Gå til innhold

Krav på å få hentet ut data fra harddisk ved pc-reparasjon?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Se for deg denne situasjonen:

 

En kunde har kjøpt en laptop. Etter et års tid blir denne helt død og vil ikke starte. Kunden tar så med seg denne til butikk for å reklamere. Greit, pc sendes inn til verksted for å få utbedret feilen. Kunden har imidlertid en del viktige dokumenter på pc'en, og ber derfor om å få hentet ut dette. Butikk sier at det er i orden, og at kunde da vil bli fakturert med kroner 400 for jobben. Kunde protesterer, og mener at dette skal dekkes kostnadsfritt.

 

Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butikken har rett.

Man har muligens krav på å få ut data, om det er Harddisken som er blitt ødelagt.

Nå er ikke dette for å hakke. Men i mitt syn kan ikke dokumentene være så veldig viktige.

Hadde dem vært viktig, så hadde man hatt god Backup av disse dokumentene.

Jeg er den type som mener "mest til forbrukere" Men man kan ikke forvente eller forlange at selger skal lide økonomisk eller på andre måter, grunnet en forbrukers latskap eller gjerrighet eller inkompetanse innen PC bruk.

 

Nå virker gjerne dette litt som person angrep.. Kan love at det er det ikke.

Om jeg sier at 70% av dem som eier en PC dropper eller har en dårlig backup løsing, så ville ikke det vært langt fra sannheten. Det er det at forbrukeren her får lære leksen på den svært harde måten, slik som alle de andre.

!!Backup er Alfa og Omega!!

Lenke til kommentar

FTU Sak: 20060846 - PC:

Utvalget antar at det er alminnelig kjent blant brukere av PC at viktige datafiler må sikres ved back up. Det finnes forskjellige løsninger for slik back up. Det vil alltid være en fare for tap av data som bare er lagret på maskinens harddisk. Siden dette må anses alminnelig kjent, mener utvalget at tap av data som hovedregel må være kjøperens egen risiko, også i tilfeller hvor årsaken er en kjøpsrettslig mangel på harddisken. Et prinsipp om at kjøperen selv normalt må sikre sine data, harmonerer etter utvalgets syn godt med den alminnelige kjøpsrettslige tapsbegrensningsplikten etter kjøpslovens § 70 første ledd. Det følger av denne at en kjøper ved rimelige tiltak plikter å begrense sitt tap som følge av mangel ved varen, og at han ikke kan kreve erstatning for tap som burde ha vært unngått. En tilsvarende regel finnes i forbrukerkjøpslovens § 54 første ledd.

 

Klageren kan etter dette ikke gis medhold i saken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Flott, da var det avklart. Fikk en skikkelig skyllebøtte på jobb i går da jeg prøvde å forklare en kunde at dersom hun ville ha ut noe fra disken, så kostet dette 400.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Kunne vel egentlig ikke være så ekstremt viktige dokumenter, da det hele endte med noe sånt:

 

"Javel, så får du sende inn den helvetes pc'en på service da, men jeg gidder faen ikke å betale en dritt for den jævla backupen i alle fall så det kan du faen meg bare drite i. Jævla drittbutikk! Skal faen meg aldri kjøpe en dritt her igjen!"

 

*kunde slenger på røret*

Lenke til kommentar

Om butikken skal redde data fra disken for 400 og maskinen er helt død er det akkurat det samme som å si at hovedkortet på maskinen er defekt og disken virker. Det sto jo den var helt død. Da vil maskinen starte opp med et nytt hovedkort eller strømforsyning.

 

Å kreve penger for å gjøre en helt unødvendig operasjon burde ikke vært lov. Om det er slik at backup er nødvendig fordi de som jobber på verkstedet ikke er helt tilregnelige burde vel butikken dekke dette.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Å kreve penger for å gjøre en helt unødvendig operasjon burde ikke vært lov. Om det er slik at backup er nødvendig fordi de som jobber på verkstedet ikke er helt tilregnelige burde vel butikken dekke dette.

Hvis du tar deg bryet med å lese første post ser du at det er kunden som har bedt om backup. Det er ingen som har sagt at innholdet på harddisken faktisk vil bli slettet under reparasjonen.

 

Dersom jobben er unødvendig slik du sier, er da enda mer forståelig at verkstedet vil ha betalt for å kaste bort unødvendig tid.

Lenke til kommentar
Å kreve penger for å gjøre en helt unødvendig operasjon burde ikke vært lov. Om det er slik at backup er nødvendig fordi de som jobber på verkstedet ikke er helt tilregnelige burde vel butikken dekke dette.

Hvis du tar deg bryet med å lese første post ser du at det er kunden som har bedt om backup. Det er ingen som har sagt at innholdet på harddisken faktisk vil bli slettet under reparasjonen.

 

Dersom jobben er unødvendig slik du sier, er da enda mer forståelig at verkstedet vil ha betalt for å kaste bort unødvendig tid.

 

Jobben er nok unødvendig, men om verkstedet ikke gjør noe for å garantere for at filene ikke blir slettet og dette er viktige filer forstår jeg kundens sinne ved at han må betale for risikoen knyttet til at det slettes.

Lenke til kommentar
Jobben er nok unødvendig, men om verkstedet ikke gjør noe for å garantere for at filene ikke blir slettet og dette er viktige filer forstår jeg kundens sinne ved at han må betale for risikoen knyttet til at det slettes.

Hvis det er viktige filer bør ikke kunden være sint på andre seg selv fordi han er dum nok til å ikke ta egne backups.

Lenke til kommentar
Jobben er nok unødvendig, men om verkstedet ikke gjør noe for å garantere for at filene ikke blir slettet og dette er viktige filer forstår jeg kundens sinne ved at han må betale for risikoen knyttet til at det slettes.

Hvis det er viktige filer bør ikke kunden være sint på andre seg selv fordi han er dum nok til å ikke ta egne backups.

 

Og på verkstedene som ikke tør å garantere for at de gjør en bra jobb.

Lenke til kommentar
Jobben er nok unødvendig, men om verkstedet ikke gjør noe for å garantere for at filene ikke blir slettet og dette er viktige filer forstår jeg kundens sinne ved at han må betale for risikoen knyttet til at det slettes.

Hvis det er viktige filer bør ikke kunden være sint på andre seg selv fordi han er dum nok til å ikke ta egne backups.

Og på verkstedene som ikke tør å garantere for at de gjør en bra jobb.

Hvordan kommer du til den konklusjonen? Ved bytte av hovedkort vil det å gjøre en bra jobb være å teste kundens maskin med orginalt oppsett, altså re-installere fabrikkoppsettet slik at de kan garantere at maskinen fungerer som den skal. Det vil inkludere å slette alle data på disken.

 

Verkstedets jobb er å sørge for at maskinen fungerer som den skal, ikke være barnevakt fordi en forbruker ikke klarer å ta vare på egne ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...