Graute Knappstjert Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Hva er praksisen rundt overformynderi? Jeg så noe på TV om ei lita jente som snart skulle dø. Hun hadde fått en sykehuserstatning eller forsikringsutbetaling i sitt eget navn, som en eller annen offentlig etat hadde kidnappet i påvente hennes 18 årsdag. Selv om legene sa at hun aldri ville bli så gammel, og foreldrene trengte pengene for å tilrettelegge huset hennes behov. Foreldrene sendte mange brev, men lederen i etaten var regelrytter. Pengene kunne ikke utbetales før jenta var 18, eller mer sannsynlig: død. Et brev lenger opp i systemet + et TV-team, fikk regelrytteren til å endre mening. Happy ending. * Er det vanlig at erstatningspenger settes i barnets navn? * Hva skjer med slike overformynderpenger? Skal denne etaten ha pengene, eller skal foreldrene "forvalte" dem? * I hvilken grad kan foreldre forvalte pengene? Jeg trodde ponget med overformynderi var å hindre en mindreårig i å sløse bort pengene sine før han/hun er gammel nok til å tenke grundig gjennom saken. Burde ikke da heller pengene fryses, enn å "forvaltes" av foreldrene eller denne etaten? * I hvilken grad kan foreldre "forvalte" barnets penger? Betyr det at barnet kan bruke pengene, kun med foreldrenes tilatelse? Kan foreldrene, hvis de er skikkelig slemme, bruke pengene på seg selv? Og er det lov? For en god stund siden skrev avisene at Harry og Hermione var blitt gamle nok til å få tilgang til pengene sine. Brukes samme system på den andre siden av dammen? Kan deres foreldre bruke pengene uten å innhente tillatelse fra barnet? mange spørsmål. :-) Endret 3. september 2008 av Tordenknoll Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Overformynderiet skal vel "formynde" pengene til alle barn som har mer enn 100 000,- Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Grensa går på kr 75.000,- men har hørt at dette er under revidering nå. Dette er en kan-grense og ikke en må-grense. Dersom junior har spart ukepenger og sommerjobbpenger til over kr 75.000,- kan overformynderiet gripe inn, men det er i praksis som regel høyere beløp som må til. Det er som regel strengere i større byer (da det er større forhold og mer formalisert system). Når et barn er forsikret og blir sykt/skadet slik at det blir utbetaling, er det barnet selv som mottar dette. Da er det som regel snakk om større beløp, slik at overformynderiet griper inn. Grunnen til at pengene utbetales til barnet selv, er at ikke mor og far skal bruke opp pengene på seg selv. De må da søke overformynderiet om å få lov til å få ut penger. Dette er godt ment fra myndighetenes side, men kan virke tungvindt. Pengene kan ikke plasseres i en hvilken som helst spareordning heller. Aksjefond er f.eks for usikkert for overformynderiet, mens livrente var mye brukt før. Nå har reglene for livrente blitt noe endret de senere år, så hva de tillater nå er jeg litt mer usikker på. Barnet selv har ingenting det skulle sagt i forvaltningen av pengene. Det er vergene (foreldrene) som bestemmer over barnets midler frem til det er 18 år. Det er regler for at barnet kan ha en brukskonto osv, men dette er ikke snakk om større beløp. Overformynderiet kan som sagt gripe inn ved kr 75.000,- og da "overtar" de forvaltningsansvaret fra foreldrene. Foreldrene mister ikke all bestemmelsesrett, men det er overformynderiet som har siste ordet. Barnet får selvsagt full tilgang til pengene når det blir myndig. Saken du refererer til kjenner jeg ikke til, men det er nok dessverre ikke uvanlig at det finnes stivbente personer i overformynderiet. Endret 4. september 2008 av learntofly Lenke til kommentar
edds Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg trodde overformynderiet var ment for å hindre at nettopp foreldrene ikke får slått kloa i pengene til barnet. Er jeg helt på jordet her? Sorry for litt off-topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå