Gå til innhold

Ensformig, ensporet og oppbrukt


Anbefalte innlegg

Ja så har man da enda et Call of Duty spill på vei og jippi kay do, vi er tilbake i andre verdenskrig, vi spiller som super amerikanere/sovjetere i kamp mot de superonde japanerne/nazistene. Igjen trer vi tilbake i tiden, igjen spiller vi allierte styrker og igjen skal vi traske gjennom et on rail system hvor supersoldaten din, som kan sprenge tanks og annet utysk, lar seg stoppe av en kasse som er strategisk plassert der for å unngå at du går utenfor grensene dine.

 

Eh, la meg få dette på det tørre, jeg er en super amerikansk soldat, jeg kan sprenge meg gjennom tusenvis av onde nazister/japanere/you name it, jeg kan sprenge flere tanks i luften, jeg kan overleve der alle andre dør rundt meg. Men jeg klarer altså ikke å overvinne en trekasse som såvidt når meg til midjen?

 

Dette er da gjort før i veldig mange andre spill som f.eks Brothers in Arms spillene. Det ser ut som mange sjangrer står i stampen med vrøvelet at man skal være den gode siden hele tiden. Hvorfor er det slik at enkelte sjangrer ikke utvikler seg til den onde siden men andre sjangrer utvikler seg mot fritt valg? Som f.eks RTS og RPG, du kan fritt velge selv om RPG spillene mange ganger ender opp med at du må være snill og grei om du skal vinne spillet. Du kan bare ikke glemme den prinsessa i nød fordi det er slik historien er bygget opp.

 

Der er RTS unik. Jeg husker langt tilbake i tid, da kunne jeg enten bekjempe en invaderende sovjetisk stat eller jeg kunne være den invaderende sovjetiske staten. Jeg kunne spille fra begge sider. Hvorfor kan ikke flere spill sjangrer følge denne linjen?

 

FPS er notorisk med dette, du blir plassert i et par sko som skal passe deg gjennom hele spillet. Tenk hvor interesangt Quake 4 kunne vært om du hadde vært Strog styrken som bekjempet den invaderende menneskehæren. At spiller blir stort er i dag ikke noe unnskyldning, både med tanke på komprimerings teknologien og størrelsen på lagringsmediene.

 

I mine øyne er mange spill alt for trege med å oppdatere seg i en interesang retning. Jeg kunne godt tenkt meg å spille som nazist under andre verdenskrig og sett krigen fra den siden. Man kan "fornekte" det så mye man vil men uansett hvordan man snur og vender på det så har historien 2 sider men i dagens ensporede spillverden får vi bare servert en historie, den gode siden.

 

Men hornfanfare og solidarisk musikk introduseres vi for spillets tema, vi er tapper soldat under WW2. Tapper amerikans/brittisk/sovjetisk soldat. Thats it.

 

Hvorfor kan ikke spillsjangrene som f.eks FPS og RPG sjangeren tilby oss like mye valgfrihet med tanke på valg av siden? Molyneux startet Dungeon Keeper med "Evil is good" og en smilende djevel. Her har man et spill som baserer seg på at du skal være så ond som mulig, torturere folk, slakte dem, ofre dem. Eller Black & white, du kan la dyret ditt forsyne seg vilt av menneskene rundt deg, du kan kaste dem utover havet. Eller du kan være snill med dem. Du har i alle fall et valg.

 

Skulle være veldig morsomt å få en 2 disk CoD 5 utgave. Insert Disc 1 for American/Sovjet campain, disc 2 for Japan/germany campain.

 

Det valget hadde man i f.eks Red Alert 2, en plate per side. Hvorfor henger enkelte sjangrer så håpløst langt etter, å slakte en amerikansk soldat må vel være akkurat det samme om du ser det fra isometrisk perspektiv under din kommando som det er å drepe han med ditt eget gevær. Same shit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bra å kjempe for nazistene.. Det er bare slik det er.. Vi er ikke der enda, og jeg tror vi aldri vil komme dit heller... Og, egentlig er jeg litt taknemlig for det.

 

Selvfølgelig har du rett i at det er 2 sider av historien, men å kjempe for utrydelsen av jøder blir bare feil.. Slik kommer det nok alltid til å være, men den ene gangen noen tør og lage ett spill fra nazistenes side, vil det spillet få uendelig mye pr!

 

Skal dette bli gjort, burde det iallefall gjøres varsomt, med myye fakta.. Slik det er nå, puttes du i skoene til en amerikansk soldat og blir fortalt: skyt tyskerne.. og, det er det.. Skal man gjøre det med en tysk soldat blir det helt annerledes, og man må få masse info om hvorfor en tysker kunne godta en jødeutrydelse...

 

Husk også på, at selv om du vokser opp, så vil det alltids være 13 åringer som ikke alltid har så mye kunnskap om WW2, som vil reagere annerledes på å drepe amerikanerne..

 

edit: om det var noe i dette innlegget som var uleslig eller ikke ga noe mening, se på klokkeslettet og tenk: Hva gjorde denne herren egentlig oppe halv 6 natt til torsdag.. Svaret er......

Endret av Pebble
Lenke til kommentar

fordi når en spiller dataspill liker ingen å tape :)

så å spille som tysker og jevnt over faktisk tape hele skiten appelerer til færre enn de som liker å valse over det tredje riket, sånn er det bare når en baserer spill på faktiske hendelser.

kan sammenlignes med å lage et tankspill fra første gulfkrigen der du får spille som Iraker... :)

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av svaret ligger i det Pebble sier.

 

Selv om det er aldersgrenser på et spill vil det bli spilt av personer som ikke helt har fått med seg alt av historien, og da må det/burde det være forklaringer inni bildet.

 

Men jeg tenker litt sånn, hvilket spillselskap vil assosieres med at de lagde et spill som tok tyskernes/japanernes side under krigen?

 

Og vil det bli et populært spill så vil det rettes kritikk mot det selskapet som lagde spillet for at de tok tyskernes side under krigen.

Lenke til kommentar
Det har sikkert mye med politisk korrekhet å gjøre, særlig når det gjelder historiske spill som CoD-serien.

 

Utrolig nok blir det plutselig greit når det er snakk om multiplayer, og det går fint an å spille nazist soldat i Wolfenstein Enemy Territory.

 

Problemet blir om man skal gå litt dypere i hva nazistene faktisk drev med under 2 verdenskrig, og om dette er noe som i det hele tatt gjør seg i et spill.

Skulle et mission være å forsvare et tog stappa fullt av jøder på vei til den sikre død vil det bare bli rabalder, og ingen spillselskap vil tråkke i den salaten.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor, om folk er så utrolig lei som trådstarter at man gidder å bruke tid og penger på spillet, og ikke heller bare lar det gå hus forbi, og heller bruke energien på noe man faktisk liker.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Det har sikkert mye med politisk korrekhet å gjøre, særlig når det gjelder historiske spill som CoD-serien.

 

Utrolig nok blir det plutselig greit når det er snakk om multiplayer, og det går fint an å spille nazist soldat i Wolfenstein Enemy Territory.

 

Problemet blir om man skal gå litt dypere i hva nazistene faktisk drev med under 2 verdenskrig, og om dette er noe som i det hele tatt gjør seg i et spill.

Skulle et mission være å forsvare et tog stappa fullt av jøder på vei til den sikre død vil det bare bli rabalder, og ingen spillselskap vil tråkke i den salaten.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor, om folk er så utrolig lei som trådstarter at man gidder å bruke tid og penger på spillet, og ikke heller bare lar det gå hus forbi, og heller bruke energien på noe man faktisk liker.

Nja... hadde ikke trengt å tråkke i salaten...

Dersom eksemplet ditt hadde utartet seg slik at du ikke hadde sjans til å faktisk klare det. For å komme til neste oppdrag må du bare overleve. Neste oppdrag kunne kanskje være å rømme fra Allies fangeleir... Du kunne fått valgmuligheter med å skifte side og kjempe mot Tyskerne, ta imot tilbud om å jobbe som spion... mulighetene er der bare noen ønsker å være litt kreativ.

 

Litt kunnskap i disse spillene er heller ikke å forrakte egentlig som små innslag mellom oppdragene.

Lenke til kommentar
Det har sikkert mye med politisk korrekhet å gjøre, særlig når det gjelder historiske spill som CoD-serien.

 

Utrolig nok blir det plutselig greit når det er snakk om multiplayer, og det går fint an å spille nazist soldat i Wolfenstein Enemy Territory.

 

Problemet blir om man skal gå litt dypere i hva nazistene faktisk drev med under 2 verdenskrig, og om dette er noe som i det hele tatt gjør seg i et spill.

Skulle et mission være å forsvare et tog stappa fullt av jøder på vei til den sikre død vil det bare bli rabalder, og ingen spillselskap vil tråkke i den salaten.

