Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av PC (skal overklokkes)

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nå å gå oppgradere PCen min ved å bytte ut hovedkort, prosessor og evt. minne.

Jeg har planer om å klokke opp en del for å få mest mulig valuta for penga, og har mer eller mindre funnet ut at jeg vil gå for Intel Core 2 Duo E8400. I PCen min nå har jeg 2x 1gig med Crucial DDR2 BallistiX PC6400.

I den nye PCen vil jeg ha 4gig minne.

Det jeg da lurer på er om dere tror dette minnet vil la seg klokke ganske høyt, og om jeg likesågodt kan kjøpe ett sånt sett til for å få 4gig minne, og kjøpe dette hovedkortet: ABIT IP35 PRO.

Neste spørsmål er om busshastighet på minnet har veldig mye å si for et slikt system, og om det kanskje er mer å hente av å kjøpe f.eks. Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, og et hovedkort som Asus P5Q som står oppgitt med 1600 MHz busshastighet.

Tar gjerne imot forslag om å benytte helt andre komponenter også. Men begrunn gjerne hvorfor det skulle vært et bedre valg :)

Endret av niXmaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E8400 og Asus P5Q Deluxe vil overskride budsjettet med ca 100,-

P45 er et godt valg om du skal overklokke.

Både hovedkort og CPU gir mye for pengene.

Ellers finnes det rimeligere kort i samme serie, og også gode kort fra andre produsenter som Gigabyte, Biostar etc.

Jeg har P5Q Deluxe selv, og det klarer høy FSB uten at du trenger gjøre annet enn å endre FSB i BIOS.

CPU VCore bør også settes manuelt.

Fort gjort å bruke for høy spenning på 45nm CPU-er.

Men hvis du skal langt over 500 FSB, må det en del tweaking til.

4GHz bør ihvertfall gå greit, med en klokkevillig CPU.

P5Q-E og P5Q-Pro gjør det også bra i tester, så det kommer litt an på hva du legger vekt på og hvor mye du vil bruke.

Prisforskjellen er ikke vanvittig stor heller. :)

Tillegg:

Crucial Ballistix av den gamle typen er som regel veldig klokkevillig.

1200+ i mange tilfeller.

Problemet er å skaffe brikker som passer sammen, da de ikke produseres lenger.

De nye er på langt nær like gode.

Du bør vel ha PC8000 eller bedre (evt. PC6400 CL4), for å overklokke E8400, da den krever høy FSB for å klare høye frekvenser.

Jeg ville ikke blandet nye og gamle Ballistix-brikker.

Har du av den nye typen (chips bare på ene siden), skal det gå greit.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Takker for godt svar :) Så P5Q-Deluxe kom godt ut bl.a. i testen her på hw.no, men så koster den igjen 500 kroner mer enn P5Q. Så om klokkemulighetene ikke er noe dårligere på P5Q i forhold til P5Q-Deluxe, så tror jeg at jeg går for den da jeg ikke har behov for det som er ekstra på deluxe-versjonen.

Når det kommer til minnet mitt er jeg usikker på om det er av den "gamle" typen eller ikke (sitter på jobb, får ikke sjekket nå). Men minne er jo så billig nå uansett, at jeg tenker jeg går for noe PC8500 minne, og heller beholder minnet for å bruke med de gamle komponentene så jeg kan ha en ekstra PC.

Lenke til kommentar

P5Q holder nok.

Forskjellen mellom de ulike utgavene ligger i strømregulering og kjøling.

Samt mulighet for CrossFire og noen ekstra tilkoblinger/muligheter på de dyrere modellene.

Bedre strømregulering til CPU har vel en del betydning for høye overklokk, spesielt med Quads, men for normal klokking vil jeg tro forskjellene er marginale.

Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat vite at en kompis av meg har en 8800GTS han vil selge, som er likt skjermkort som jeg har fra før. Derfor tenkte jeg at det kunne vært interessant å kjøpe et hovedkort som støtter SLI istedet.

Noen forslag til nForce-kort som er gode til overklokking? MSI P7N SLI Platinum virker kurant, men står oppgitt med en del lavere max FSB enn Asus P5Q-kortet. Vil dette sette noen stor brems på overklokkingsmulighetene, og i så fall vil den lavere FSB'en være merkbar i applikasjon utenom benchmarks?

Endret av niXmaster
Lenke til kommentar

Jeg ser det er flere som har oppnådd høy FSB, med det kortet.

Det virker som det er visse problemer i forbindelse med overklokking og E8x00 serien.

Men det ser ut som dette skyldes uferdig BIOS.

Så det vil nok bli fikset, om det ikke allerede er det.

I spill vil SLI bety mye mer enn litt høyere frekvens på CPU.

Spesielt i høye oppløsninger.

I Benchmarks vil man alltid kunne hente ut litt ekstra på høyere klokkefrekvens, men det betyr som regel minimalt i praksis.

Kortet ser ut til å ha et godt klokkepotensiale.

Så i praksis vil du nok klare omtrent de samme frekvenser som med P45.

Med mindre det er snakk om ekstremklokking da. :)

Lenke til kommentar

Blir nok ingen ekstremklokking her i gården, kun luftkjøling og litt fininnstillinger for å skvise ut ekstra valuta for penga :) Så da tror jeg nok valget er avgjort, da et billig ekstra skjermkort for å kjøre SLI vil gjøre mer nytte for meg enn litt høyere FSB. Takker for tilbakemeldingene. Nå blir varene bestillt, så får vi se hvordan det går med dette oppsettet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...