hansenolsen Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Franskmennene prøver seg på science fiction, og mener tydeligvis at fremtiden er malt i nyanser av blått. Les mer Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Europeisk filmhistorie florerer ikke akkurat med filmer som tar for seg nære eller fjerne fremtidsvisjoner. Ikke? På strak arm kan jeg vel komme på Fahrenheit 451, La Dernier Combat, Alphaville, A Clockwork Orange, Children of Men, Code 46 og The City of Lost Children, så det er nok ikke så få. Lenke til kommentar
9nja Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Skal uten tvil sees, takk for anbefaling Lenke til kommentar
hansenolsen Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Nå hadde halvparten av de filmene du nevnte veldig sterke bånd til Hollywood. Kan en kalle en produksjon som "Alien" eller "2001, En Romodyssé" britisk bare fordi den ble spilt inn der eller hadde en britisk regissør? Hva med "From Hell" eller "League of Extraordinary Gentlemen" som ble spilt inn i Praha? Hvor pengene kommer fra og det politiske landskapet som fostret filmen er absolutt viktig å notere seg;) Når jeg sier få så mener jeg også selvsagt i forhold til hva som ellers produseres. Sannheten er nok heller at det europeisk science fiction produksjon tilhører sjeldenhetenes landskap. Selv i Norge har vi faktisk en science fiction produksjon (dog produsert for fjernsyn) i form av "Blindpassasjer", og tyske "Metropolis" eller franske "Reisen til Månen" er uten tvil viktige grunnpillarer i genrens filmatiske eksistens:) Endret 4. september 2008 av hansenolsen Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Alle de filmen jeg nevnte har vesentlig sterkere bånd til Europa enn Hollywood. Du må ikke gå i fellen av å slå alt som er engelsk under kategorien Hollywood. Den eneste filmen, av de jeg nevnte, som har svært sterke bånd til Hollywood er Children of Men. Ellers er det bare noen få skuespillere som knytter filmene til U.S.A. (samt. Kubrick selv). For å være helt presis kommer halvparten av filmene direkte fra den franske filmindustrien. Faktisk er det bare A Clockwork Orange og Children of Men som på noen måte kan anklages for å være i kontakt med Hollywood. Jeg finner også eksemplene dine svært dårlige. Nå snakker jeg om filmer som i hovedsak er produsert i Europa, og så kommer du med amerikanske produksjoner som er spilt inn i europa som om det skulle være et argument. Sci-fi av den vanlige hjernedøde amerikanske stilen, hvor av du finner tretten på dusinet, hører riktignok til skjeldenhetene i europa, men det var ikke disse det var snakk om. Ser man etter skikkelige sci-fi produksjoner og dystopiske filmen så er ikke de som kommer europa så skjeldne. Forskjellen er kun at de europeiske filmene ikke er like kjente. Lenke til kommentar
hansenolsen Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Alle de filmen jeg nevnte har vesentlig sterkere bånd til Europa enn Hollywood. Du må ikke gå i fellen av å slå alt som er engelsk under kategorien Hollywood. Den eneste filmen, av de jeg nevnte, som har svært sterke bånd til Hollywood er Children of Men. Ellers er det bare noen få skuespillere som knytter filmene til U.S.A. (samt. Kubrick selv). For å være helt presis kommer halvparten av filmene direkte fra den franske filmindustrien. Faktisk er det bare A Clockwork Orange og Children of Men som på noen måte kan anklages for å være i kontakt med Hollywood. Jeg finner også eksemplene dine svært dårlige. Nå snakker jeg om filmer som i hovedsak er produsert i Europa, og så kommer du med amerikanske produksjoner som er spilt inn i europa som om det skulle være et argument. Sci-fi av den vanlige hjernedøde amerikanske stilen, hvor av du finner tretten på dusinet, hører riktignok til skjeldenhetene i europa, men det var ikke disse det var snakk om. Ser man etter skikkelige sci-fi produksjoner og dystopiske filmen så er ikke de som kommer europa så skjeldne. Forskjellen er kun at de europeiske filmene ikke er like kjente. Slenger du så på "2001", som sist jeg sjekket var en MGM produksjon så kommer vi raskt oppe i omtrent halvparten i tillegg til de to eksemplene du selv trekker frem. Mitt poeng var kun å understreke at rene europeiske sci-fi produksjoner er sjelden kost;) da du blandet samarbeidsproduksjoner, Hollywoodproduksjoner og rene europeiske produksjoner om hverandre;) Også derfor jeg trakk frem Hollywoodproduksjoner produsert i Europa som eksempel, ettersom det ikke fremstod som om du var klar over forskjellen, men det gjorde du tydeligvis;) Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Hvorfor skal kun de europeiske sci-fi-filmene være rene, men ikke de amerikanske? Skal vi ekskludere de amerikanske produksjonene med sterk europeisk tilknyttning har de heller ikke særlig mange. Du prøver å ro deg i land her, men greier det egentlig ikke. Det enkleste for deg hadde bare vært å innrømme at det var et lite gjennomtenkt utsagn (ikke noe galt med det). 2001 er sterkt knyttet til europeisk filmindustri, og at MGM er produsenten endrer ikke dette. MGM er ikke bare hollywood, de har også store interesser i europa. De andre du nevner i praksis ingen tilknyttning til europa foruten location. Du må også heller ikke glemme at svært mye av litteraturen, som de amerikanske filmene i stor grad er basert på, er krevet i europa. Lenke til kommentar
hansenolsen Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Jeg kan jo ikke det før du kommer med et argument som holder vann Alt jeg har sagt er at science fiction innen film (innen litteraturen finnes det jo enormt mye) fra Europa tilhører sjeldenhetene heller enn noe av det vanlige, som i; ikke en av de mest fremtredende genrene. Sjeldenhetene betyr ikke at det ikke forekommer i det hele tatt, noe du virker å tro jeg mener. Det må litt mer til enn noen filmer nå og da for at en kan kalle det ganske vanlig, og motsatsen til vanlig var sist jeg sjekket; nettopp sjelden. Vis meg en statestikk som klart slår fast at europeisk science fiction produksjon forekommer like ofte som sosialrealisme eller drama så skal jeg øyeblikkelig innrømme at påstanden var lite gjennomtenkt. Det inntrykket jeg igjennom studier og årlige reiser til filmfestivaler har fått er at det er skuffende sjeldent at andre enn de pengesterke industriene tør prøve seg på genren, for det lages tross alt veldig mye film i Europa hvert år. Innen norsk film (igjennom Norsk film A/S) hadde de til og med en uskrevet protokoll som gjorde at det meste av genrefilm i lengre tid ikke ble viet støtte, og dermed heller ikke ofte produsert her til lands nettopp fordi de ikke ble regnet som kulturelt høyverdig. Jaja, ble mye vas her, uansett : vis meg og jeg skal med glede ta til meg den nye kunnskapen;) Lenke til kommentar
athorb Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Alt jeg har sagt er at science fiction innen film (innen litteraturen finnes det jo enormt mye) fra Europa tilhører sjeldenhetene heller enn noe av det vanlige, som i; ikke en av de mest fremtredende genrene. Det er massevis av europeisk science fiction, og garantert mer enn amerikansk, hvis man regner sammen alt. Så det blir grundig feil å si at det tilhører sjeldenhetene. Klart vi blir mer eksponert for amerikansk sci-fi, men vi blir jo også eksponert for mest amerikansk film overhodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg