Gå til innhold

Problemer med å forstå Linux

Anbefalte innlegg

Spørsmål: Hvordan kan jeg lagre main.lst?

Så jeg installerte Ubuntu, etter å ha hørt at det er mindre stress, og mer stabilt enn Windows.

Første jeg kom til var at den låste seg på "kernel alive. kernel direct mapping tables up to 10000000 @ 8000-d000"

Etter en times leting greide jeg å installere med noapic nolapic argumentene. Så etter fullendt installasjon måtte jeg endre boot'en igjen for å starte. Da virket ikke de forige argumentene, men jeg måtte vist skrive apic=off for å komme inn. Et kvarter igjen.

Så, nå skal jeg endre en fil som heter main.lst for å få den til å boote med apic=off hele tiden, men jeg kan ikke lagre den for jeg har ikke rettigheter. Så jeg prøver å skrive sudo i terminalen, og får logget på, men greier ikke å manøvrere til boot mappa...

Dessuten får jeg ikke tilgang til nettverkskortet mitt, så jeg kommer ikke på nettet...

Kan noen være så snill å hjelpe meg med å forstå linux, hvordan ting virker, uten å sende meg til "Les dette før du spør om hjelp?" Jeg fant ingen ting som kunne hjelpe meg der.

Mitt intrykk av linux er heller labert for øyeblikket...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan rett og slett se ut som du har noe hardware som ikke er støttet særlig godt, og da blir inntrykket deretter. På mine PCer virker sågodt som alt ut av boksen, så din opplevelse gjelder heldigvis ikke alle.

Hardwarestøtte er noe linux har blitt ganske så bra på, og idag skal det aller aller meste være støttet, så det ser nok ut som du har hatt uflaks..

PS: Jeg pleier å gjøre litt research når jeg kjøper PC-utstyr som fungerer med linux. Idag fungerer det aller meste, men er greit å få med seg hva som ikke funker, så man kan styre unna. På den måten blir opplevelsen så mye bedre.

Lenke til kommentar

Dersom du trykker alt + f2 og så skriver "gksu nautilus" (uten "") vil du få åpnet den grafiske filbrowseren i ubuntu med root rettigheter, da kan du lete deg fram til den fila du skal endre på og åpne den vanlig (du har automatisk root rettigheter da, og kan lagre den).

Dersom du vil åpne den samme filen via terminal kan du skrive f.eks "sudo gedit /adressen/til/filen/her" (også her uten ""). "gedit" svarer her til hvilken teksteditor du vil åpne filen i, gedit er en grafisk teksteditor og burde være grei for deg å bruke, andre alternativer er nano og vi.

Håper dette var til litt hjelp :)

Edit: Ser ut til at jeg var litt for treig med å skrive svar.

Endret av tensei
Lenke til kommentar
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:17:31:fb:74:61

inet addr:192.168.2.5 Bcast:192.168.2.255 Mask:255.255.255.0

inet6 addr: fe80::217:31ff:fefb:7461/64 Scope:Link

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:5448 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:3955 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:7464848 (7.1 MB) TX bytes:393014 (383.8 KB)

Interrupt:19 Base address:0xac00

lo Link encap:Local Loopback

inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0

inet6 addr: ::1/128 Scope:Host

UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1

RX packets:1820 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:1820 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:0

RX bytes:91000 (88.8 KB) TX bytes:91000 (88.8 KB)

lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

wmaster0 no wireless extensions.

wlan0 IEEE 802.11g ESSID:""

Mode:Managed Channel:0 Access Point: Not-Associated

Tx-Power=0 dBm

Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2346 B

Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0

Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0

Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

edit: Hvordan kan jeg finne ut hvilken type kort jeg har?

Endret av Fluesoppen
Lenke til kommentar

Driveren følger med linux kjernen, men firmware må lastes ned. Dette står forklart i linken under firmware installation.

Kortversjon:

sudo /usr/share/b43-fwcutter/install_bcm43xx_firmware.sh

Dette er et lite hjelpescript som laster ned firmware automatisk fra nett :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Eh.. Ble ikke klokere. Prøvde den kommandoen, men den gjorde ingen ting... Har ikke den mappa i usr directory.

Dette er det jeg ikke forstår:

The Broadcom wireless chip needs software, called "firmware", that runs on the wireless chip itself during operation. This firmware is copyrighted by Broadcom and it must be extracted from Broadcom's proprietary drivers. To get such firmware on your system, you must download the driver from a legal distribution point, as noted below. Then you must extract the firmware from that Broadcom driver by using b43-fwcutter (or bcm43xx-fwcutter) and install it in the special directory for firmware - usually /lib/firmware. Please note that the firmware from the binary drivers is Copyrighted by Broadcom Corporation and must not be redistributed.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...