Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Regne ut nedbetaling i excel


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å lage et simpelt dokument i Excel som kan regne ut nedbetalingsplan

 

Jeg har følgende rubrikker:

 

Lån: (Her sett man inn hva man vil låne)

Rente: Her setter man inn forventet rente)

Nedbetalingstid: (Her setter man inn forventet nedbetalingstid)

Månedlige renteutgifter: ( Her kommer: (Lån*(Rente/100))/12 som en formel)

Månedlige avdrag: (Her trenger jeg hjelp til en formel som kan rene ut hvor mye man må ut med i måneden basert på overnevnte faktorer)

 

Noen som kan en lur måte å regne ut dette på?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ser at det er lenge siden du etterspurte hjelp til formel for nedbetaling, men jeg antar bedre sent enn aldri...

 

Hvis det er annuitetslån det er snakk om, så har Excel en innebygget formel som heter Avdrag. Formelnavnet er noe misvisende, ettersom den gir deg terminbeløpet; dvs sum av renter og avdrag. For rentene er det en egen formel som heter RAvdrag.

 

For serielån er avdragsdelen opprinnelig lånebeløp delt på antall terminer i nedbetalingsplanen. I tillegg kommer rentene av saldoen som til enhver tid gjenstår.

 

Et eksempel på hvordan Excel kan brukes til dette finner du her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...