Gå til innhold

Teoretisk og praktisk matte->Fysikk,kjemi og bilogi 2.året

Ihasabucket

Anbefalte innlegg

hei,, jeg har begynt på vg1 i retningen studiespessialiserende,,

jeg ahr valget med å ta p eller t matte

Dette gjelder visst det første året og 2. og 3. år må jeg velge enten S matte eller R matte

S matte skal visst være fortsettelsen av P matten mens R er fortsettelsen av t

spørsmålet: Hvis jeg velger P matte det første året, og deretter S1 og S2... altså alt det enkelste, vil det være mulig for meg å komme inn på medisinstudiet?

Og vil det være mulig å velge kjemi, fysikk og slikt som valgfag det 2. året?

Endret av Diskutereren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant dette

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Fag- og timefordeling i Kunnskapsløftet

For søkere som skal kvalifisere seg for opptak i Kunnskapsløftet, er fagkravene til GSK som følger:

Norsk: 393 timer

Engelsk: 140 timer

Matematikk: 224 timer

Naturfag: 140 timer

Samf.fag: 84 timer

Historie: 140 timer

Fagkravene må være dekket i tillegg til (eller i) enten Vitnemål om bestått norsk treårig opplæring som gir studie- eller yrkeskompetanse, eller 23/5-kompetanse.

De spesielle opptakskravene er:

* Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2)

* Fysikk 1

* Kjemi 1+2

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Hvilket bringer meg tilbake til spørsmålet,, kan jeg ta realfagspesialisering, altså fysikk og kjemi, det 2. og 3. året om jeg velger praktisk matte 1, året?

Lenke til kommentar

Hei,

Du kan komme inn på medisin med S1+S2, og dette kan du velge etter å ha gått praktisk matte i første. Likevel vil jeg anbefale deg å ta teoretisk matte, da du har mulighet til både å velge et år R matte, R1, eller to år S-matte. S-matten vil gå mye lettere dersom du tar T-matte nå, og da har du som sagt flere valg. Det er også bedre å ha litt vanskeligere matte i 1.klasse og heller få det enklere i 2.klasse enn omvendt, mener nå jeg.

På skolen min er man også frarådet å velge fysikk dersom man ikke har R-matte. Selv om dette ikke er et krav, tror jeg likevel det vil være en fordel for fysikkens del. Altså er mitt budskap at du bør velge T.matte, så står du fritt senere. Det skal heller ikke være store problemer å bytte fra T til P-matte underveis i skoleåret, den veien er lettere enn omvendt.

Kanskje har du allerede bestemt deg, håper uansett dette oppklarte litt. :)

-T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...