Mannen med ljåen Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hei! Jeg er fersk i Oslo, og tok meg en gåtur gjennom byen på ettermiddagen (4-5-tiden). Tiggere var der over alt. De stod med plastkopp i hånda og mumlet "please", eller de lå på bakken med et håndskrevet pappskilt. Hvis tigging er ulovlig, hvorfor stoppes de ikke? Eller er det lov for tiden? Jeg gikk videre. På et sted ble jeg på 2 minutter spurt av 6 forskjellige personer om jeg ville kjøpe hasj. De var ikke pågående eller prøvde å overtale meg. De godtok nei, hoderistning og etter hvert total ignoranse. Heldigvis. Kunne ikke politiet sende en sivil politikonstabel til det samme området, og kroppsvisitere alle som tilbyr? Gjelder ikke dette med "besittelse" for doplangere? Vanlige mennesker får store problemer hvis de blir tatt for å ha en "rev" i lomma. Har virkelig langere fått dispensasjon for dette? Hvor kan man melde seg på? Har de blitt tatt så mange ganger at de ikke bryr seg om rullebladet sitt? Kan ikke stadig gjentagelse føre til strengere straffer, og etter hvert fengsel? Det er fint at politiet prioriterer de store haiene. Men de vil ALDRI kunne stoppe alt. Det de kunne gjøre er å arrestere alle langerne. Det ville tatt dem en halv dag. Og det er langerne som rekrutterer nye brukere. Hadde trodd Oslo skulle være flott, men det er faktisk en verre slum enn da jeg besøkte Murmansk. Tiggerne der så ekte ut, og ingen tilbød dop. Alle langerne var mørke i huden. De kan selvsagt være 10. generasjons innvandrere, men noe sier meg at de ikke har vært her lenge. Kan vi ikke sette dem på første fly til Somalia og pakistan med en gang de blir tatt med hasj i lomma? Det er stadig innlegg her på forumet med "oh shit, jeg ble tatt med hasj i lomma!" Jeg spør igjen; har man lov til dette hvis man er "flerkulturell", har en betydelig mengder dop, og sålenge det ikke er til eget bruk? En jeg snakket med sa at hvis de ble tatt, ville de snart være tilbake på gata. Hvorfor får de lov til det, med tanke på at de ødelegger liv? Er besittelse en større forbrytelse enn distribusjon? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Du sier mange velsignede og rette argumenter her. Men det spiller vel en stor faktor med at politiets mannskap pr, dags dato er svært nedskjærende. De kunne nok ha hatt seg mer ut på gata, enn å ta alt gjennom media. Om de så innfører politi-pat. utendørs i Oslos gate, for å ta langere, vil jeg tro de vil få en stor jobb. Er jo ulovlig å tigge ja, og såvidt jeg vet så blir det muligens annen "varme i panna" når det er snakk for regjerings-skift. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 1. Tigging er lov etter at de rød-grønne opphevde løsgjengerloven. Oslo kommune har forsøkt å legge til noe lignende i politiforskriften, men nektes av regjeringen. 2. Politiet har i disse dager en stor kampanje mot somalske (hovedsaklig) hasj-selgere, som er her uten oppholdstilatelse. I tillegg stiller Oslo kommune med kommunale vektere, som snart kommer til å dukke opp Problemet er at Oslo-politiet får stadig mindre penger, fordi enkelte kommunist-politikere mener at "oslo kommune trenger ikke mer penger til politi enn 10 x en kommune med 50 000 innbyggere", og så glemmer de at Oslo er hovedstaden, og derfor endel andre oppgaver som mange andre mindre byer ikke har. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 bor på en litt midre plass, men det er nok en del "knarkere" her også. så faktisk noen som var midt i "dealinga" i dag. en som stod og viftet med en pose med noe oppi og en som henta frem lommeboka. streifa meg å ringe purken, men det tar ikke lange tiden før både langeren og kjøperen er over alle hauer... ganske leit at det skal fåregå på åpen gate, midt på dagen når unger er på vei hjem fra skolen. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 bor på en litt midre plass, men det er nok en del "knarkere" her også. så faktisk noen som var midt i "dealinga" i dag. en som stod og viftet med en pose med noe oppi og en som henta frem lommeboka. streifa meg å ringe purken, men det tar ikke lange tiden før både langeren og kjøperen er over alle hauer... ganske leit at det skal fåregå på åpen gate, midt på dagen når unger er på vei hjem fra skolen. Du kunne enkelt beskrevet, og/eller holdt de opptatt til Policen hadde kommet. Ser mer bare glad på sånne folk som blir fersket av Politiet. ^^ Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 I tillegg stiller Oslo kommune med kommunale vektere, som snart kommer til å dukke opp Jeg antar at du sikter til de som skal passe på akerselva når du snakker om kommunale vektere? Den største effekten det har er at mange er redd for uniformer og dermed unlater å gjøre noe galt mens det er vektere tilstede. Det vil også være trygger for damer å gå hjem der siden det blir langt større fare for å bli oppdaget om man skulle prøve å voldta noen. (og bare sånn btw. Alle har lov til å stoppe voldtekter om de skulle se det!) Men mot langere osv så hjelper det lite, med mindre de vekterene får utvidede fullmakter. Det er i hovedsak 2 ting som skiller en vekter fra en sivil. Det ene er at de kan ha kølle/håndhjern om de får dispensasjon for det (og det er det så vidt jeg vet omtrent ingen som får) og de får eiers rettighet til å beskytte eller nekte adgang. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 I tillegg stiller Oslo kommune med kommunale vektere, som snart kommer til å dukke opp Jeg antar at du sikter til de som skal passe på akerselva når du snakker om kommunale vektere? Den største effekten det har er at mange er redd for uniformer og dermed unlater å gjøre noe galt mens det er vektere tilstede. Det vil også være trygger for damer å gå hjem der siden det blir langt større fare for å bli oppdaget om man skulle prøve å voldta noen. (og bare sånn btw. Alle har lov til å stoppe voldtekter om de skulle se det!) Men mot langere osv så hjelper det lite, med mindre de vekterene får utvidede fullmakter. Det er i hovedsak 2 ting som skiller en vekter fra en sivil. Det ene er at de kan ha kølle/håndhjern om de får dispensasjon for det (og det er det så vidt jeg vet omtrent ingen som får) og de får eiers rettighet til å beskytte eller nekte adgang. I første omgang er det vel snakk om å skape uro i miljøet, som tidligere har hatt en merkbar effekt. For to år siden hadde politiet i Oslo en uro-kampanje, der de gikk etter langere. Etter at de hadde holdt på en stund begynte det å bli vanskelig å få tak i heroin i Oslo, og prisene gikk opp, nettopp fordi de ble jaget vekk fra der de var synlige og det ble skapt mye uro i miljøet. Det er ikke et varig tiltak, og det vil ikke minke salget noe nevneverdig, men det vil kanskje gjøre det hakket vanskeligere - frem til vi får en fornuftig regjering, som kanskje kan se at Oslo-politiet trenger penger for å gjøre endel "hovedstad-oppgaver" i tillegg til det den sittende regjeringen tror at oppgavene deres skal begrense seg til. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 1. Tigging er lov etter at de rød-grønne opphevde løsgjengerloven. Var det ikke godeste Dørum som stod bak det? Men uansett: Man kan diskutere om det var verdens mest gjennomtenkte beslutning... Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Tror ikke politiet er ute etter å vise seg fra den siden på dag/kveldstid når det er turister og slikt omkring. Derimot mellom klokka 0300 og 0600 har jeg sett dem har vært aktive i både inntauelse av både prostituerte og langere, og jeg skal innrømme at jeg smilte hver gang jeg så noen ble tatt. Satt forresten ved østbanehallen en tidlig morgen etter fylla og skulle på toget hjem, så ser jeg politiet komme ved Oslo S og en utlending som kaster fra seg en hasjklump ned mot der jeg satt. Politiet ser dette og det blir et helvetes leven med polititak og skjelling, osv. Det roer seg litt og jeg blir så nysgjerrig at jeg går opp. Idet politiet tar med seg han som kasta klumpen og jeg kommer opp trappa ser jeg kompisen hans tar opp en annen klump fra bakken som han bare har sluppet rett ned uten at purken så det. Bør dem ikke sjekke sånt bedre? Spurte han om det var problemer med purken, og han svarte dem kom snart tilbake og benyttet anledningen til å tilby meg "jævla bra hasj", maroccan som han kalte det. Takka selvsagt nei og satt meg på sideways. Dem må nok være mer nøye skal dem få stoppa det, virker ikke som om langerne er redde for purken Endret 4. september 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Selvfølgelig tar politiet langere, og brukere. Men saken er det at det koster vanvittig mye å få en person dømt for å besitte f.eks. 100g hasj med intensjoner om å selge. Jeg tror nok det står mest om prioriteringer, f.eks. så er det vel mer ønskelig å ta amfetaminen, kokainen og heroinen som ødelegger liv i mye større grad enn hasj. En jeg snakket med sa at hvis de ble tatt, ville de snart være tilbake på gata. Hvorfor får de lov til det, med tanke på at de ødelegger liv?Er besittelse en større forbrytelse enn distribusjon? Besittelse er vel ikke en større forbrytelse en distibusjon men hvis du besitter store mengder (100g+) så kan du jo få strengere straff enn om du solgte dine 5g til en venn og ble tatt for det. Når det gjelder han du snakka med så stemmer det ganske bra. Jeg vet om folk som har blitt tatt for besittelse av 300g som har fått samfunnsstraff for det. Så da er det jo ingen ting som hindrer deg i å forsette som før. Også har vi de beryktede soningskøene. Jeg kjenner til en annen som ble tatt med 1 kg på seg i oktober 2007. Han er ennå en fri mann og kan gjøre hva han vil. Så politiet og rettsvesenet har en del å jobbe med hvis de virkelig vil få bukt med sakene sine. Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 I tillegg stiller Oslo kommune med kommunale vektere, som snart kommer til å dukke opp Jeg antar at du sikter til de som skal passe på akerselva når du snakker om kommunale vektere? Den største effekten det har er at mange er redd for uniformer og dermed unlater å gjøre noe galt mens det er vektere tilstede. Det vil også være trygger for damer å gå hjem der siden det blir langt større fare for å bli oppdaget om man skulle prøve å voldta noen. (og bare sånn btw. Alle har lov til å stoppe voldtekter om de skulle se det!) Men mot langere osv så hjelper det lite, med mindre de vekterene får utvidede fullmakter. Det er i hovedsak 2 ting som skiller en vekter fra en sivil. Det ene er at de kan ha kølle/håndhjern om de får dispensasjon for det (og det er det så vidt jeg vet omtrent ingen som får) og de får eiers rettighet til å beskytte eller nekte adgang. I første omgang er det vel snakk om å skape uro i miljøet, som tidligere har hatt en merkbar effekt. For to år siden hadde politiet i Oslo en uro-kampanje, der de gikk etter langere. Etter at de hadde holdt på en stund begynte det å bli vanskelig å få tak i heroin i Oslo, og prisene gikk opp, nettopp fordi de ble jaget vekk fra der de var synlige og det ble skapt mye uro i miljøet. Det er ikke et varig tiltak, og det vil ikke minke salget noe nevneverdig, men det vil kanskje gjøre det hakket vanskeligere - frem til vi får en fornuftig regjering, som kanskje kan se at Oslo-politiet trenger penger for å gjøre endel "hovedstad-oppgaver" i tillegg til det den sittende regjeringen tror at oppgavene deres skal begrense seg til. Var det ikke under nettopp denne aksjonen at volden i dopmiljøet i Oslo mangedoblet seg fordi det var nesten umulig å få tak i heroin? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 1. Tigging er lov etter at de rød-grønne opphevde løsgjengerloven. Var det ikke godeste Dørum som stod bak det? Men uansett: Man kan diskutere om det var verdens mest gjennomtenkte beslutning... Dørum er da fortsatt ganske rød-grønn. Venstre er ikke akkurat et blått parti Men han tilhører ikke den rød-grønne regjeringen, nei. Men å fjerne løsgjengerloven ble vedtatt i slutten av 2005. Bondevik 2 gikk av 14. oktober 2005, så jeg er litt usikker på hvem som vedtok det. Men det må vel i alle fall ha blitt foreslått og behandlet under Bondevik 2. I stand corrected Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Regjeringen Bondevik II ville oppheve hele løsgjengerloven og flytte de bestemmelsene man brukte i dag til andre deler av lovverket. Dagens regjering ville også oppheve denne loven med virkning fra 1. januar 2006, men utsatte å oppheve dens §11 om tiging. Denne ble først opphevet med virkning fra 1. juli 2006. Begrunnelsene man finner i ot. prpen er: Selv om straffebudet mot alminnelig tigging foreslås opphevet, mener ikke departementet at tigging er et ønsket fenomen. Imidlertid er virksomheten uønsket først og fremst av hensyn til den som tigger, fremfor av hensyn til forbipasserende. Det er uverdig at innbyggere i Norge skal føle seg tvunget til å tigge. Men å reagere med straff på tigging, løser ikke de underliggende problemene. Etter departementets syn bør det brukes sosialpolitiske virkemidler, ikke kriminalpolitiske, i arbeidet for å unngå at medmennesker skal tigge. Det vises til punkt 2.1.5 for en oversikt over tiltak som kan være relevante i den forbindelse. Departementet har fra politihold fått opplyst at noe av tiggervirksomheten har et mer «profesjonelt» preg. Disse tiggerne har ikke synlige rusproblemer, de kommer ofte fra utlandet, og tiggingen deres synes til dels å inngå i en mer organisert virksomhet. Departementet har grunn til å tro at noen også tvinges til å tigge. Det er ønskelig å ramme bakmennene i slike tilfeller, og departementet vil derfor sende på høring et forslag om å endre straffeloven § 224 (menneskehandel), slik at det går klart frem at også det å utnytte noen til tigging, rammes. I dag retter bestemmelsen seg blant annet mot det å utnytte noen til «tvangsarbeid», men det er tvilsomt om dette omfatter tigging. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Det er uverdig at innbyggere i Norge skal føle seg tvunget til å tigge. Men å reagere med straff på tigging, løser ikke de underliggende problemene. Etter departementets syn bør det brukes sosialpolitiske virkemidler, ikke kriminalpolitiske, i arbeidet for å unngå at medmennesker skal tigge. Det vises til punkt 2.1.5 for en oversikt over tiltak som kan være relevante i den forbindelse. Så vidt jeg husker, var bakgrunnen for opphevelsen at enkelte narkomane tagg penger på gaten i Oslo. I noen tilfeller grep politiet inn, med påfølgende kritiske reportasjer i mediene. Altså: Det var (iallfall i hovedsak) denne gruppen man søkte å verne ved lovendringen. Dette gjenspeiles også i sitatet ovenfor: Det er "innbyggere i Norge" som føler seg "tvunget" til å tigge, som er det sentrale. Og det er selvsagt her feilen med hele lovendringen ligger: Problemene med tigging i dag er rett og slett ikke knyttet til narkomane. Problemene knytter seg nærmest ene og alene til utlendinger som har tigging som næringsvei. Disse folkene tigger ikke fordi de føler seg "tvunget," men fordi de tjener gode og raske penger på å spille på nordmenns sympati for de svake. Det som er overraskende, er at lovgiver ikke har forstått at opphevelsen SELVFØLGELIG vil lede til at utlendinger i større grad vil komme hit - opphevelsen blir å åpne opp et MARKED. Man har hørt på politiet, men ikke skjønt problemets omfang. Etter min mening er dette temmelig naivt. Det er også alt for naivt å tro at problemene vil forsvinne ved å rette søkelyset mot bakmennene (som naturligvis holder seg skjult). Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg er helt enig med deg frevild, man var ganske naive når man åpnet for tigging. Jeg er helt enig med deg frevild, man var ganske naive når man åpnet for tigging. Jeg er helt enig med deg frevild, man var ganske naive når man åpnet for tigging. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Dørum er da fortsatt ganske rød-grønn. Venstre er ikke akkurat et blått parti Venstre er helt klart et borgerlig parti. Det tross alt snakk om at Venstre ikke ønsker å gå inn i en borgerlig-koalisjonsregjering med Frp. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Dørum er da fortsatt ganske rød-grønn. Venstre er ikke akkurat et blått parti Venstre er helt klart et borgerlig parti. Det tross alt snakk om at Venstre ikke ønsker å gå inn i en borgerlig-koalisjonsregjering med Frp. Venstre vil ikke gå i koaliasjon med noen, så lenge de ikke får bestemme alt selv, noe som er litt far fetched for et så lite parti som Venstre. Men de er et sentrumsparti, mao; grønne. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Men de er et sentrumsparti, mao; grønne. Det er vel kanskje mer presist å si. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Jeg leste i en avis i går at nå SKAL politiet sende dem ut av landet. 5-6 er allerede ute. Men snakker vi 6 av totalt 20, eller er det hundrevis av dem? Endret 25. september 2008 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 "I fem timer, fra kl. 11.00 til 16.00, får Ramm stå uforstyrret ved Spikersuppa - midt mellom Stortinget og Slottet - og selge det som skal se ut som et stort varelager med stoff. TV-kameraene filmer politiet som kjører forbi, tilsynelatende uten å få med seg hva som skjer noen meter unna. Mange mennesker stopper, og Ramm tilbyr «hasjpakker» og bonuskort til både barn og voksne." http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=526475 Dette er bare fullstendig utrolig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå