Hachon Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 En kamerat av meg hadde en bil hvor automatgirkassen sluttet å gire da han var på ferie i Sverige. Bilen ble tauet til et merkeverksted og reparert der, og han fikk en regning på 22000 svenske kroner. Det var styringsenheten til girkassen som var defekt, og dette er en del som skal holde lenger enn 5 år. Bilen er fremdeles omfattet av reklamasjonsretten iht. norsk forbrukerkjøpslov (blir 5 år i Desember), men han har ikke kontaktet selgende forhandler/importør før han kom hjem fra ferie. Hvordan stiller dette seg? Såvidt jeg vet skal man reklamamere til selgende forhandler/importør før man tar saken i egne hender. Noen med litt peiling som kan synse litt her? Han har forresten ikke fått svar fra forhandler/importør, men det er greit å vite hva utfallet kan bli. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Ingen som har peiling? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Under forutsetning av at dette er en "mangel" og at reklamasjonsfristene ikke er utløpt: Forbrukerkjøpsloven § 33 slår fast at forbrukeren kan "kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel." Hva som kan kreves dekket, reguleres i § 52: Dette er enkelt og greit "det økonomiske tapet, herunder utlegg ... som [forbrukeren] er påført ved [mangelen]." Utgiftene til reparasjon er her et "utlegg." Det finnes noen unntak fra dette, men disse er ikke aktuelle. Altså: Jeg vil nok tro at de 22 000,- kan kreves erstattet. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Det forutsetter jo at et nybilkjøp omfattes av forbrukerkjøpsloven, at bileier har fulgt opp med servicer, at bilen er benyttet slik den er ment for og at skaden/mangelen ikke kan tilskrives "normal slitasje". Lenke til kommentar
frevild Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Det forutsetter jo at et nybilkjøp omfattes av forbrukerkjøpsloven, at bileier har fulgt opp med servicer, at bilen er benyttet slik den er ment for og at skaden/mangelen ikke kan tilskrives "normal slitasje". At fkjl. får anvendelse, er vel neppe så tvilsomt. Det er jo tale om en "forhandler" på selgersiden, jf. trådstarters innlegg. For øvrig kan det du skriver oppsummeres i det som jeg jo alt har sagt: Forutsetningen er at det foreligger "mangel." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå