Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc fungere ikke, starter, USB Device Over Current Status Detected


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville sjekket ram brikkene en for en. Har opplevd noe lignende etter bygging, maskinen virket ikke med 4 gb av identisk ram, men med 2 gb så virket den. Det var faktisk heller ingenting galt med ram brikkene i seg selv.

 

btw, usb over current device er ei melding som kommer hvis maskinen bootes med en usb minnepenn e.l i maskinen, og boot rekkefølgen har other device enabled i bios.

Endret av orbok
Lenke til kommentar

I see, har bare koblet til en mus...tastaturet som er trådløs er koblet via sånn lilla eller var det grønn rund inngang...(gamel greie)...burde jeg kjøpe usb-tastatur? har ingen tilgjengelig...

 

orbok: så jeg må boote opp med flere usb koblet til? har ingen minnepenn koblet til nå ,men har en tilgjengelig...

 

Skal prøve det med ram. '

 

btw. takk for svar!

 

edit: har nå prøvd det med rambrikkene, men er det samme problemet med begge hver for seg.

 

hvordan kommer jeg inn i biosen?? Skal jeg desable usbporten der eventuelt??

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Du går inn bios ved å trykke på DEL, eller F2 ved booting avhengig av type bios du har. I bios har du select boot sequence priority eller lignende, og der bør HDD stå først, deretter DVD-rom, ev floppy hvis du har det. Skal du innstallere windows fra cd, må DVD-rom stå først. I noen tilfeller står også other device som et alternativ, og det vil si en usb minne pinne e.l Skal du flashe bios uten floppy, anbefaler jeg at du gjør det med en slik...

Lenke til kommentar

takk for svar.

 

1)Er det farlig å flashe biosen? Noe man kan gjøre feil?

2)Hvilken biosversjon burde jeg velge?

3)Kan Feilen bli fikset av det?

4)Kan jeg bruke flashminne for å flashe bios?

5)Skal jeg gjøre noe etter å ha satt in minnepenn med den nye bisoen?

6)Hvis feilen er der fortsatt, kan jeg levere den tilbake til amentio.no?

 

er ikke sikker på om tastaturet funker helt fint, får jo ikke tid til å teste det..men skal prøve.

 

Ble mange spørsmål det.

 

edit: i stad tenkte jeg at jeg skulle koble til mus, minnepenn, kortleser og webkamera via usb...men da skjedde det noe rart. Pcen har fortsatt å gå i 2 timer...uten at det har komme opp noe på skjermen. For nå har jeg bare en ram brikke i b1(nummer 3 fra cpu).

 

Nå prøvde jeg en rambrikke på 2gb i a1( nærmest cpu), da fikk jeg samme problemet som jeg hadde.

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Jeg vil fraråde deg å begynne styre med BIOS-flashing. Dessuten tror jeg ikke problemet ligger der, men at det i stedet er en "fysisk" feil.

 

Du nevnte lenger oppe at du benytter et trådløst tastatur. Ville i såfall vært en ide å prøve med et vanlig PS/2 tastatur. (kr.49 på Biltema eller noen har et liggende).

 

-På den annen side, googler man det aktuelle problemet "USB over current status Detect", så viser det at det heller ikke finnes en enkel årsakssammenheng med noe, såvidt jeg kan se.

 

Neste skritt da er vel retur/reklamasjon.

Lenke til kommentar

nei, da vet jeg ikke...får vel ta en retur da.

 

synes fortsatt dette var lit rart:

i stad tenkte jeg at jeg skulle koble til mus, minnepenn, kortleser og webkamera via usb...men da skjedde det noe rart. Pcen har fortsatt å gå i 2 timer...uten at det har komme opp noe på skjermen. For nå har jeg bare en ram brikke i b1(nummer 3 fra cpu).

 

Nå prøvde jeg en rambrikke på 2gb i a1( nærmest cpu), da fikk jeg samme problemet som jeg hadde.

Lenke til kommentar

Var det jeg visste, Asus har feilkoblet USB-portene bort i Ram-slotene! :fun:

 

Nope, hovedkortet høres helt weird ut. Tror du liksågodt kan ta den tunge veien om reklamasjon først som sist. Er vel grenser for hvor mye rariteter man bør godta på et splitter nytt HK :hmm:

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Er det sannsynlig at de finner noen fil på hovedkortet? hvis ikke, så må jeg punge ut mer penger?

 

Jeg ville vel før evt. retur først prøvd med et PS/2 tastatur. Litt trist hvis de kunne "ta" deg på det punktet.

 

Ang. returkostnader osv. har jeg (bank i bordet) ingen erfaring/kunnskap om, men første skritt er vel å kontakte butikken for å få tildelt et såkallt RMA nummer, i forkant av returen. Sikkert noen her som kan opplyse deg bedre om dette.

 

Og ja, kan kanskje være greit å bytte til et annet HK/merke hvis de tilbyr det.

Lenke til kommentar

Ja, det tastaturet (23-857) med PS/2 plugg som passer her

post-10740-1220887124.jpg

 

Poenget mitt var at du får prøvd noe annet enn det PS/2 trådløse m/baseenhet som du har nå.

 

Hvorvidt det er "påkrevd" å forsøke finne alle mulige evt. feilkilder før en reklamasjon/retur kan jo diskuteres. Det står vel forsåvidt sikkert ikke noe i manualen at man ikke kan benytte trådløst/base, så sånn sett kan du vel "slippe unna", uten å ha forsøkt noen annen/alternativ tilkobling.

Lenke til kommentar

har nå prøvd det, men det samme problemet.

 

btw. har åpnet en ny tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1005601

 

tenker jeg bestiller dette nå:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2036204;r:pg

stussa litt på dette:

(Note) This motherboard is designed with VRD11.1 power phase, and cannot be compatible with VRD10 designed CPU.

 

noen som har noe i mot det hovedkortet?

Krav:1) Vil ha fra et sted der de har rask levering + bra pris + lite i frakt.

2) Kommer ikke til å overklokke, men burde ha støtte for 4 kjerner (45nm).

3) DDR2 må det være.

 

spørsmål: forskjellen er? Er den bra? er det noen problemer med den tro? Har ikke tid til å retunere den, om det er feil, tror jeg...skal i militæret snart.

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

LItt rotet tråd dette, men pri 1 er vel å koble fra alle usbkabler på hovedkortet for å utelukke dette som feilkilde (sry hvis dette allerede er prøvd).

 

Hvis feilen vedvarer tror jeg dette er det samme problemet jeg opplevde med mitt asus-hovedkort. Løsningen på mitt problem var å resette cmos. Dette er godt forklart i manualen til hovedkortet. Dette tror jeg mest sannsynlig vil løse problemet hvis det eksisterer selv når alle usb-kabler er frakoblet. Hvis dette ikke løser problemet ville jeg prøvd å flashe bios. Gå til www.asus-tech.com (?) søk opp hovedkortet ditt og downloads og finn deretter bios. Informasjonen der og i manualen til hovedkortet vil hjelpe deg gjennom flashingen. Anbefaler å bruke usb-pinne og EZ-Flash i BIOS.

Lenke til kommentar

Oppgradere BIOS vha USB hvis porter ikke funker er vel ikke lett å få til.

 

Jeg synes det høres ut som du har en kortslutning et sted.

Vær obs på at interne USB headere har en pin10 (=USBOC ,over current protection) , og at noen kabinett tilkoplinger har en tråd på denne.Denne må kuttes ellers kan det være gnd legges inn mot hovedkortets USB port på denne og du får nevnte problem.

 

Fjern alle kabler mot interne USB headere på hovedkortet og test USB funksjonalitet på portene som er stanard bakpå kortet.

Funker det da vet du at det er monteringsfeil.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

hei. Nå har jeg bestilt et nytt hovedkort :S men har ikke sendt det jeg har nå tilbake.

 

Kunne ikke finne noe om CMOS i manualen....jeg vet ikke hva det er en gang.

 

Skjønte ikke så mye av dette:

Vær obs på at interne USB headere har en pin10 (=USBOC ,over current protection) , og at noen kabinett tilkoplinger har en tråd på denne.Denne må kuttes ellers kan det være gnd legges inn mot hovedkortets USB port på denne og du får nevnte problem.

 

Har ikke mye peiling btw.

Lenke til kommentar

Hvis du har hovedkort problemer med rar boot , usb problemer og en Antec Sonata case og har tilkoplet interne USB connectorer vennligst se her :

http://www.antec.com/us/support_roductInfo...=5&FAQno=14

Warning: If your motherboard contains a USB pin labeled OC or NC, make sure that no wire goes to it. You can lift the black tab and pull the wire out or simply clip the wire going to it. The pin for it is usually in pin 10. When a wire is connected to OC or NC, all the USB ports can stop working, the system can automatically shut down, or the secondary IDE is disabled.

Så fikser du dette enkelt med å klippe av den ene ledningen som er på pinne 10.

 

Nytt hovedkort vil ikke hjelpe deg , men gi deg samme problemer pånytt igjen hvis du gjør det samme med intern USB kabel tilkopling fra Antec kabinettet om igjen.

 

 

Jeg har selv erfaring med dette "fenomenet" og kan love deg at det er 110% sant.

Hovedkort blir skikkelig *funky* , og man får all slags rare symptomer.

 

Skjønner du fremdeles ikke hva du skal gjøre og trenger bilde/tegning for detaljer om hva du skal gjøre kan jeg godt lage det til deg og poste her.

Lenke til kommentar

takk for svar.

 

Har nå avbestilt gigabyte hovedkortet. Siden du er så sikker på det ;)

 

Hadde vært veldig fint om du kunne få frem tegninger. Er det pinne 10 på den 'store' strømkabelen? 10 ledninger på hver side + 2 til på hver side som er delt halvveis fra resten...

 

Må jeg klippe det av eller kan jeg la vær å koble den til?

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...