Gå til innhold

Krav på å få hentet ut data fra harddisk ved pc-reparasjon?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig at det er nødvendig.

Det må du jo få lov til å være. Du vil fortsatt ikke ha krav på å få gratis backup. Forbrukere har rettigheter, men dumhet må de betale for selv.

 

Det burde kunden få når verkstedet ikke kan løse jobben på den mest fornuftige måten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er uenig at det er nødvendig.

Det må du jo få lov til å være. Du vil fortsatt ikke ha krav på å få gratis backup. Forbrukere har rettigheter, men dumhet må de betale for selv.

 

Det burde kunden få når verkstedet ikke kan løse jobben på den mest fornuftige måten.

Hele poenget her er at selger ikke vet om data kan gå tapt på maskinen når den sendes inn derfor at dette oppdages først når den er inne. Selger tilbyr derfor kunde at dette gjøres av selger for 400 kroner for å være på den sikre siden. Alternativet er at maskinen sendes inn uten at noe har blitt sikkerhetskopiert. Hvis verkstedet da finner ut at de må ta kopi av innholdet vil det koste kunde langt mer enn 400 kroner. Gjerne tusen kroner da verkstedene er ganske dyre på dette da det er nitidig jobb.

 

Kunde har da alternativet mellom å betale 400 kroner for å forsikre seg om at dataen vil bli beholdt samt at kostnaden ikke vil overstige denne summen.

 

Skjønte du det nå?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Verkstedene ikke er til å stole på og kan slette alt uten at det er nødvendig selv om noe annet er avtalt. Dette vet butikken. Derfor er det viktig at kunden skal få en sikkerhetskopi da butikken er ansvarlig for produktet de selger som også inkluderer garantitjenester fra verkstedet.

Lenke til kommentar
Verkstedene ikke er til å stole på og kan slette alt uten at det er nødvendig selv om noe annet er avtalt. Dette vet butikken. Derfor er det viktig at kunden skal få en sikkerhetskopi da butikken er ansvarlig for produktet de selger som også inkluderer garantitjenester fra verkstedet.

Dette er faktisk noe av det mest usakelige jeg har lest på lenge, og fortjener nærmest ikke noe svar. Skal allikevel forsøke meg:

 

1. Dersom kunde har gitt beskjed om at data skal beholdes, og verkstedet ignorerer dette kan de holdes ansvarlig for dette. Kunde trenger da kun å forholde seg til selger og fremme et krav mot selger. Dette gjelder da kun hvis data var mulig å beholde.

 

2. Det du skriver med at verkstedene ikke er til å stole på sier nok mer om deg enn det sier om verkstendene. Det ville ha blitt av samme kaliber som om jeg skulle kreve at jeg skal ha utbetalt pensjonen min før jeg pensjonerer meg fordi jeg ikke stoler på staten.

Lenke til kommentar

Sånne ting er veldig personavhengig. Om maskinen sendes til et større verksted er det tilfeldighetene som avgjør. Det burde vært slik at det var sikkert at ting ble gjort på den beste måten, men det er det ikke. Konsekvensen av det er å ta backup, og det burde butikken sørge for gratis. Det er jo ikke kunden sin feil at datamaskinen slutter å virke.

Lenke til kommentar
Sånne ting er veldig personavhengig. Om maskinen sendes til et større verksted er det tilfeldighetene som avgjør. Det burde vært slik at det var sikkert at ting ble gjort på den beste måten, men det er det ikke. Konsekvensen av det er å ta backup, og det burde butikken sørge for gratis. Det er jo ikke kunden sin feil at datamaskinen slutter å virke.

Når selv FTU har slått fast at det er brukerens ansvar å ta sikkerhetskopi av viktig data, så burde vel du også skjønne det. Hvor vanskelig er det å ta kopi av viktig data? Det å ikke ta kopi av viktig data er kun latskap, og latskap er ikke noe selger skal måtte ta ansvar for.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Sånne ting er veldig personavhengig. Om maskinen sendes til et større verksted er det tilfeldighetene som avgjør. Det burde vært slik at det var sikkert at ting ble gjort på den beste måten, men det er det ikke. Konsekvensen av det er å ta backup, og det burde butikken sørge for gratis. Det er jo ikke kunden sin feil at datamaskinen slutter å virke.

Når selv FTU har slått fast at det er brukerens ansvar å ta sikkerhetskopi av viktig data, så burde vel du også skjønne det. Hvor vanskelig er det å ta kopi av viktig data? Det å ikke ta kopi av viktig data er kun latskap, og latskap er ikke noe selger skal måtte ta ansvar for.

 

Nå virker det ikke som disken er defekt. Det handler mer om det er nødvendig med en backup bare for å beskytte seg mot verkstedet.

Lenke til kommentar
Nå virker det ikke som disken er defekt. Det handler mer om det er nødvendig med en backup bare for å beskytte seg mot verkstedet.

Om så er, vil det fortsatt være kundens ansvar og noe kunden må betale for. Uansett hvor uenig du måtte være, har det blitt slått fast at backup er kundens ansvar og noe de selv må ta kostnaden for når de er dumme nok til å ikke ha gjort det før.

Lenke til kommentar
Nå virker det ikke som disken er defekt. Det handler mer om det er nødvendig med en backup bare for å beskytte seg mot verkstedet.

Om så er, vil det fortsatt være kundens ansvar og noe kunden må betale for. Uansett hvor uenig du måtte være, har det blitt slått fast at backup er kundens ansvar og noe de selv må ta kostnaden for når de er dumme nok til å ikke ha gjort det før.

 

Så moralen er at har ikke kunden vært smart nok til å ta backup selv om disken virker så er du ikke sikker uten en helt unødvendig backup fordi verksteder forbeholder seg retten til å gjøre en dårlig jobb.

 

Dette sto til og med på forsiden til en av Norges største nettaviser i dag. Sikkert den tredje saken bare denne uken på en eller annen nettside som leses av over 500 000 nordmenn hver uke..

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2611065.ece

 

Jo, men behovet for backup skal ikke være et argument for å gjøre dårlig arbeid?

Lenke til kommentar
Nå virker det ikke som disken er defekt. Det handler mer om det er nødvendig med en backup bare for å beskytte seg mot verkstedet.

Om så er, vil det fortsatt være kundens ansvar og noe kunden må betale for. Uansett hvor uenig du måtte være, har det blitt slått fast at backup er kundens ansvar og noe de selv må ta kostnaden for når de er dumme nok til å ikke ha gjort det før.

 

Så moralen er at har ikke kunden vært smart nok til å ta backup selv om disken virker så er du ikke sikker uten en helt unødvendig backup fordi verksteder forbeholder seg retten til å gjøre en dårlig jobb.

Hvem har sagt at verkstedet gjør en dårlig jobb? Det er kanskje umulig å slå fast med sikkerhet at data kan beholdes før den har vært inne hos en teknikker. Hva tar du sjansen på?

 

Dette sto til og med på forsiden til en av Norges største nettaviser i dag. Sikkert den tredje saken bare denne uken på en eller annen nettside som leses av over 500 000 nordmenn hver uke..

 

<a href="http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2611065.ece" target="_blank">http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2611065.ece</a>

 

Jo, men behovet for backup skal ikke være et argument for å gjøre dårlig arbeid?

Nå er du enormt kverulerende. Glem nå og snakk om dårlig arbeid! Vi må ta utgangspunkt i at verkstedet gjør et godt arbeid. Videre så er det ikke noe krav for verkstedet eller selger å ta vare på data. Dersom det er mest hensiktsmessig å slette data ved en reparasjon for at reparasjonen skal gå enklest mulig for verkstedet så står de fritt til det. Så fremt de først opplyser om at data ikke vil bli tatt vare på. Selger har kun plikt til å levere det produktet han solgte deg. Dette inkluderer ikke din data med mindre det ikke opplyses om det. Got it?

 

Så glem nå alt snakk om at alle verksteder er dårlige og korrupte, og sørg heller for å fatte det at data som ligger på en disk er kundens ansvar. Nettopp fordi det er såpass allment kjent at data ikke varer evig i tillegg til at det er så ufattelig enkelt å utføre en sikkerhetskopi.

 

Mener du at verkstedene skal brukes flere hundretalls årsverk bare på å sikkerhetskopiere folks data fordi folk er for late til å gjøre det selv?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Mener du at verkstedene skal brukes flere hundretalls årsverk bare på å sikkerhetskopiere folks data fordi folk er for late til å gjøre det selv?

 

nei, men de kunne være kompetente nok til å unngå å lage problemer ved å slette ting som var iorden, men på det nivået tror jeg ikke dem er. Det bevises jo ved at det er nødvendig for butikken og ta en sikkerhetskopi før maskinen sendes inn. Fordi det egentlig ikke burde være nødvendig så mener jeg butikken burde betale for denne sikkerhetskopien med sin egen tid.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Mener du at verkstedene skal brukes flere hundretalls årsverk bare på å sikkerhetskopiere folks data fordi folk er for late til å gjøre det selv?

 

nei, men de kunne være kompetente nok til å unngå å lage problemer ved å slette ting som var iorden, men på det nivået tror jeg ikke dem er. Det bevises jo ved at det er nødvendig for butikken og ta en sikkerhetskopi før maskinen sendes inn. Fordi det egentlig ikke burde være nødvendig så mener jeg butikken burde betale for denne sikkerhetskopien med sin egen tid.

Du forlanger også gratis mat på McDonalds fordi du er sulten, og du har tross alt spist og betalt der én gang før?

 

Saken er litt mer todelt enn at bare at "verkstedet" ikke gidder å ta kopi.

 

1. Det finnes faktisk de tilfellene der produktet ikke kan repareres uten at data slettes. Hva er da best for kunde? Betale 400 kr til selger før han sender inn maskinen, eller å vente og betale verkstedet 1000 kroner?

 

2. Så til de tilfellene der det ikke er nødvendig, men mest hensiktsmessig å slette data. Dersom du vet hva dette ville ha kostet bransjen i både kroner og timer så hadde du ikke slengt ut en påstand om at service er et fremmeord for bransjen. Det dreier seg om relativt mye arbeid man sparer. Når man ganger antall reparasjoner opp mot dette så blir det snakk om store summer bare fordi kjøper selv ikke klarer å gjøre noe som er like forstått, enkelt og normalt som å fylle luft på dekka til bilen.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Så moralen er at har ikke kunden vært smart nok til å ta backup selv om disken virker så er du ikke sikker uten en helt unødvendig backup fordi verksteder forbeholder seg retten til å gjøre en dårlig jobb.

Backup må nødvendigvis tas mens disken virker. Etter at den har sluttet å virke vil backup koste deg mangfoldige flere tusen enn selger eller verkstedet krever for å gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Dersom det er hovedkortet som må byttes, krever det vel som oftest at OS'et legges inn på nytt (rett meg hvis jeg tar feil). Og da er det jo en sjanse for at uerfarne pc-brukere har lagret verdifull data på samme partisjon, slik at det vil overskrives ved en reinstallering. Dette scenarioet er det vel kunden betaler 400,- for å unngå.

Dersom det er harddisken som har totalhavarert koster det sannsynligvis mye mer å hente ut data.

 

Førstnevnte problem kunne ofte vært unngått dersom leverandører av bærbare maskiner kunne laget en passe stor partisjon med kun OS på, og informert grundig om at alt annet skal lagres på D:, E: osv.

 

Beklager hvis det siste ble litt OT, men den kjepphesten måtte rett og slett ut og lufte seg litt ;)

 

 

-thoddler

Lenke til kommentar
Dersom det er hovedkortet som må byttes, krever det vel som oftest at OS'et legges inn på nytt (rett meg hvis jeg tar feil).

 

 

-thoddler

 

Det er helt unødvendig å legge inn OS på nytt, bortsett fra en sjelden gang, eller om kunden skal få en byttemaskin, men også da kunne de ført over disken og beholdt data raskere enn å slette. Etter min mening er det og unødvendig slette data for en kunde det laveste nivået noen som driver med service kan synke til, det sparer heller ikke tid, men det tar ekstra tid i dette tilfellet. hele diskusjonen dreier seg bare om verkstedet skal ha retten til å bruke noen minutter ekstra på å ta en unødvendig operasjon på maskinen til kunden slik at de for sikkerhets skyld for slettet alle data i tilfelle den jobben er en av de svært få der det hadde vært nødvendig:) De som driver verksted tror desverre at kunden er til for verkstedet sin skyld.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Mener du at verkstedene skal brukes flere hundretalls årsverk bare på å sikkerhetskopiere folks data fordi folk er for late til å gjøre det selv?

 

nei, men de kunne være kompetente nok til å unngå å lage problemer ved å slette ting som var iorden, men på det nivået tror jeg ikke dem er. Det bevises jo ved at det er nødvendig for butikken og ta en sikkerhetskopi før maskinen sendes inn. Fordi det egentlig ikke burde være nødvendig så mener jeg butikken burde betale for denne sikkerhetskopien med sin egen tid.

Du forlanger også gratis mat på McDonalds fordi du er sulten, og du har tross alt spist og betalt der én gang før?

 

Saken er litt mer todelt enn at bare at "verkstedet" ikke gidder å ta kopi.

 

1. Det finnes faktisk de tilfellene der produktet ikke kan repareres uten at data slettes. Hva er da best for kunde? Betale 400 kr til selger før han sender inn maskinen, eller å vente og betale verkstedet 1000 kroner?

 

 

 

Det beste hadde vært at kunden kunne stole på verkstedet fordi en svært lav risiko for en regning på 1000 kroner er naturligvis og foretrekke for kunden og er det naturlige valget i dette tilfellet fremfor en sikker regning på 400 kroner. Problemet er kommunikasjon mellom butikken og verksted og kvalitet på verkstedet slik at ikke kunden uansett ender med restore

og ingen backup helt unødvendig.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Det beste hadde vært at kunden kunne stole på verkstedet fordi en svært lav risiko for en regning på 1000 kroner er naturligvis og foretrekke for kunden og er det naturlige valget i dette tilfellet fremfor en sikker regning på 400 kroner. Problemet er kommunikasjon mellom butikken og verksted og kvalitet på verkstedet slik at ikke kunden uansett ender med restore

og ingen backup helt unødvendig.

En liten news flash til deg som er så kritisk til verkstedene: I de aller fleste tilfellene får kunden tilbake dataen sin etter en reparasjon.

 

Dessuten virker det som om du bagateliserer viktigheten av at bruker tar sikkerhetskopi. Dersom du mener at du har noe som er verdt å ta vare på så tar du enkelt og greit en sikkerhetskopi. Dette gjelder uavhengig av om maskinen skal inne på service eller ikke. Dersom du ikke har tatt sikkerhetskopi så har du vel heller ingen viktig data å ta vare på?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...