Nå må man også huske at de fleste tyske soldatene hadde absolutt ingen anelse om hva som foregikk i bakgrunnen med konsentrasjonsleir osv. De kjempet for sitt land, ikke for uttrydelsen av jøde-"rasen".

 

Men ja, det hadde vært farlig for et utvikler å gi spilleren muligheten til å være en nazist helt. Jeg synes likevel at det burde vært mulig å spille sekvenser fra begge sider. I CoD4 f.e. spiller man forskjellige soldater fra forskjellige land. Alle er fra den "rette siden" riktignok, men det hadde vært forfriskende med et spill som gir deg muligheten å spille sekvenser hos "de onde". Det er tross alt mulig i multiplayer-spill som BF2, så hvorfor ikke i single player?

Lenke til kommentar

hm... la meg kommentere dette litt.

 

Besteforeldrene mine bodde på en liten gård i Nordland, og gården deres ble overtatt av tyskerne under andre verdenskrig. De er ikke akkurat de eneste som opplevde det, dessverre.

 

Det interessante er at tyskerne som bodde på gården var helt vanlige folk, og mange av dem ante ingenting om hva som foregikk rundt om i resten av verden, inkludert i Tyskland. De var bare plassert der av de overordnede, og ferdig med det.

 

Da krigen var over holdt bestefaren min og en av de tyske offiserene fortsatt kontakten pr brev helt til den første av de døde av alderdom for noen år siden.

 

Hvorfor får vi aldri se den siden av "slemmingene"? De aller fleste soldatene i en krig er uskyldige folk, uansett hvilken side de er plassert på eller hvilket land de tilfeldigvis ble født i.

Lenke til kommentar
Det er ikke bra å kjempe for nazistene.. Det er bare slik det er.. Vi er ikke der enda, og jeg tror vi aldri vil komme dit heller... Og, egentlig er jeg litt taknemlig for det.

 

Selvfølgelig har du rett i at det er 2 sider av historien, men å kjempe for utrydelsen av jøder blir bare feil.. Slik kommer det nok alltid til å være, men den ene gangen noen tør og lage ett spill fra nazistenes side, vil det spillet få uendelig mye pr!

 

Skal dette bli gjort, burde det iallefall gjøres varsomt, med myye fakta.. Slik det er nå, puttes du i skoene til en amerikansk soldat og blir fortalt: skyt tyskerne.. og, det er det.. Skal man gjøre det med en tysk soldat blir det helt annerledes, og man må få masse info om hvorfor en tysker kunne godta en jødeutrydelse...

 

Husk også på, at selv om du vokser opp, så vil det alltids være 13 åringer som ikke alltid har så mye kunnskap om WW2, som vil reagere annerledes på å drepe amerikanerne..

 

edit: om det var noe i dette innlegget som var uleslig eller ikke ga noe mening, se på klokkeslettet og tenk: Hva gjorde denne herren egentlig oppe halv 6 natt til torsdag.. Svaret er......

 

Kjempe for jødeutryddelsen, seriøst, tror du samtlige tyske soldater viste om utryddelsen og kjempet innbitt for det?

 

Da Lofotraidet var over, var egentlig ordren at hele Svolvær skulle brennes til grunne, men det skjedde ikke. En gammel kone, som hadde sendt sønnen sin med skip til England, fikk represalier for dette. Da de var ferdig med henne og alle soldatene hadde gått, kom en tysk soldat til henne, hjalp henne opp, stelte sårene hennes og ga henne litt av sine rasjoner. Uten et ord gikk han fra henne.

 

Hvorfor kan vi aldri få se slike historie i WW2 spill? Det er jo totalt blottet for historisk korrekthet som det lar seg gjøre. Om folk sitter og tror at alle tyske soldater kjempet for jødeutryddelsen så gi meg navnene deres så skal jeg klaske dem over trynet med den feiteste historieboken jeg kan finne.

 

Men når du nå sier dette, hva med de sovjetiske leirene i f.eks Sibir? De var jo like gærlig om ikke værre enn mange av leirene i Tyskland, men like fult er det korrekt å spillet sovjetisk soldat, alle sovjetiske soldater viste vel om grusomheten i disse leirene? Eller?

 

Det har heller mye mer med utviklernes trang til å slikke amerikans/russisk/britisk rumpe fremfor å fortelle en korrekt historie, vi er utsatt for et skjevt bilde av såkalte "historiske" spill som CoD. F.eks under kampanjen mot Berlin så voldtok og plyndret sovjetiske soldater en drøss med tyske sivile hjem, mennesker som ikke hadde gjort en døyt. Det er faktisk en krigsforbrytelse. Men like fult spiller vi Sovjetisk soldat.

 

Blir bare irritert over dette. Det er ikke et nøyansert bilde, det er et skjevt bilde. Det er fult mulig å lage et spill som tysk soldat like fult som er det mulig å lage et RTS der du spiller sovjetisk kommandant som utsletter amerikanske byer.

Lenke til kommentar

Interessant tanke.

 

Har hatt den tanken selv også, men da innen filmbransjen.

Dette har senere blitt gjennomført også, de derre clintern filmene. Der man ser det fra det amerikanske synspunkteti den første filmen og i film nummer to ser man det fra det japanske.

 

Hadde vært en ny opplevelse hvis man fikk til dette i et spill også.

 

 

Man skal spille sovjetiske styrker på vei inn i Berlin?

 

Dette var kanskje noe av det mest brutale som skjedde. (bortsett utryddelsen av jødene)

De sovjetiske styrkene utførte mengder overgrep mot tyske sivile, voldekter, henrettelser og det som verre er.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Rolig nå... :!:

 

Det er en kjennsgjerning at det alltid er seiersherrene som skriver historien.

Mens konfliktene pågår, så er det propagande som gjelder.

 

Dette er noe som er like gyldig selv i dag.

 

Hadde Hitler vunnet, så hadde nok ikke Hitler blitt sett på som så grusom...i motsetning til Churchill...

 

Jødene hadde vært mer eller mindre utryddet og de aller fleste hadde vært glad for det...

Dersom tyskerne hadde fått skrive historien etter krigen.

 

Men, ja... du har ett poeng, og du kan helt sikkert dra den lengre.

Jeg vet at ikke alle som bar tysk uniform var nazister...og jeg vet også at gutta på skauen ikke bare var helter. Det finnes mange som helt klart kunne vært dømt for krigsforbrytelser, men dette skrives veldig lite om... den som våger å ta opp alt det jævlige gutta på skauen gjorde ved siden av heltedådene sine...

 

Hmmm... søk litt på Egil Ulateig, så skrev han litt om krigen sett fra ett litt annet ståsted enn det som er presset inn i hjernene våre på grunnskolen.

Lenke til kommentar

Ja det er veldig rart dette her. En viktig årsak er jo blant annet at mesteparten av spillene skal selges i USA, der borte finner man ikke noe nyansert syn på andre verdenskrig.

 

Det finnes dog et Spill hvor man kan få utleve Hitlers drøm og ta over verden. Hearts of Iron, og så vidt meg bekjent så er ikke det spillet bannlyst noen plass her i verden. Men det er jo ikke akkurat i FPS sjangeren.

 

En annen ting når det gjelder nazister er Civilization 4. Man kan si mye rart om Hitler men han er uansett den "største" lederen Tyskland har hatt. Hvorfor kan han da ikke lede Tyskland i dette spillet?

Stalin som ledet et land som skjøt sine egne soldater under WW2 er derimot med i spillet. Jeg lurer virkelig på hva slags logikk som blir brukt av utviklerne hos Firaxis.

 

Ellers så drev Nazistene på med mye mer en Jødeutryddelse.

 

Ellers så funker det uansett fint å lage et spill med en Campaign som starter i 1939 som tysker og avslutter i 1945 som alliert.

Lenke til kommentar

Vil ikke si det var så enkelt å si hvem som var de slemme under andre verdenskrig heller bortsett fra "nazistene". Men hvem regnet som nazister? Alle tyskerne? Alle som offisiellt var nazister? De som støttet dem? Her nord er Knut Hamsun "folkehelt" med eget museum og hele pakken, og bøkene hans regnet som klassikere. Men han støttet nazistene, så var han da på siden til de snille eller slemme?

Lenke til kommentar

Man skal vel identifisere seg med det gode, og selv i spill hvor du skal spille kjip er du egentlig på den riktige siden. På tredjeperson-skyter-siden har man i alle fall litt mer innslag av antihelter som i Hitman, GTA og Manhunt.

 

Et FPS der man er litt kjip er Contract Jack (NOLF 3), men dette fikk ikke mye oppmerksomhet. Et spill som gjør litt "narr" av å være så god-opplegget er Blacksite: Area 51.

 

Dette god/ond opplegget gjelder vel ikke bare spill, men også filmer og bøker. Har irritert meg at ting blir framstilt så svart/hvitt i en grå verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...