom butikken og verksted og kvalitet på verkstedet slik at ikke kunden uansett ender med restore

og ingen backup helt unødvendig.

En liten news flash til deg som er så kritisk til verkstedene: I de aller fleste tilfellene får kunden tilbake dataen sin etter en reparasjon.

 

Dessuten virker det som om du bagateliserer viktigheten av at bruker tar sikkerhetskopi. Dersom du mener at du har noe som er verdt å ta vare på så tar du enkelt og greit en sikkerhetskopi. Dette gjelder uavhengig av om maskinen skal inne på service eller ikke. Dersom du ikke har tatt sikkerhetskopi så har du vel heller ingen viktig data å ta vare på?

 

det har ingen relevans for denne saken, og det er da opp til brukeren og ikke deg hva han gjør. Brukeren har data på disken som er intakte og verkstedet burde være såpass kompetente at de forblir intakte. Men det spørs om de greier å styre sin fetish for restore selv om det i denne saken trolig er helt unødvendig. Om brukeren etter din definisjon da ikke har viktige data fordi brukere med viktige data tar backup, så krever det uansett tid å legge inn alt av programvare på nytt fordi denne tullingen på verkstedet ikke greide å styre seg.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..samtidig som han er glad i å dytte sine egne problemer som han selv har ansvar for over på andre.

 

Det er verkstedet sitt ansvar å ikke slette disken om det er helt unødvendig. Men verkstedet ønsker ikke å ha dette ansvaret. De ønsker å stå fritt til å slette som det passer dem. Men det smarteste hadde vært å sende inn maskinen uten disk, men da ville det kanskje blitt problemer da også. Det spørs hvor vanskelige de på verkstedet hadde vært.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at en tenknikker har lyst til å slette data. Dette er en prosess som tar tid, og som gjør at servicen tar lengre tid, og noe som igjen fører til at kunden må vente lengre på sitt produkt. Dette er ikke ønskelig for noen av partene i slike saker. For å holde recallprosenten nede ønsker teknikker selvfølgelig å være sikker på at produktet fungerer tilfredstillende når det sendes tilbake til kunde. For å være så sikker som mulig lønner det seg å kjøre recovery da dette fjerner muligheten for at gammel software og drivere ligger og lager krøll.

 

Etter å ha lest tråden skjønner jeg jo at det tydeligvis ikke er noe poeng i å skrive dette, men jeg kjeder meg på jobb.

 

For å avslutte slenger jeg inn noen visdomsord fra TEE:

 

Forbrukere har rettigheter, men dumhet må de betale for selv.
Lenke til kommentar
For å være så sikker som mulig lønner det seg å kjøre recovery da dette fjerner muligheten for at gammel software og drivere ligger og lager krøll.

 

Sender jeg inn maskinen for å bli reparert bryr jeg meg ikke så mye om hva noen på et verksted mener.Jeg mener verkstedet skal løse problemet de er satt til å løse, men ikke alle mulige andre problemer. Jeg mener min frykt for at de gjør en recovery helt uten grunn er begrunnet.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Som sagt så slettes ikke data med mindre det er nødvendig eller hensiktsmessig.

 

Det tror jeg ikke på.

Så du tror de sletter data fordi de syntes det er moro? Hva du tror eller måtte mene spiller ingen trille da du tydeligvis ikke innehar den nødvendige kompetansen til å kunne komme med slike påstander. Det spiller uansett ikke noen rolle da verken verksted eller selger har noe ansvar for kundes data. Det er slått ganske klart fast. Om du er så ufattelig treg i pappen at du i disse opplyste tider ikke klarer å ta en sikkerhetskopi av din egen data, så tror jeg denne diskusjonen er død. Du kan ikke gå rundt å forvente at noen skal sy puter under armene dine. En tjeneste koster penger, og sånn vil det alltid være. Du som er så aktiv på økonomidelen av forumet her burde i det minste forstå det.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Som sagt så slettes ikke data med mindre det er nødvendig eller hensiktsmessig.

 

Det tror jeg ikke på.

Så du tror de sletter data fordi de syntes det er moro? Hva du tror eller måtte mene spiller ingen trille da du tydeligvis ikke innehar den nødvendige kompetansen til å kunne komme med slike påstander. Det spiller uansett ikke noen rolle da verken verksted eller selger har noe ansvar for kundes data. Det er slått ganske klart fast. Om du er så ufattelig treg i pappen at du i disse opplyste tider ikke klarer å ta en sikkerhetskopi av din egen data, så tror jeg denne diskusjonen er død. Du kan ikke gå rundt å forvente at noen skal sy puter under armene dine. En tjeneste koster penger, og sånn vil det alltid være. Du som er så aktiv på økonomidelen av forumet her burde i det minste forstå det.

Det skulle fungert ved at kunden med signatur krysset av for om det var fritt frem for å slette data eller ikke, hvor ansvaret tilfaller verkstedet og butikken om kunden ikke ønsker sletting av data. Her skulle det være svært lav risiko for at en backup var nødvendig. Det måtte ikke være slik at verkstedene utnyttet systemet. I en situasjon som denne saken mener jeg verkstedet ikke har noe med om installasjonen kanskje er litt gammel og råtten. Det er ikke det de reparerer. Det ville være langt mer besparende for kundene i lengden da verkstedet kunne ta betalt for backup om det var nødvendig fremfor at butikken måtte bruke tiden sin på det.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Alle kunder som leverer inn pc hos elkjøp og lefdal og jeg antar de fleste andre større elektrokjeder har slike skjema, og enten verksted eller butikk gjennomfører backup før start av reparasjon.

 

Jeg kan forstå forslaget om at backup bare skal tas i det man ser det er nødvendig, men uforutsette ting kan oppstå under en reparasjon, derfor er praksis i dag å ta evt backup før reparsjonsstart.

Lenke til kommentar
Alle kunder som leverer inn pc hos elkjøp og lefdal og jeg antar de fleste andre større elektrokjeder har slike skjema, og enten verksted eller butikk gjennomfører backup før start av reparasjon.

 

Jeg kan forstå forslaget om at backup bare skal tas i det man ser det er nødvendig, men uforutsette ting kan oppstå under en reparasjon, derfor er praksis i dag å ta evt backup før reparsjonsstart.

 

Uforutsette ting må være av typen ting bedriften som reparerte kunne tatt ansvar for.

Lenke til kommentar
FTU har fastslått at backup er kundes ansvar. At så lenge pc må repareres og kunde ikke har tatt backup så er det ikke noe selger, produsent eller verksted svarer for :).

 

Så ja, de kunne, men gjeldene rettspraksis er at det er kundes ansvar.

 

Det er uheldig for forbrukeren. En reparatør skal ikke gjøre flere feil enn at verkstedet kan stå for kvaliteten på arbeidet som utføres. Det er synd at de har rett til å gjøre en dårlig jobb.

Lenke til kommentar
Alle kunder som leverer inn pc hos elkjøp og lefdal og jeg antar de fleste andre større elektrokjeder har slike skjema, og enten verksted eller butikk gjennomfører backup før start av reparasjon.

 

Jeg kan forstå forslaget om at backup bare skal tas i det man ser det er nødvendig, men uforutsette ting kan oppstå under en reparasjon, derfor er praksis i dag å ta evt backup før reparsjonsstart.

 

Uforutsette ting må være av typen ting bedriften som reparerte kunne tatt ansvar for.

Hvorfor i all verden skulle det være det? Det er totalt unødvendig å tillegge selger et ansvar som klart og holdent er kundens.

Lenke til kommentar
FTU har fastslått at backup er kundes ansvar. At så lenge pc må repareres og kunde ikke har tatt backup så er det ikke noe selger, produsent eller verksted svarer for :).

 

Så ja, de kunne, men gjeldene rettspraksis er at det er kundes ansvar.

 

Det er uheldig for forbrukeren. En reparatør skal ikke gjøre flere feil enn at verkstedet kan stå for kvaliteten på arbeidet som utføres. Det er synd at de har rett til å gjøre en dårlig jobb.

Det er svært mye i verden som kan være uheldig for forbruker. Skal da alt dette stilles selger til ansvar? Det er ikke snakk om en ukjent og veldig komplisert affære dette med sikkerhetskopiering, og derfor er det slik det er.

 

Videre kan du like gjerne slutte å snakke om "dårlig jobb". Verkstedene unngår å slette data om det ikke er nødvendig.

 

Videre er det som det har blitt sagt her tidligere i enkelte saker smart å kjøre en recovery. Jeg har flere ganger hatt kunder som har laget vanskeligheter for meg som selger fordi de påstår at verkstedet ikke har fikset maskinen deres, men som så viser seg å være brukerfeil. Når det ikke kjøres en recovery og verkstedet ikke finner noen feil på maskinen ettersom det ikke finnes noen hardware-feil, så må jeg som selger kanskje bruke flere timer på å finne feilen som kunden selv har gjort. Samtidig har jeg måtte få mye kritikk og pepper av kunde for hvor dårlig service vi har som ikke klarer å fikse maskinen. Selv om jeg da finner feilen, etter flere timer med totalt unødvendig arbeid, så er kunden misfornøyd og kommer sannsynligvis aldri tilbake. I kundens øyne har de jo selvfølgelig ikke gjort noe feil. Jeg sitter da igjen med flere timer tapt arbeide, en kunde som aldri kommer tilbake og jeg kan drømme om å forsøke å fakturere kunde for tiden jeg har brukt. Kunden har heller ofte ingen forståelse for det arbeidet vi har gjort for å fikse maskinen - da det i hans øyne er vi som har rotet. Hadde verkstedet heller tatt en recovery før de sendte maskinen tilbake kunne hele situasjonen vært snudd på hodet.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
FTU har fastslått at backup er kundes ansvar. At så lenge pc må repareres og kunde ikke har tatt backup så er det ikke noe selger, produsent eller verksted svarer for :).

 

Så ja, de kunne, men gjeldene rettspraksis er at det er kundes ansvar.

 

Det er uheldig for forbrukeren. En reparatør skal ikke gjøre flere feil enn at verkstedet kan stå for kvaliteten på arbeidet som utføres. Det er synd at de har rett til å gjøre en dårlig jobb.

Det er svært mye i verden som kan være uheldig for forbruker. Skal da alt dette stilles selger til ansvar? Det er ikke snakk om en ukjent og veldig komplisert affære dette med sikkerhetskopiering, og derfor er det slik det er.

 

Videre kan du like gjerne slutte å snakke om "dårlig jobb". Verkstedene unngår å slette data om det ikke er nødvendig.

 

Videre er det som det har blitt sagt her tidligere i enkelte saker smart å kjøre en recovery. Jeg har flere ganger hatt kunder som har laget vanskeligheter for meg som selger fordi de påstår at verkstedet ikke har fikset maskinen deres, men som så viser seg å være brukerfeil. Når det ikke kjøres en recovery og verkstedet ikke finner noen feil på maskinen ettersom det ikke finnes noen hardware-feil, så må jeg som selger kanskje bruke flere timer på å finne feilen som kunden selv har gjort. Samtidig har jeg måtte få mye kritikk og pepper av kunde for hvor dårlig service vi har som ikke klarer å fikse maskinen. Selv om jeg da finner feilen, etter flere timer med totalt unødvendig arbeid, så er kunden misfornøyd og kommer sannsynligvis aldri tilbake. I kundens øyne har de jo selvfølgelig ikke gjort noe feil. Jeg sitter da igjen med flere timer tapt arbeide, en kunde som aldri kommer tilbake og jeg kan drømme om å forsøke å fakturere kunde for tiden jeg har brukt. Kunden har heller ofte ingen forståelse for det arbeidet vi har gjort for å fikse maskinen - da det i hans øyne er vi som har rotet. Hadde verkstedet heller tatt en recovery før de sendte maskinen tilbake kunne hele situasjonen vært snudd på hodet.

 

Hvorfor skulle verksteder som reparerer datamaskiner være noe bedre enn andre verksteder. Naturligvis er det snakk om gode og dårlige jobber. Og du fortsetter å dra inn andre tilfeller som ikke har relevans til denne saken. Det er store forskjeller i ferdigheter på de som utfører arbeidet. Sånn er det bare. En person kan ordne noe på 5 minutter som en annen ikke har kapasitet til å få til uansett hvor lang tid de måtte bruke. Derfor burde verkstedene stå til ansvar for arbeidet de gjør og kunne gi faste priser. Hvis du snakker om en maskin som ser frisk ut, men bare har noe software krøll så står verkstedet fritt til å kontakte kunden og forklare ulike løsninger som at maskinen returneres uten noe reparasjon fordi den ikke dekkes av garanti.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...