Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med småsøsken som stjeler penger fra rommet mitt..

Gjest Guest_Ulrik_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Ulrik_*

Hei sann, har et problem som var lite og blir større og større...

Jeg har 3 småsøsken, 2 gutter på 10 og 12 år, og en lillesøster på 9.

Og så har jeg et rom som ikke er låsbart, har 1 datamaskin her, og alle går hele tiden inn og ut (innkludert mamma) for å bruke den forp***e pc'n min som jeg har kjøpt med mine EGNE penger, passord hjelper lite å sette på maskinen da jeg får problemer for det..

Uansett, vi kan si at Gutt A er han på 10 år og gutt B er han på 12, JENTA er C.

Det har seg slik at det HELE tiden har blitt stjålet saker og ting fra rommet mitt, alt ifra litt snop og sånt til div. småting.. Men nå har problemet vokset, og det har begynt å forsvinne penger som jeg gjemmer på rommet mitt, nå nylig ble det stjålet 200,- som jeg har gjemt til skolemateriell.. er så forbanna at jeg ikke vet hva jeg skal si, har spurt alle 3 men de er likegyldige..

Vel, det har seg slik at Gutt A er av typen som er litt myk og pysete, og jeg vet at han ikke tør å gjøre sånt.. såpass kjenner jeg han.

Gutt B er mye tøffere, men han har MORAL som ingen andre, helt utrolig pålitelig!...

Jenta derimot, hu er ei rotte.. snoker på rommet mitt hele tiden, har FLERE ganger busta henne i å ta div. ting fra rommet mitt, så jeg lurer på om ikke det kan være hun, men uansett, snakket med henne og hun er som vanlig helt likegyldig..

Jeg vet ikke, men jeg føler at jeg begynner rett og slett å HATE dem, jeg klarer ikke å se på dem slik jeg gjorde før, at de FAEN IKKE kan respektere meg såpass som å la meg være i fred.. vet ikke om det er jeg som er übersensitiv, men jeg syns dem går LANGT over streken.. jeg er forøvrig netopp fylt 16 år.

Er dette noe vanlig eller? Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger, får ikke lyst til å ha noe å gjøre med dem i fremtiden om det er sånn det skal fortsette.. jeg er så forbannet og oppgitt nå at jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal tro..

Og ikke kom med noen spydige kommentarer som "flytt ut" Eller "Lås rommet" For det hjelper faen ikke siden jeg ikke har lås, og flytte ut har jeg ikke mulighet til enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta de skikkelig, å få de til å skjønne at du mener alvor. Er som å påpeke unger, skal de ta til vett og respektere de voksne, må man ruske de litt, å snakke litt hardt.

Hadde dette vært meg, hadde jeg tatt skikkelig tak i de, og gitt de på rumpen.

Husker de ikke konsekvensene til neste gang, ville jeg gitt de en omgang til (selvfølgelig på en konsekvent måte!)

Lenke til kommentar
Gjest TRÅDSTARTER
Ta de skikkelig, å få de til å skjønne at du mener alvor. Er som å påpeke unger, skal de ta til vett og respektere de voksne, må man ruske de litt, å snakke litt hardt.

Hadde dette vært meg, hadde jeg tatt skikkelig tak i de, og gitt de på rumpen.

Husker de ikke konsekvensene til neste gang, ville jeg gitt de en omgang til (selvfølgelig på en konsekvent måte!)

Har snakket hardt utallige mange ganger, sist stjal søstra mi noen halsdrops (C-vitamintabletter).. stjal ca. 50 stk. og det var alle jeg hadde, og så spiste hun alt på en gang.. dette var noen drops man ikke får tak i i Norge og som er det ENESTE som har hjulpet meg med forkjølelse, konfronterte henne med det og hun sa "ja, det var meg" sånn helt likegyldig, fikk henne faen ikke til å beklage seg heller..

Har du ikke lås eller får du ikke låse den, det finnes butikker som har lås.

Hva med å kjøpe en safe? Behøver ikke være dyr en gang Clas Ohlson osv har det (pengeskrin ++)

De stjeler vel ikke låste skap og bryter den opp i garagen.

Vel, syns det er kjipt at jeg må gå til et sånt tiltak som å kjøpe sikkerhetsutstyr for at jeg ikke kan stole på noen av dem.. Har snakket hardt og til og med tatt i dem flere ganger, har lagt kamera under senga og fått dem på film når en av dem har vært i aksjon, skjelte dem skikkelig ut alle 3 samtidig, og litt ekstra på vedkommende som gjorde det, men fikk faen ingen tilståelse, jeg er så utrolig skuffet :(

Vel, til og med far min har fått pengene sine stjålet i huset, jeg syns at dette har gått for LANGT.

Vurderer å gå til Clash Ohlson og kjøpe meg en sånn liten digitalkodesafe, de er jo bra å ha når man har fest eller barneselskap eller hva faen det måtte være hjemme, og bare låse inne tingene.

Takk for hurtige svar :)

Lenke til kommentar

Hvis søstera er som du sier over, bør hun snarest mulig få profesjonell hjelp for sine atferd. Kan umulig være normalt av en person på 9 år, og ikke forstå sannheten i alt. Greit nok å gjøre det et par ganger, men etter min mening ser jeg for meg en slags torrant, som ikke gir seg samme hva det vil koste.

Lenke til kommentar

Stjel igjen? Ble så lei av at bror min alltid "lånte" hårvoks, småpenger, verktøy etc. fra rommet mitt ... så jeg begynte å "låne" bilen hans når jeg skulle til skolen, lånte PC-en og MP3-spilleren hans hele tiden og la det andre steder enn der han la det, slik at han ikke fant det igjen osv.

Man bekjemper terror med terror.

Lenke til kommentar

Hei.

Har en slik safe fra Clas Olson hjemme.

Kjempebra. Tror den kostet rundt 6-700 kr. med digital kode.

Plass til litt potetgull, sjokolade og penger der.

Det er selvfølgelig et lite løft, men verdt det i det lange løp.

Ikke bare at du ikke mister ting hvis du har en slik,

men de små finner ikke noe å ta, slik at det ikke blir kjip stemning, skyldfølelse, kjefting og tårer.

Du har tydelig vis gjort det du har kunnet. Når det begynner å forsvinne penger synes jeg det har gått for langt.

Hvis det er du som må opprda dine små søsken fordi foreldrene feiler litt vil jeg si:

Det er bra å ha klare regler. Slik at de vet hva de har å holde seg til.

Skriv reglene på et ark og heng opp. Vis de frem, og ha kopi hvis den forsvinner.

Skriv også opp hva følgene blir av å bryte reglene.

Lag regler som du kan gå god for. Som er rettferdige, det vil si at følgene er i samsvar med regelbruddet.

I steden for å rope og kjefte, kan det avogtil virke bedre å sette seg ned og snakke

og forklare dem at når noe forsvinner så blir du veldig lei deg.

At du er glad i dem, men at det er veldig dumt når noe slikt skjer.

Ofte er det vanskeligere å ignorere en samtale enn roping og kjefting.

Og si at det var penger til skolebøker, drops fra utlandet osv.

Eventuelt foreslå for dine foreldre at de små kan få litt ukepenger til godteri mm.

Husk når du nærmer deg 40, er det kjekt å ha et godt forhold til sine søsken,

selv om en av dem sitter i fengsel for tyveri :p

Håper noe av det er brukendes. Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter
Hva med å snakke med de voksne i huset? Forklar problemet, og den store irritasjonen over at ting stadig forsvinner.

Lag egen bruker til de andre på dataen, så de ikke snoker på din ;)

Har allerede prøvd hos mor, men hun sa med en gang at jeg ikke skal gjøre noe med det så lenge jeg ikke vet hvem det er..

Mamma har allerede gitt meg 200,- for det skoleutstyret igjen (er helt steike blakk jeg)

Og sagt at hun har gitt søstera mi 200,- for noe badegreier eller noe sånt.. rart at det er akkurat samme beløp da..

----------------------------------------------------------

Er ikke dropsene/godter som er noe problem, det er jo ikke all verdens tap, men det som gjør meg skikkelig forbannet er at det er en av dem som tydeligvis ikke respekterer meg i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312

Sett opp webcam som filmer dem, hvis foreldrene dine fortsatt ikke reagerer når du har bevis så;

Når det blir borte noe, som du VET er en av dem, ta noe fra den personen som stjeler, hvis du ikke vet hvilken, ta fra alle, (de vet garanter mellom seg hvem som har gjort det)... Si at de får tilbake sakene sine når du får tilbake dine...

Hvorfor får du problemer hvis du har passord på pc'n... det er din pc?

Lenke til kommentar

Hva med et skikkelig familieråd? der søskena dine kan være med å finne ut hva som er den rette konskvensen for tyveri? kan du få foreldrene dine med på laget? Si at hvis det blir tatt noe fra rommet, passordbeskytter du pc'n en hel uke, Kan eventuellt fi pssordet til foreldrene dine hvis de er avhengi av å låne pc'n din.. Hvis du vet hvem det er så kan foreldrene dine fjærne noen av dems beste ting?..

Lenke til kommentar
Gjest TRÅDstarter
Sikkert fordi det er familiens eneste(?) og de mener den bør kunne bli brukt av alle?

Finnes slike folk også.

Jepp, eneste som er i huset som virker akkurat nå, desverre..

Satte passord på PC'n og mor min er den eneste som får bruke den, men hun er så forbaska dum at hun lar den stå igjen pålogget..

Mor mi tar ingen sin side sier hun, men virker som hun er på søstera min sin.. nå skal jeg opp og stjele 1 verdifull ting fra hver og en av dem og så gjemme det, har fått nok nå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...