Mapster Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg har forsøkt i ett par timer nå og mounte en ext3 partisjon i hjemmemappen min, uten lykke. Jeg forsøker på dette via fstab. Kjører forresten ubuntu 8.04. # /dev/sdb7 UUID=276e15f2-a0be-4215-8df3-d29602f204f9 /home ext3 relatime 0 2 # /dev/sda1 -- Partisjonen jeg forsøker å mounte UUID=34396bb1-9fe2-4c28-a26b-9ca1562418c7 /home/mapster/120gb ext3 relatime 0 2 Som en kan se så er linjen på partisjonen jeg forsøker å montere kliss lik linjen som monterer /home partisjonen, som for øvrig fungerer helt som den skal. Men sda1 ender opp med å kun ha root rettigheter. Jeg har forsøkt med user, nosuid, rw i forskjellige kombinasjoner, uten lykke. Noen som har en anelse på hvorfor det ikke går? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hvilke rettigheter har mappen /home/mapster/120gb ?? Hvis du lagde 120gb mappen som root, så vil det være som om sda1 blir montert med root som eier, siden root da eier mappa sda1 blir montert i. Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 mappen er eid av min bruker Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) og du kjører mount kommando som bruker også? Endret 3. september 2008 av olefiver Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 prøver å få det til via fstab slik at jeg slipper å taste inn mount kommando hver gang jeg starter på nytt e.l. så jeg kjører $ sudo mount -a etter jeg har oppdatert fstab. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Er det brukern din som er eier at 120gb også etter du mounter? regner med at alt som ligger på sda1 eies av bruker. sudo forran mount fører vel til at det er root som kjører mount kommando. Hvis du legger til user som option har din bruker mulighet til å mounte uten sudo. Altså med mount /home/mapster/120gb Endret 3. september 2008 av olefiver Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hvis du ikke får tilgang som din egen bruker, må du sette rettigheter på monteringspunktet _etter_ at filsystemet er montert. De rettighetene mappen har før monteringen har ingenting å si, da rettighetene lagres i filsystemet og det er disse som gjelder etterpå. Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Hvis du ikke får tilgang som din egen bruker, må du sette rettigheter på monteringspunktet _etter_ at filsystemet er montert. De rettighetene mappen har før monteringen har ingenting å si, da rettighetene lagres i filsystemet og det er disse som gjelder etterpå. Åja.. eg trodde ikke det spilte noen rolle siden partisjonen var nyformatert og regnet egentlig med at det var mountingen som jeg gjorde feil.. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå