Gå til innhold

Om du kom over en skadet person - hva ville du gjort?

Domm

Anbefalte innlegg

Vi leser stadig om alle som blir skadet, drept eller ranet i Oslo og andre byer her i Norge...

Det er har seg jo sånn at de allerfleste går rettforbi de som trenger hjelpen vi kan tilby.

Så det jeg egentlig lurer på er hva ville du hvis du kommer over noen som ligger skadet i Oslo?

ville du ringt politet, sagt hvor det var og gått?

Ville du gitt faen og gått rett forbi mens du tenker at "det er ikke mitt problem".

Eller ville du gått bort og hjulpet denne skadepersonen?

Og hva mener du er moralsk rett i denne situasjonen?

Tenk godt over det da :)

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal selvsagt ikke bare gå forbi folk som ligger skadd. Det er ikke bare umoralsk, det er strafferammer for slikt.

Camlon: Faren er at alle tenker slik. Og det er nettopp det som er typisk i slike situasjoner. Alle antar at noen andre har tatt affære. Og hvis man ikke ser at andre reagerer, lar man det være selv også - selv om man godt forstår at det er fare på ferde (som f.eks. tilfellet med bussen på Holmlia). Gruppementaliteten er overraskende sterk.

Derfor bør alle og enhver ganske enkelt bestemme seg for at man skal gi bistand dersom man skulle komme opp i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Vi leser stadig om alle som blir skadet, drept eller ranet i Oslo og andre byer her i Norge...

Det er har seg jo sånn at de allerfleste går rettforbi de som trenger hjelpen vi kan tilby.

Så det jeg egentlig lurer på er hva ville du hvis du kommer over noen som ligger skadet i Oslo?

Ville du gitt faen og gått rett forbi mens du tenker at "det er ikke mitt problem".

I slike situasjoner må man først og fremst tenke på seg selv. Hva hjelper det at du blander deg opp i at noen blir ranet eller drept? Alt du oppnår ved det er å selv bli et offer og raneren får da to lommebøker i stedet for én, morderen to drapsofre i stedet for én.

Lenke til kommentar
Man skal selvsagt ikke bare gå forbi folk som ligger skadd. Det er ikke bare umoralsk, det er strafferammer for slikt.

Camlon: Faren er at alle tenker slik. Og det er nettopp det som er typisk i slike situasjoner. Alle antar at noen andre har tatt affære. Og hvis man ikke ser at andre reagerer, lar man det være selv også - selv om man godt forstår at det er fare på ferde (som f.eks. tilfellet med bussen på Holmlia). Gruppementaliteten er overraskende sterk.

Derfor bør alle og enhver ganske enkelt bestemme seg for at man skal gi bistand dersom man skulle komme opp i en slik situasjon.

Vel, hvis det er en stor ring rundt offeret. Da antar jeg at jeg kan dra videre. Hvis jeg ser han på gaten og alle ignorerer han vil jeg ihvertfall ringe til ambulanse.

Har du noen historier hvor en skadet person har blitt ignorert av alle som går forbi?

Lenke til kommentar

Det frevild beskriver, refereres ofte til som Genovese syndrome / The bystander effect (tilskuereffekten). Hvis det er mange i nærheten er det mindre sjanse for at *noen* av disse mange griper inn, enn om det kun er få i nærheten. Interessant effekt.

Dette finnes det jo en del CCTV-filmer på, særlig fra storbyene i USA, hvor eksempelvis en gammel dame kjøres ned av en bil og ligger midt i veien i mange minutter mens biler bare durer forbi, og fotgjengere kaster et lett blikk mot veien før de haster videre.

Over til hva jeg ville ha gjort; Jeg ville nok ha vært litt avventende tror jeg, men ville likevel ha gått bort rimelig raskt. Ambulanse tror jeg at jeg hadde ringt veldig fort, om situasjonen var så enkel å lese.

Tror det er noe som må trenes litt opp, viljen til å hjelpe. For eksempel har jeg i det siste flere ganger tatt initiativ til å hjelpe kvinner med barnevogner inn i busser. Ikke at dette har noen direkte sammenheng med krisesituasjoner, men det senker hjelpe-terskelen generelt tror jeg. Man bryr seg mer om folk rundt seg.

Lenke til kommentar

For ca 1 år siden så jeg en som lå rett ut på fortauet og 2 personer løp mer eller mindre i fra han. Da brøyt jeg vel at av trafikkregler mtp vikeplikt og rødt lys for å ta en usving og komme meg bort til vedkommende så fort som mulig.

Jeg oppfattet situasjonen slik at personen hadde blitt slått ned og noen løp ifra han. For alt jeg visste var han livløs...

Da jeg kom bort så viste det seg at han bare var døddrukken dritings og det var to kamerater av han som løp bortover... Heldigvis gikk det bra denne gangen, men kunne fort vært en helt annen slutt på denne historien.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var first on the spot så ville jeg sett om det var noe jeg kunne gjøre og ringt politiet. Om jeg ikke kunne gjort noe så ville jeg likevel blitt der til noen som kunne hjelpe og politi/ambulanse kom.

For the record så har jeg vært i den situasjonen. Noe som resulterte i at jeg nesten ble taua inn da jeg var beruset atm. Men det er viktig å være der for personen det gjelder. Har ikke lyst til å gå inn på detaljer. Håper på forståelse for dette.

Lenke til kommentar

Vanskelig situasjon, men har tatt sanitet så vet hvertfall hva jeg skal gjøre når jeg finner noen.

Kommer nok an på sitasjonen, hvis det er en uteligger som ligger der så hadde jeg ikke trodd det var noe alvorlig, hadde nok ikke reagert.

Hadde jeg funnet en "vanlig" person så hadde jeg prøvd å få kontakt, sjekket luftveier/puls, ringt 113 osv.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

I slike situasjoner må man først og fremst tenke på seg selv. Hva hjelper det at du blander deg opp i at noen blir ranet eller drept? Alt du oppnår ved det er å selv bli et offer og raneren får da to lommebøker i stedet for én, morderen to drapsofre i stedet for én.

Du må bare få lov å være en pyse, men ikke prakk det der på alle andre da. Personlig ønsker jeg å hjelpe, dersom jeg kan. Selv om det utsetter meg for litt fare. Jeg har selvsagt syndet mot dette prinsippet selv, men ikke i senere tid. For om man konfronterer voldsmenn og ranere, så vil de fleste stikke av, fordi de er redd for å bli tatt og satt inn. Og dersom mange nok borgere tar ansvar, så blir det straks verre å være kriminell. Dermed kan man håpe at de finner seg noe annet å bedrive tiden med.

Lenke til kommentar
Du må bare få lov å være en pyse, men ikke prakk det der på alle andre da. Personlig ønsker jeg å hjelpe, dersom jeg kan. Selv om det utsetter meg for litt fare. Jeg har selvsagt syndet mot dette prinsippet selv, men ikke i senere tid. For om man konfronterer voldsmenn og ranere, så vil de fleste stikke av, fordi de er redd for å bli tatt og satt inn. Og dersom mange nok borgere tar ansvar, så blir det straks verre å være kriminell. Dermed kan man håpe at de finner seg noe annet å bedrive tiden med.

Bra tanke!!!

Lenke til kommentar
Det er moralsk fil å stikke av. Like feigt som ikke å gå i militæret uten god grunn. Norges befolkning er redde, feige og late!

Helt enig at det er moralsk galt å stikke av, men det er mye mer moralsk galt å ikke gå i militæret uten god grunn. Hvorfor er det galt å ikke gå i militæret. Faktum er at vi trenger ikke hele befolkningen til å gå i militæret, særlig folk som dropper militæret for universitet, men det hjelper også å få litt ekstra arbeidskraft fra sivilarbeid.

Lenke til kommentar

Dette er en klassisk problemstilling. En måling på det moralske nivået i samfunnet. Det har vært utført flere eksperimenter der en "skadd" person blir utplassert på gata, for så å ta tiden før noen hjelper.

Ikke at jeg er noen helgen, akkurat. Men dette er gjennomtenkt. Ønsker jeg at samfunnet skal bli kaldt, kynisk og egoistisk? Nei. Det minste jeg kan gjøre er da å ta ansvar for å gjøre mitt, selv om det betyr en risiko for å bli skadet selv. Derfor blir jeg litt grinete når folk anbefaler å ikke ta noen risiko for å redde andre. Det er nettopp det man bør gjøre.

Vi skal ikke akseptere at kriminelle får ta over gatene fordi vi er redde/feige. Like lite som å akseptere at en fremmed makt invaderer oss. Det er to sider av samme sak.

Lenke til kommentar
Det frevild beskriver, refereres ofte til som Genovese syndrome / The bystander effect (tilskuereffekten). Hvis det er mange i nærheten er det mindre sjanse for at *noen* av disse mange griper inn, enn om det kun er få i nærheten. Interessant effekt.

Absolutt interessant ja. Og som IsaachElric påpeker er ofte det å svare på et forum og hvordan man faktisk hadde handlet i virkeligheten to ganske forskjellige ting. Men om jeg husker riktig er terskelen for å hjelpe lavere blant dem som er klar over at Genovese-syndromet eksisterer. :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

ville vel gjort akkurat det jeg har trent på, sikret stedet for så startet førstehjelp.

i slike situasjonen er det også viktig å peke ut personer hvis du trenger hjelp, ikke si "kan noen ringe sykebil", men "kan DU ringe sykebil" mens du peker på en person, for å slippe unna Genovese syndromet

terskelen for å motvirket Genovese syndromet er større for de som vet om den og de som vet hvordan de skal opptre i situasjonen, jeg har trent på førstehjelp i alt fra bilkolisjon til skuddskader i stridsområde og personer som plutselig faller om uten noe synlig grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...