Gå til innhold

Help til å få Creative X-Fi til å funke i Ubuntu


Betroz

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har nå lagt inn Ubuntu 8.04.1 på min hoved PC på en egen harddisk. Meste er configurert her, men ikke fått til X-Fi kortet da.

 

Lurte på om dere kunne hjelpe meg med dette. Helst uten å måtte compilere Linux kernelen...

Men en enkel guide som funker. Finner guider på nettet som andre sliter med å få til.

 

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linken. Prøvde den guiden der. OSS fant X-Fi kortet mitt, men fikk ikke lyd fordet. Så prøvde jeg å reboote for å se om det kunne hjelpe. Da henger Ubuntu seg under boot! Også har jeg satt GRUB til 0 sec delay også....så får ikke brukt recovery mode eller noe sånt.

 

Hva gjør jeg nå da...? Kjipt hvis jeg må legge inn Ubuntu på nytt...

Lenke til kommentar
Trykk Esc som en gal i starten. Hvis ikke det funker fyrer du opp en livecd, går inn på harddisken og endrer /boot/grub/menu.lst

Ok prøvde å trykke ESC som en gal hehe men funka ikke. Ja kan starte med CD'en.

Men jeg vet da ikke hva som gikk galt under installasjonen av OSS. Så vanskelig for en Linux noob som meg å fixe på dette. Noen forslag?

Lenke til kommentar
hvorfor har du installert 8.04 istede for 8.10 ?
Fordi 8.10 ikke har kommet ut ennå.

 

Betroz, vanskelig å vite hva som gikk galt hos deg uten å være der. Det som derimot er tilfelle er at du har forsøkt å kompilere opp utviklerversjon av OSS, altså en versjon som kodes på hver dag. Da kan mye rart skje. Like greit å installere Ubuntu på nytt, siden dette tar kun et kvarter, og installasjonen din er knallfersk (tar meg lengre tid å feilsøke systemet ditt enn du bruker på re-install).

 

Du kan laste ned DEB fil til siste versjon (4.0-1016) herfra istedet:

http://www.opensound.com/

den kan installeres via pakkesystemet. Du må fortsatt kjøre de to (eller fire hvis du tar med systemlyder) første delene her:

https://help.ubuntu.com/community/OpenSound

 

Støtte for X-Fi har vært på plass siden 4.0-1013:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...m=990&num=1

Lenke til kommentar

Installasjonen av OSS klarte på en eller annen måte å fucka opp X serveren fant jeg ut. Fikk fixa det og la inn nVidia driverene på nytt. Så tenkte jeg : Drit i OSS, så prøvde jeg å fjerne det og legge om til ALSA igjen. Putta inn Audigy2 lydkortet (som funker på andre Linux PC'n) men ALSA fant ikke det... Fant en guide på nettet jeg fulgte, men det kom uventa error meldinger. Så ingen lyd. Klart at på ett eller annet sted har jeg selv gjort noe feil, men ikke lett å vite hvor. Akkurat nå er jeg bare drit lei av hele greia! Trenger en pause fra Linux tror jeg hehe.

 

Får se om jeg legger inn Ubuntu på nytt en dag, men det blir ikke før neste uke, for til helga skal jeg til Tyskland. Kanskje jeg venter på neste verson av Ubuntu som kommer i Januar. Innen den tid burde X-Fi være støtta ut av boksen som det heter.

 

Men takk for hjelpa så langt :)

 

Edit : Jeg har hatt driver problemer med Windows før, men det var mye enklere å fixe enn problemene jeg har i Linux synes jeg. Greit med kontroll over systemet, men makan til tungvint da! Hvem gidder å sette seg inn i hva hundrevis av filer gjør og funker?

 

Joda Ubuntu er brukervennlig....når ting funker ut av boksen. Men når man må manuelt bytte lydsystemet selv, ja da får pipa en annen lyd.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Installasjonen av OSS klarte på en eller annen måte å fucka opp X serveren fant jeg ut. Fikk fixa det og la inn nVidia driverene på nytt. Så tenkte jeg : Drit i OSS, så prøvde jeg å fjerne det og legge om til ALSA igjen.
Du fulgte en howto som svartelistet alt av ALSA ting, jeg regner med du ikke fjernet svartelistingen.
Putta inn Audigy2 lydkortet (som funker på andre Linux PC'n) men ALSA fant ikke det...
Ikke så rart når driveren er svartelistet.
Trenger en pause fra Linux tror jeg hehe.
Det virker rimelig tydelig at du oppsøkte konklusjonen. Hvis du tar deg et minutt med tenkepause, og ser på hva det er du egentlig har fått til i løpet av et par timer, så overgår vel det alt du noensinne har vært i stand til å gjøre på windows.
Joda Ubuntu er brukervennlig....når ting funker ut av boksen. Men når man må manuelt bytte lydsystemet selv, ja da får pipa en annen lyd.
Når det ikke fins drivere til lydsystemet ubuntu bruker mener du? Synes du det er rart? I XP klarte jeg å svi av flere timer bare for å finne ut hvordan jeg skulle bytte partisjon til hjemmemappa mi, å skifte ut lydsystemet ville jeg neppe klart i løpet av et helt liv.
Lenke til kommentar

@ Del

 

For å fjerne OSS igjen og svartelistinga av ALSA så fulgte jeg denne guiden. Deretter så prøvde jeg dette her. Men det scriptet fikk jeg ikke lastet ned, selv om jeg registrerte meg som bruker på forumet.

 

At jeg oppsøkte konklusjonen? Jeg sier på ingen måte at Linux er noe dritt hvis du tolker det dit hen. Som den Linux noob'n jeg er så brukte jeg lang tid på å prøve å få til dette. Mener jeg ikke gav opp for raskt akkurat. Så ble lei på slutten. Er det virkelig så rart synes du?

 

Vær så snill å ikke sammenlikn å bytte lydsystemet i Linux vs Windows. Hallo! Jeg sier bare min personlig mening at jeg synes enkelte ting er tungvint med Linux. Må vel få lov å mene det? Nei da trekker du fram svakheter med Windows for liksom å vise meg at ting ikke funker alltid der også. Folk som meg som er (tydligvis) heldig å ha en fungerende Windows Vista installasjon er en sjelden rase virker det ut som.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Vær så snill å ikke sammenlikn å bytte lydsystemet i Linux vs Windows. Hallo! Jeg sier bare min personlig mening at jeg synes enkelte ting er tungvint med Linux. Må vel få lov å mene det? Nei da trekker du fram svakheter med Windows for liksom å vise meg at ting ikke funker alltid der også. Folk som meg som er (tydligvis) heldig å ha en fungerende Windows Vista installasjon er en sjelden rase virker det ut som.

Vel, sist jeg sjekket har du bare et lydsystem i Windows. Uansett, OSS er ikke noe nybegynnere bør røre (hvis ikke distroen støtter OSS da).

Lenke til kommentar
@ Del

 

For å fjerne OSS igjen og svartelistinga av ALSA så fulgte jeg denne guiden. Deretter så prøvde jeg dette her. Men det scriptet fikk jeg ikke lastet ned, selv om jeg registrerte meg som bruker på forumet.

 

At jeg oppsøkte konklusjonen? Jeg sier på ingen måte at Linux er noe dritt hvis du tolker det dit hen. Som den Linux noob'n jeg er så brukte jeg lang tid på å prøve å få til dette. Mener jeg ikke gav opp for raskt akkurat. Så ble lei på slutten. Er det virkelig så rart synes du?

Nei, men du unnlot å følge rådet jeg ga deg om å reinstallere, selv etter at du som administrator hadde herjet med dype systeminnstillinger. Jeg skjønner jo at du ønsket å finne ut av det på egen hånd, men da bør du også makte å løfte blikket slik at du ser proposjonene over det du gjorde. At X-Fi ikke har drivere i ALSA har du kun Creative å takke for, men det er altså et problem i bedring. I det hele tatt så er det blitt unntaksvis at hardware ikke fungerer på linux, og de siste bastionene faller nå i full fart. Konklusjonen du sikter mot er at linux er vanskelig, og den er mange av oss drittlei. Det er ikke lenge siden lydkortet ditt var trøblete i Vista, hvor mange brukte det som påskudd til å proklamere hvor jævlig vanskelig Vista er? Du var forutinntatt og oppsøkte konklusjonen. Den som leter han skal finne.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du!

Jeg var på creative sine side! Det lå jo faen meg drivere til linux der!

Jeg lasta ned og installert og jeg hørte faktisk trommelyd når den starte opp etter jeg tok en restart. Og jeg ser sånn creative shit i lydpanelet. Nå gjelder det bare å fikse det jeg rota til :p. Vet ikke helt hvordan panelet bør være instillt se...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...