Gå til innhold

Glider som gjør utslag på blender og lukker tid?

Anbefalte innlegg

Hei

Under lukker tiden og blendet tallet på min Canon 400D er det en glider (eller hva man skal kalle det) den går fra 2+ til 2- med 0 som standard.

Ved og stiller på den gjør det utslag på blender og lukketid.

Det jeg lurer på er hva det heter og om det har noe utslag på kvaliteten på bildene mine?

Og når jeg er i M modus får jeg ikke flyttet på den men da flytter den på seg av seg selv(kan jeg få kontroll over den i M også?)!?

Mvh

akle

(Siden jeg ikke vet hva det heter enda ble de en litt dum tittel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det eksponeringskontrollen du mener (eller hva den nå kalles). Er det en egen knapp merket med +/-. Isåfall bruker du den til å styre over/undereksponering, dvs. om bildet du tar skal bli lysere eller mørkere enn det kameraets lysmåler i utgangspunktet ønsker å stille inn.

Lenke til kommentar
Ja holder inn en +/- knapp og vrir på et hjul.

Vill generelt ha raskere lukker på mine bilder så hvis det ikke gjør noe med kvaliteten kommer jeg til og bruke det.

Negativ eksponeringskompensasjon gjør bildene mørkere. Det kan brukes til å få riktig eksponering når lysmåleren blir lurt til å overeksponere bildene, men hvis lysmåleren i utgangspunktet gir god eksponering så blir bildene fort mørke når du skrur ned eksponeringen.

Og det har jo påvirkning på bildekvaliteten, jo mindre lys du slipper inn jo mer vil støy gjøre seg gjeldende i det endelige bildet. Det har ikke noe særlig å si om du skrur opp isoen eller om du legger på noen trinn negativ eksponeringskompensasjon og så gjør bildet lysere i etterbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...