Aiven Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Dette er en klassisk problemstilling. En måling på det moralske nivået i samfunnet. Det har vært utført flere eksperimenter der en "skadd" person blir utplassert på gata, for så å ta tiden før noen hjelper. Ikke at jeg er noen helgen, akkurat. Men dette er gjennomtenkt. Ønsker jeg at samfunnet skal bli kaldt, kynisk og egoistisk? Nei. Det minste jeg kan gjøre er da å ta ansvar for å gjøre mitt, selv om det betyr en risiko for å bli skadet selv. Derfor blir jeg litt grinete når folk anbefaler å ikke ta noen risiko for å redde andre. Det er nettopp det man bør gjøre. Vi skal ikke akseptere at kriminelle får ta over gatene fordi vi er redde/feige. Like lite som å akseptere at en fremmed makt invaderer oss. Det er to sider av samme sak. Flott skrevet og velkommen på forumet! Lenke til kommentar
Toron Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du må bare få lov å være en pyse, men ikke prakk det der på alle andre da. Dette har da ingenting med å være en pyse å gjøre, men at privatpersoner absolutt ikke burde blande seg opp i pågående volds- og ranssituasjoner. For om man konfronterer voldsmenn og ranere, så vil de fleste stikke av, fordi de er redd for å bli tatt og satt inn. Dette er nok dessverre noe som gjelder oftere på film enn i virkeligheten. Voldsmenn er ofte så fulle av sinne og agresjon i gjerningsøyeblikket at de veldig sjeldent tenker igjennom handlingene sine. De vil nok heller se på deg som en "ny trussel" som må angripes, enn å faktisk tenke så langt som at du kan være et potensielt vitne i en potensiell rettsak. Tilsvarende kan sies om ransmenn. Siden det allerede er en person som vet hvordan raneren så ut gjerningsøyeblikket, så blir nok anledningen heller benyttet til å skaffe seg en lommebok ekstra enn å stikke av. Disse sitatetene summerer vel opp den generelle holdningen i tråden: Og dersom mange nok borgere tar ansvar, så blir det straks verre å være kriminell. Dermed kan man håpe at de finner seg noe annet å bedrive tiden med. Vi skal ikke akseptere at kriminelle får ta over gatene fordi vi er redde/feige. Like lite som å akseptere at en fremmed makt invaderer oss. Det er to sider av samme sak. For meg høres det mer og mer ut som at folk ønsker å starte sin egen borgervernsgruppe, og jeg håper virkelig at dere vet hva slikt fører til. Vi lever tross alt i et samfunn hvor en person er uskyldig inntill det motsatte er bevist (altså bevist i en rettsak ikke av tilfeldige personer på gata). Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Som sagt tidligere, det er en forskjell mellom det man skriver på et forum og det man gjør i virkeligheten. Derfor kan ikke jeg si her og nå hva jeg ville gjort om jeg så en skadet person på gata, men jeg håper jeg tar såpass til vettet og hjelper til med det jeg kan. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Har vel sånn halvveis opplevd det tråden handler om. Kom ut fra jobb en gang, og på fortauet lå det en mann som hadde et anfall av et slag. Var noen ungdommer som hadde funnet ham, som hadde ringt ambulanse. De var tydeligvis nervøse, for når de fikk instruksjoner av AMK ble de bare frustrerte, og sa at ambulansen heller bare måtte komme. Litt greit å ha hatt førstehjelpskurs egentlig, sånn at man i det minste kan det grunnleggende, som stabilt sideleie etc. Jeg måtte overta telefonen, og sjekke ut litt forskjellige saker på ham, bevissthetsnivå osv. Gikk nå greit, men han hadde skikkelige rykninger, så jeg måtte holde fast og skjerme hodet hans, for å unngå at han smalt det i asfalten. Fikk noen skrubbsår, men bedre det enn at han skal bli skadet. Egentlig overrasket over hvordan jeg reagerte og klarte å holde hodet kaldt. For det var jo litt skummelt, han var ikke veldig til stede, og klaget over smerter i bryst og armer om jeg husker rett. Kom ei dame kjørende forbi som var sykepleier, så hun hjalp også til frem til ambulansen kom. Var litt deilig å se blålysene når de rundet svingen. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Dette har da ingenting med å være en pyse å gjøre, men at privatpersoner absolutt ikke burde blande seg opp i pågående volds- og ranssituasjoner. ... For meg høres det mer og mer ut som at folk ønsker å starte sin egen borgervernsgruppe, og jeg håper virkelig at dere vet hva slikt fører til. Vi lever tross alt i et samfunn hvor en person er uskyldig inntill det motsatte er bevist (altså bevist i en rettsak ikke av tilfeldige personer på gata). Privatpersoner burde absolutt gripe inn og forhindre overgrep. I noen tilfeller kan det være for farlig å gjøre så, men i andre tilfeller er det feigt å la være. Og er det farlig, kan man jo prøve å samle sammen noen folk. Og dette har ikke noe med borgervern eller privat straff å gjøre, men nødverge. Og det er riktig det som sies ovenfor, at jo mer man bruker sin rett til å handle i nødverge, jo mer risikabelt blir det for kriminelle å begå straffbare handlinger. Nødvergeretten har mao. preventiv virkning. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg må medgi at jeg går rett forbi boms som ligger utstrakt. Jeg antar at de tar en høneblund eller er litt bevisstløse av rus. Ikke noe jeg er stolt over, men slik er nå mine fordommer. Men da jeg kom over en kar som sto overfor ei dame som sa "gå vekk, gå vekk, gå vekk" så tok jeg kjapp tur bort i Karl Johan og henta noen politbetjenter. Og om jeg kom over noen som lå i gata så hadde jeg også handlet. Sjekket puls, pust, ringt 112. Dersom man kommer over et slagsmål eller et ran så er det med en gang vanskeligere. Det beste er vel å ringe purken, og så prøve å aktivere de andre som står rundt og ser på. Noen må lede og være first mover når alle står og lurer på "skal jeg våge å gripe inn? vil de andre støtte meg da?"... Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Jeg bor jo i Oslo, så jeg hadde garantert tatt lommeboka og latt han ligge. Jeg mener hvis du er så dum og skader deg og blir liggende på en offentlig gate... Men seriøst. Satt i en park og grilla i sommer. Hørte et jævlig spetakkel og gikk bort for å se hva som skjedde. Det var en bil og en scooter som hadde kræsja og en scooter-pasasjer lå der ille tilredt. Det var allerede kommet folk bort til han for å hjelpe. Men jeg tok opp mobilen for å ringe ambulanse (113). Men da så/hørte jeg at noen andre allerede var kommet igjennom til ambulansen. Så det var ikke behov for at jeg gjorde noe. Har også tidligere gått bort til folk som har falt hardt på gata for å sjekke om de trengte hjelp. Men en annen ting jeg lurer på er alle de menneskene som står og ser på etter en ulykke. Det verste eksempelet så jeg i Trondheim. Det så ut som en gammel dame hadde fått hjerteproblemer. Ambulansen var kommet og de hadde dratt av henne klærne på overkroppen for å gjøre ett eller annet (så det bare raskt i forbifarten). Selv om alt så ut til å gå greit, var det en stor sirkel med forbipasserende som sto og så på. Jeg mener, de kunne ikke hjelpe den gamle dama noe mer da ambulansen var kommet. Burde de heller ikke gå til sitt å la henne ligge i fred og verdighet. På samme måte danner det seg ofte køer ved bilulykker fordi bilene som kjører forbi sakner farten for å se på. Endret 22. september 2008 av Monkeyboy Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det er slik mennesker er. De vil gjerne se og vite hva som foregår. Lenke til kommentar
Manuzet Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Sant så sant slimda. men viss de er mitt på natta. og er lite folk som går i gata. plutselig detter en person forran meg og de er bare meg i denne gata. da ville eg selfølgelig sjekket om han puster og så ringt ambulansen. mens viss de var flere folk. ville eg har hatt settt på Endret 22. september 2008 av n00b1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du må bare få lov å være en pyse, men ikke prakk det der på alle andre da. Dette har da ingenting med å være en pyse å gjøre, men at privatpersoner absolutt ikke burde blande seg opp i pågående volds- og ranssituasjoner. Har du noe imot å begrunne din mening, eller er det bare synsing? Jeg liker ikke at andre skal fortelle meg hva jeg "absolutt ikke burde gjøre" uten å begrunne det. For om man konfronterer voldsmenn og ranere, så vil de fleste stikke av, fordi de er redd for å bli tatt og satt inn. Dette er nok dessverre noe som gjelder oftere på film enn i virkeligheten. Voldsmenn er ofte så fulle av sinne og agresjon i gjerningsøyeblikket at de veldig sjeldent tenker igjennom handlingene sine. De vil nok heller se på deg som en "ny trussel" som må angripes, enn å faktisk tenke så langt som at du kan være et potensielt vitne i en potensiell rettsak. Man løper selvsagt den risikoen når man blander seg, man kan aldri vite. Holdning når man blander seg har også mye å si. Derfor er det umulig å si noe generelt om dette, annet enn at jeg liker å blande meg. Jeg liker også å hjelpe folk som sliter. Og det kommer jeg til å fortsette med. Tilsvarende kan sies om ransmenn. Siden det allerede er en person som vet hvordan raneren så ut gjerningsøyeblikket, så blir nok anledningen heller benyttet til å skaffe seg en lommebok ekstra enn å stikke av. Dette vil være forskjellig fra scenario til scenario. Ditt bidrag i tråden er i så måte bastant og lite interresant. Disse sitatetene summerer vel opp den generelle holdningen i tråden:Og dersom mange nok borgere tar ansvar, så blir det straks verre å være kriminell. Dermed kan man håpe at de finner seg noe annet å bedrive tiden med. Vi skal ikke akseptere at kriminelle får ta over gatene fordi vi er redde/feige. Like lite som å akseptere at en fremmed makt invaderer oss. Det er to sider av samme sak. For meg høres det mer og mer ut som at folk ønsker å starte sin egen borgervernsgruppe, og jeg håper virkelig at dere vet hva slikt fører til. Vi lever tross alt i et samfunn hvor en person er uskyldig inntill det motsatte er bevist (altså bevist i en rettsak ikke av tilfeldige personer på gata). Dette har ingen verdens ting med saken og gjøre. Bedre lykke neste gang. Gratulerer med å ha håndtert komplisert quoting i løpet av 20 innlegg. Det er det mange som har vært her på forumet i årevis, som ikke greier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå