Gå til innhold

Vifte på bærbar maskin har sluttet å virke. Butikken sier at reklamasjonsretten ikke gjelder

Løve

Anbefalte innlegg

For litt over to år siden så kjøpte jeg en bærbar maskin fra Netshop. Den har fungert helt fint frem til nå da en av kjøleviftene på maskina sluttet å gå og maskina overoppheter og slår seg av. Jeg kontaktet Netshop, men de påstår at vi må betale for reprasjonen selv siden garantien har gått ut. Har Netshop rett eller prøver de bare å lure oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge har du 5 års reklamasjonsrett, så bare drit i garantien du ;) . Dette er helt klart en reklamasjonssak, så her sier det norske lovverket at de skal reparere den gratis, og jeg tror de også skal dekke fraktutgiftene.

Og for ordensskyld:

Reklamasjon: Det som står i loven at du har rett på. Dersom varen er beregnet for å vare lengre enn 3 år, er reklamasjonsstiden 5 år. Eksempelvis gjelder 5 år for mobiltelefoner, tv, spillkonsoller, pc osv. Unntatt er slitedeler som er ment å skiftes ut innimellom. Vifter er ikke slitedeler.

Garanti: "Ekstra" i tillegg til det lovpålagte, har ikke noe med loven å gjøre. F.eks. kan en produsent grarantere at varen holder 10 år, eller at slitedeler ikke skal bli ødelagte før det er gått 3 år.

Du har loven på din side :thumbup: , men Netshop velger å være kranglete :thumbdown:

Håper dette hjalp :)

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
For litt over to år siden så kjøpte jeg en bærbar maskin fra Netshop. Den har fungert helt fint frem til nå da en av kjøleviftene på maskina sluttet å gå og maskina overoppheter og slår seg av. Jeg kontaktet Netshop, men de påstår at vi må betale for reprasjonen selv siden garantien har gått ut. Har Netshop rett eller prøver de bare å lure oss?

vis jeg ikke tar helt feil så har du rett til å bruke reklamasjonsretten din. den er på 3-4 år eller noe

Lenke til kommentar

vis jeg ikke tar helt feil så har du rett til å bruke reklamasjonsretten din. den er på 3-4 år eller noe

Reklamasjonsretten er på 5 år, selger dekker frakt og stiller med utlånsprodukt etter en uke.

Lenke til kommentar

Er det samme maskin som i denne tråden din:

...

Laptopen min har begynt å slå seg av under bruk, helt tilfeldig. Jeg tror det kan ha sammenheng med at den fikk vann over seg under en taklekasje for noen måneder siden, selv om den har fungert frem til nå. Er det vanlig at vann på laptoper har slike ettervirkninger eller kan det være noe annet? Jeg har ikke så mye å føye til det at maskina slår seg av når den brukes. Det er helt tilfeldig når det skjer og det er ikke noe tung bruk på den.

Lenke til kommentar

Och vem eller vilka har bestämt att det skall vara 5 år och inte 3? Bara för att det passar oss kunder bättre att det är 5 år behöver ju inte mena att så är fallet. Detta är OT deluxe, men samtidigt ser jag många gång på gång hävdar saker som KANSKE inte är riktiga alls.

Lenke til kommentar
Och vem eller vilka har bestämt att det skall vara 5 år och inte 3? Bara för att det passar oss kunder bättre att det är 5 år behöver ju inte mena att så är fallet. Detta är OT deluxe, men samtidigt ser jag många gång på gång hävdar saker som KANSKE inte är riktiga alls.

det er enten 5 år eller 2 år i norge, ikke 3 år som dere har i sverige. alle produsenter i norge følger 5 års reklamasjon, så det er ikke noe å diskutere en gang.

Lenke til kommentar

Produsentene og selgerne har selv innført praksisen som tilsier 5 års reklamasjonsfrist på en PC. Du har rett i at det ofte hevdes ting som ikke er riktig, men her er det nok ikke noen tvil :)

I sverige har vi 3 års reklamasjonsfrist, men i motsentning til i Norge har vi ikke muligheten til å reklamere direkte mot produsenten.

Lenke til kommentar

Det er nok forbrukerkjøpsloven og dens forarbeider som klart definerer 5 år reklamasjonsrett på bærbar PC, i og med at det står i klartekst som følger:

Forbrukerkjøpslovens § 27, annet ledd.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Ingen kan bestride at en PC, bærbar eller stasjonær har en levetid som er vesentlig lengre enn 2 år. I denne sammenheng er det kun teknisk levetid som er interessant, ikke om man ikke har ytelse til det siste spillet.

Lenke til kommentar

Ingen tvil i at dette er en reklamasjonssak nei. Det er kanskje riktig at du ikke har garanti, men det er irrelevant når reklamasjonsrettet trumfer den.

Det gjelder vel og merke ikke hvis det er selvforskyldte skader slik som den taklekasjen som nevnes litt opp i tråden. Slike ting må taes på forsikring i så tilfelle. reklamasjonsrett gjelder bare byggkvaliteten og varigheten på gjenstanden under normalt bruk, ikke inkludert uhell osv.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter "reklamasjonsrett."

Om en bærbar pc har fem års reklamasjonsfrist etter forbrukerkjøpsloven, er vel ikke uten videre sikkert, men under forutsetning av at så er tilfelle: Er det en mangel at viften ikke fungerer, da? Hvis ikke, kan du reklamere så mye du vil, men du kommer ingen vei uansett.

Antagelig vil det ikke foreligge noen mangel hvis viften stanset pga. støv.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe som heter "reklamasjonsrett."

Nei det er vel korrekt om man skal være juridisk pirkete. Men man har rett til å reklamere, det man ikke har rett til er uansett får godkjent en reklamasjon.

Om en bærbar pc har fem års reklamasjonsfrist etter forbrukerkjøpsloven, er vel ikke uten videre sikkert, men under forutsetning av at så er tilfelle: Er det en mangel at viften ikke fungerer, da? Hvis ikke, kan du reklamere så mye du vil, men du kommer ingen vei uansett.

Antagelig vil det ikke foreligge noen mangel hvis viften stanset pga. støv.

Den er ikke diskusjonsbar, en bærbar PC har reklamasjonsfrist på 5 år når det er snakk om forbrukerkjøp (som f.eks. også mobiltelefoner har). Unntaket er batteriet som har 2 års reklamasjonsfrist. Teknisk levetid under normal bruk er betydelig mer en 2 år, og sannsynligvis også betydelig over 5 år ved normal bruk, noe det at det normalt gis 5 års "garanti" eller mer på deler som harddisk, vifte etc klart indikerer.

Nå er det vel få som er uenig i at feil som beviselig skyldes betydelig grad av ytre påvirkning, som større mengder støv, sølt kaffe i tastatur, etc., - ikke kan klassifiseres som mangel. Men stopper en vifte etter litt over 2 år uten slike betydelige ytre påvirkninger er det klart en mangel. Og det skal litt støv til, selv har jeg PC-vifter som har gått 24/7 i 6 - 7 år (ikke bærbare dog).

Lenke til kommentar
Den er ikke diskusjonsbar, en bærbar PC har reklamasjonsfrist på 5 år når det er snakk om forbrukerkjøp (som f.eks. også mobiltelefoner har). Unntaket er batteriet som har 2 års reklamasjonsfrist. Teknisk levetid under normal bruk er betydelig mer en 2 år, og sannsynligvis også betydelig over 5 år ved normal bruk, noe det at det normalt gis 5 års "garanti" eller mer på deler som harddisk, vifte etc klart indikerer.

Nå er det vel få som er uenig i at feil som beviselig skyldes betydelig grad av ytre påvirkning, som større mengder støv, sølt kaffe i tastatur, etc., - ikke kan klassifiseres som mangel. Men stopper en vifte etter litt over 2 år uten slike betydelige ytre påvirkninger er det klart en mangel. Og det skal litt støv til, selv har jeg PC-vifter som har gått 24/7 i 6 - 7 år (ikke bærbare dog).

Ja, når rekl.fristen for en mobiltelefon er fem år, skulle man jo tro at det samme måtte gjelde for bærbare pc-er.

Et litt interessant spørsmål er hvordan det stiller seg når salgstingen har ulike komponenter. Noen av disse vil jo gjerne være ment å vare lenger enn andre, dette gjelder f.eks. batterier som du er inne på. Kan man imidlertid kjøpe en bærbar pc, og så skal spørsmålet om reklamasjonsfrist vurderes særskilt for hver enkelt komponent? Det tror jeg ikke - loven sier jo at femårsfristen gjelder hvis tingen eller "deler av den" er ment å vare vesentlig mer enn to år.

Det pussige er da at man kan reklamere på et batteri innen fem år hvis det er kjøpt som del av en pc, mens fristen helst blir to år om batteriet kjøpes separat. Det samme gjelder selvsagt vifter.

Lenke til kommentar

Batteri er to år uansett om det er kjøpt løst eller "del" av bærbar PC. Reglene rundt batteri ble faktisk klarlagt i en dom i forbrukertvistutvalget for relativt kort tid siden. Dell var vel den ene parten. Samme vil trolig gjelde for batteri i andre produkter med generelt sett 5 års reklamasjonsfrist. Så batterier er det uansett ikke 5 års reklamasjonsfrist på.

Og det er en realitet at selv om hovedgjenstanden uten tvil har en reklamasjonsfrist på 5 år, noe som f.eks også gjelder biler, vil det være deler/elementer der ikke det kan hevdes 5 års reklamasjonsfrist. Typisk er det slitedeler, som faktisk har en lavere teknisk levealder ved normal bruk.

Men når det gjelder en bærbar PC er det i realiteten ingen andre deler enn batteri som har en teknisk levetid på under 5 år ved normal bruk. Og igjen, skader som skyldes klar ytre påvirkning er ikke og har aldri vært en mangel i lovens forstand.

Nå er også Forbrukerkjøpsloven såpass generell, at man må både se på lovforarbeidet og rettspraksis for å komme med rett svar.

Den type avveining som man har når det gjelder batteri er også svært fornuftig rettstenkning. På den ene siden, dersom batteriets normale levetid skulle bestemt en kort reklamasjonsfrist, så ville det være klart til forbrukers ugunst. Samme ville at en del som er lett utskiftbar og normal har klart kortere levetid skulle gis samme reklamasjonsfrist som hovedtingen legge en utilbørlig byrde på selger.

Edit: Ser at TEE formulerer det litt annerledes, men også helt korrekt. Klart man kan reklamere på en 3 år gammel bærbar PC der batteriet er dødt, men det er altså ikke en mangel. Men reklamerer man på en 23 mnd gammel bærbar PC med dødt batteri, er det en mangel. Men man har kun rett til å få skiftet batteriet vederlagsfritt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...