Gå til innhold

Kompaktkamera med HDMI utgang?

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg over den elendige billedkvaliteten på flatskjermen (Når jeg viser bilder på TV hos mine foreldre, slektninger osv) Da må det jo være bedre å gå over HDMI porten..

Vet at Samsung har en modell med HDMI, men finnes det andre digitalkameraer med denne muligheten? Eller finnes det en annen løsning, feks en kortleser med HDMI kabel eller noe slikt? Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hdmi eller ikke det er kun hvis en har kamra som tar bilder i bedre kvelitet en andre. F eks Samsung nv24hd tar bra bilder. Følger også med doking stasjon og hdmi kabel.

Sony har også varianter med HD bilder.

Ikke prøvd så aner ikke om det er noe forskjell.

Lenke til kommentar
Hdmi eller ikke det er kun hvis en har kamra som tar bilder i bedre kvelitet en andre. F eks Samsung nv24hd tar bra bilder. Følger også med doking stasjon og hdmi kabel.

Men når man ser på digitalfoto på en datamaskinmonitor ser de jo skarpe (og høyoppløste) ut. Over en analog kabel til en TV (Samme om det er flatskjerm eller CRT) er resultatet veldig dårlig (kornete). Derfor vil vel alle digitalkamera lage bilder som ser dårligere ut enn de er , når man ser de på en TV. Unntaket her er hvis man har en digital overføringskabel (HDMI)

Hva mener du med at Sony har varianter med HD bilder? Er det sony digitalkamera du mener?

Skal sjekke ut den Samsung*en. :-)

ps: Ser ut som om jeg postet dette i feil underforum (Lagringsmedier) sry

Endret av Heimdall
Lenke til kommentar
Hva mener du med at Sony har varianter med HD bilder? Er det sony digitalkamera du mener?

gjetter på at det var forvirring stillbildekamera (som er HD og vel så det) kontra videokamera (som ikke alltid er HD).

Uansett, vet at noen tvprodusenter har plugg for kortleser direkte evt SDkort.

Lenke til kommentar
PS3 har også en bra kortleser (60gb-versjonen), eller mulighet for å koble til kortleser for å vise bildene på tv. Krever seff at du har en ps3 fra før da det er litt dyrt å kjøpe denne for bildevisning alene.

Høres litt dyrt ut ja :cool: Har sett et par flatskjermer med innebygget kortleser også (Er det da alltid digitalt? Vel, må vel gå utifra at det er det, noe annet ville jo ha vært dumt!)

Skal google etter kortlesere med HDMI.

Lenke til kommentar

Det kan jo også ha mye med hva slags tv det er. Vanlige crt tv'er har en oppløsning på 720*576 eller noe sånt, og lcd -tv'er som er hd ready har en oppløsning på 1360*720 eller noe rundt der. Har du prøvd å koble inn en pc og prøve visning gjennom det (de fleste bærbare og de fleste lcd-tv'er har jo vga-kontakt)

Lenke til kommentar
Det kan jo også ha mye med hva slags tv det er. Vanlige crt tv'er har en oppløsning på 720*576 eller noe sånt, og lcd -tv'er som er hd ready har en oppløsning på 1360*720 eller noe rundt der. Har du prøvd å koble inn en pc og prøve visning gjennom det (de fleste bærbare og de fleste lcd-tv'er har jo vga-kontakt)

Takk, kan jo prøve å kjøre det over HDMI-utgangen på laptopen (Bortsett fra at min bærbare PC ikke har en HDMI utgang!) Det er jo ikke vanlig enda. Men har kanskje en på jobben jeg kan prøve med...

Jeg vet selvsagt at HD ready-flatskjermer har en høyere oppløsning enn en CRT, men det blir liksom bare teoretisk. Ettersom man må gå over HDMI inngangen på flatskjermen for å få utnyttet dette.

Den letteste (og mest portable) løsningen er for meg enten et kamera med HDMI utgang (Samsung hor jo noen ser jeg) eller en kortleser med HDMI-kabel. Noen som vet hvor man finner slike kortlesere?

Takk for alle svar forresten! :)

Lenke til kommentar

Eller om laptopen din har DVI-utgang så kan du bruke en DVI til HDMI kabel (eller overgang) som likevel vil være digitalt og «uberørt» signal hele veien.

Vil ellers tro at det nok skal godt gjøres å se forskjell på VGA og HDMI/DVI på tven din (kommer dog ann på tv).

Har ikke sett kortleser med HDMI- eller DVI-utgang. Er vel ganske få kortlesere som har mulighet for å vise bilder, men kanskje endel dingsene beregnet på portabel bildelagring (tømme minnekort mens en er på farten) har dette? Vil i så fall tro at du likevel nærmer deg prisen på en feks PS3.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle digitalkamera tar bedre bilder med høyere oppløsning enn HD i dag, det er bare at den vanlige TV utgangen på kameraet er beregnet på vanlig TV oppløsning (0,4 megapiksler) og sender bildet ut med den oppløsningen.

Har kameraet HDMI utgang, så kan kameraet sende ut bildet i langt høyere oppløsning, og det vil derfor være en stor forbedring fra vanlig TV oppløsning. Men oppløsningen på selve bildet har ingen innvirkning, ettersom bildet uansett må nedskaleres om det skal vises på vanlig TV eller HD-TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...