Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger svar ved søvnproblem

Tor92

Anbefalte innlegg

Lurte på en liten ting som gjelder et soveproblem. Så og sett er det egentlig ikke et problem, men når jeg våkner om morgenen er jeg veldig trett, og utover skoledagen er jeg fremdeles veldig trett. Det egentlige problemet er at når jeg legger meg tidligere og får mer søvn er jeg trøttere når jeg står opp. For eksempel legger jeg meg klokken 12 er jeg mindre trøtt en når jeg legger meg klokken 10. Noen som har et logiskt svar på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Har ikke noe særlig peiling, men kanskje det er fordi at du ikke rekker å komme inn i en skikkelig "dyp" søvnfase hvis du legger deg senere?

Lenke til kommentar

Det er verre å sove "for lenge" enn for lite.

Mener å huske at leger anbefaler max 8timer søvn, helst 6timer, og minimum 4timer søvn, for at du skal kunne fungere noenlunde ok dagen derpå.

Du sover rett og slett for lenge, blir litt som om du skrur av en mekanisme veldig lenge, så må den bruke lengre tid på å starte eller noe.

Skal se om jeg får skaffet en link her skal vi se.

edit: Her er det en som har stilt spørsmål til en helsesøster (veldig likt med ditt problem) og fått svaret:

Kjære deg!

Det er individuelt hvor stort søvnbehov mennesker har. Vi går ut ar en 8 timers regel for at det skal dekek for de fleste, og da er det noen som slett ikke har behov for 8 timers søvn, men andre ikke har nok med 8 timer. Hvor mange timers søvn du har behov for, kommer også an på når du legger deg om kvelden. og det kan være forskjell på hvor mange timer du sover om du f.eks legger deg kl 22 enn om du legger deg kl 00.30. Men prøv med ca 8 timer, da vil de fleste vanlig vis kunne kjenen seg uthvilt. Noe annet kan være dersom du har hatt det stritt med jobbing eller skole i en periode or da kan det være at du trenger mer enn 8 timer i en periode til du har kommet deg på rett kjøl igjen.

Dersom du går flere døgn uten å nok søvn , så vil du bli sliten, uoppmerksom og ukonsentrert, Du kan også få søvnproblemer.

Snorking kan også ha sammenheng med hvor sliten du er. Ofte så snorker man mer dersom en er sliten og har hatt det hektisk i en periode. Det samme gjelder for snakking i søvne. Likedan kan inntak av alkohol være med å gjøre at du lettere snorker. Men det er nå også sånn at den som selv sover, vil ikke høre om du snorker, men dersom du deler rom med noen som er mer varsøvd og som sover lett, så vil det gjøre at det er lettere å høre at du snorker.

Vennlig hilsen helsesøster

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...