hakonso Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Kjøpte meg ny PC for to dager siden, og nå er den dau som ei sild. Har testet alle mulige feilkilder (ram, skjermkort, pwrbutton, kabler, etc). Når jeg forsøker å skru på maskinen skjer det altså ingen verdens ting. Ingen vifter som drar i gang, kun ett lite rødt LED-lys på hovedkortet som ifølge manualen indikerer at det får strøm. Har testet PSU på annen maskin, den fungerer fint. Jeg vil bare være 100% sikker på at hovedkortet er ødelagt før jeg sender det inn. Kan det være noe jeg har oversett? Innspill mottas med takk! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Ser nok ut som hovedkortet selv om jeg ikke er 100% sikker. Er det CPU skal i hvert fall viftene starte i et par sekunder før de skrur seg av. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Kan også være PSU. Er maskinen selvbygd? Hvis så, dobbeltsjekk all montering (alle kabler). Er avstandsstykke montert mellom hovedkort og kasse (og kun der det er skruefester)? Noen løse deler (skruer etc?) Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Er litt vrient å komme med en skuddsikker diagnose slik uten å selv ha feilsøkt i maskinen. Til å begynne med kan du jo sjekke at alt av kabler og kort sitter som de skal og at ikke noe er løst. Ellers kan du også ribbe maskinen for alt av maskinvare den ikke trenger for å starte. Alt fra ekstra harddisker til ekstra minne. Og forklar gjerne også i hvilken sammenheng problemet oppstod. Skjedde det helt brått når maskinen var på f.eks.? Eller var den bare slik når du skulle starte maskinen en dag? Endret 3. september 2008 av scumbag Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Kan også være PSU. Er maskinen selvbygd? Hvis så, dobbeltsjekk all montering (alle kabler). Er avstandsstykke montert mellom hovedkort og kasse (og kun der det er skruefester)? Noen løse deler (skruer etc?) Han sa at hovedkortet fikk strøm og at PSU'en funket fint på en annen PC . Lenke til kommentar
hakonso Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Maskinen er selvbygd ja, har trippelsjekka alt av kabler og ribba den for alt overflødig. Den har fungert helt fint frem til den plutselig døde. Har vært borti lignende problem før, men da starta i det minste viftene. Er ingen skruer eller overflødige festeskruer til hovedkortet som kan forårsake kortslutning såvidt jeg kan se. Problemet oppsto etter at jeg skulle feste HDD-Led-kabelen. Jeg drev og fikla med kablene og da jeg skulle skru på PC`en igjen for å sjekke om kabelen satt riktig var det slutt på moroa. Kan statisk elektrisitet være synderen? Har aldri opplevd noe sånt før.. Lenke til kommentar
Entim Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Du har ikke snudd pwr button kabelen når du drev å fiklet med HDD-led kabelen? Lenke til kommentar
hakonso Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Nei, og for sikkerhets skyld har jeg prøvd å snu den flere ganger. Tror ikke det har noe å si uansett.. Har også en pwrbutton på selve hovedkortet (MSI P45 Platinum) og det skjer ingenting når jeg prøver denne. Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Napp ut alle de ledningene, men la PWR stå igjen. Eller har du prøvd dette allerede? Lenke til kommentar
hakonso Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Har prøvd det Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Kan også være PSU.... Han sa at hovedkortet fikk strøm og at PSU'en funket fint på en annen PC . Så lenge vi ikke vet strømkrav til maskinen hans og til den andre maskinen, kan det fortsatt være PSU. PSU kan gi nok strøm til at led kan lyse men ikke gi nok til øvrige ting. Jeg ser ingenting i trådstarters tekst som bekrefter at hovedkort får (nok) strøm. Trådstarter: Har du sjekket i manualen til hovedkortet ditt hva rød led betyr fullt ut? Endret 3. september 2008 av PerB Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Da foreslår jeg å ribbe maskinen for resten. La det kun stå igjen PSU, Hovedkort med CPU og minne. La PWR-ledningen stå og koble så til strømmen igjen. Starter ikke maskina da kan det kun være enten Hovedkort eller CPU. Selv holder jeg en knapp på CPU-en. edit: Rød lampe kan være kjekt å sjekke, som nevnt over. I mitt tilfelle lyser det rødt når f.eks. grafikkortet ikke sitter skikkelig i. Endret 3. september 2008 av scumbag Lenke til kommentar
hakonso Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Kan godt være at PSU ikke gir nok strøm ja. Den andre maskinen er eldre og den opprinnelige PSU`en er på 350W, mens den nye (mulig defekte) er 500W.Ifølge manualen til hovedkortet betyr den LED`en at hovedkortet får strøm, hverken mer eller mindre. Kan det allikevel være at det ikke får nok strøm? Strømforsyningen er også helt ny forresten. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Da foreslår jeg å ribbe maskinen for resten. La det kun stå igjen PSU, Hovedkort med CPU og minne. La PWR-ledningen stå og koble så til strømmen igjen. Starter ikke maskina da kan det kun være enten Hovedkort eller CPU. Selv holder jeg en knapp på CPU-en. edit: Rød lampe kan være kjekt å sjekke, som nevnt over. I mitt tilfelle lyser det rødt når f.eks. grafikkortet ikke sitter skikkelig i. Når CPU'en er død vil i det minste viftene starte i et par sekunder . Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Problemet er ikke mangel på strøm. Til og med den andre gamle PSU-en med 350 W ville vært mer enn nok for å kun starte maskina.' edit: Og nei, om CPU-en er død er det ofte at maskinen ikke vil starte i det hele tatt. edit 2: Ved nærmere ettertanke har jeg opplevd mye rart ved defekte minnebrikker også..hm. Enten CPU eller minne tror jeg. Endret 3. september 2008 av scumbag Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Problemet er ikke mangel på strøm. Til og med den andre gamle PSU-en med 350 W ville vært mer enn nok for å kun starte maskina.' edit: Og nei, om CPU-en er død er det ofte at maskinen ikke vil starte i det hele tatt. edit 2: Ved nærmere ettertanke har jeg opplevd mye rart ved defekte minnebrikker også..hm. Enten CPU eller minne tror jeg. Maskinen vil ikke starte nei, men viftene vil starte i et par sekunder. Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Problemet er ikke mangel på strøm. Til og med den andre gamle PSU-en med 350 W ville vært mer enn nok for å kun starte maskina.' edit: Og nei, om CPU-en er død er det ofte at maskinen ikke vil starte i det hele tatt. edit 2: Ved nærmere ettertanke har jeg opplevd mye rart ved defekte minnebrikker også..hm. Enten CPU eller minne tror jeg. Maskinen vil ikke starte nei, men viftene vil starte i et par sekunder. Nei, ikke nødvendigvis. Lenke til kommentar
hakonso Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Ok, så det er mest sannsynlig ikke PSU? Hva er det da som er problemet? CPU eller HK? CPU har fått akkurat passe mengde pasta og har en bra kjøler. Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Jeg tror det er CPU eller minne, men man vet jo aldri. HK, CPU eller minne, en av de må det jo være og jeg blir vel ikke overrasket over om det skulle vise seg å være HK-et. Har du forresten fått liv i maskinen enda etter du ribbet den eller hvordan går det? Endret 3. september 2008 av scumbag Lenke til kommentar
hakonso Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Nei, har ribba alt, fortsatt like dødt. Surt. Har vært borti lignende saker før der problemet har vært CPU og/eller minne, men da har det i det minste vært et lite livstegn fra HK.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå